سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آیا تصمیمم از روی احساساته یا عقل ؟

پرسش

تاریخ ثبت : 13 خرداد 1398
773  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من با دختری 2 سال و نیم دوست بودم از روز اشنایی هم گفتیم بدون وابستگی و بدون قصد ازدواج ...
هر دو هم قبول کردیم توی این مدت چنتا خاستگار براش اومد منم در جریان بودم خب پسرا شرایطشون مناسب نبود و ایشون جواب رد بهشون دادن ...
تا اینکه تقریبا 40 روز پیش یه خاستگار دیگه اومد این همونی بود که میخاست ...
کم کم من بهم ریختم به خودم بد و بیراه میگفتم که جلوم بود چرا گذاشتم بره چون الان دیگه بهش علاقمند شده بودم و واقعا هم قصدم ازدواج بود
چندین بار ازم پرسیده بود حالا ب شوخی یا جدی که کی میای خاستگاریم من میگفتم ما بدرد ازدواج با هم نمیخوریم
ولی الان مث اینکه یه چیزی ازم کم شده بود به هر دری میزدم نمیشد بهش گفتم اگر با این پسره نشدی من میام خاستگاریت و این حرفا
الان مث اینکه با پسره به مشکل خوردن
حالا من موندم برم نرم ؟ خیلی دوستش دارم اخلاقیاتش هم شبیه منه
از اون گذشته توی این دو سال نیم تقریبا از همه چیز هم خبر داریم

مهمترین سوال :
با دختری 2و نیم سال دوست بودم با علم به اینکه نه ما بدرد هم نمیخوریم
حالا براش خاستگار اومد رفت من داغون شدم با خاستگاره نشد کارشون
حالا من شدید بهش علاقه دارم چیکار کنم ؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
10 شهریور 1398 ساعت 23:21

باسلام واحترام

نوشته تان را خواندم،از آنجاییکه برقراری رابطه عاطفی در هرصورت ایجاد دلبستگی میکند ،نمی توان در این زمینه کنترل خاصی داشت.اما به نظر میرسددر رابطه با این ارتباط رفتارتان با گفتارتان یکی نیست. چرا که از طرفی میگویید قصدتان ازدواج است واز طرف دیگر می گویید که به در د یکدیگر نمیخورید. زمانیکه طرف مقابلتان جذب فردی میشود ناراحت میشوید ووقتی با همان فرد به مشکل میخورد درمانده میشوید که چه کنید.

اینها همه بیانگر بلاتکلیفی شماست، اینکه اصلا نمیدانید چه میخواهید بکنیدو این بلاتکلیفی میتواند به علت ترس از تصمیم گیری باشد.

انتخاب های ما چه مربوط به تصمیم گیری های کوچک در امور پیش پا افتاده باشند و چه تصمیم گیری مهم و سرنوشت ساز، همواره با فصل مشترکی از ترس ها، تردیدها و عواقب همراه هستند. مسئله اصلی خود هراس نیست، بلکه مهم نگرش و طرز برخورد ما با این ترس ها و هراس هاست.گاهی ترس از تصمیم گیری است که ما را به سوی انتخاب‌های اشتباه سوق می‌دهد 

ترس از تصمیم گیری  ومردد بودن باعث می‌شود ما جرات انتخاب یک گزینه را از میان گزینه‌های موجود نداشته باشیم. این در حالی است که در بسیاری از موارد، گزینه‌ی درست را می‌توانیم به سادگی از میان گزینه‌های پیش رو تشخیص دهیم. اما کمال طلبی و ده‌ها عامل دیگر، ما را به سمت توقف و تصمیم نگرفتن سوق می‌دهند.البته اینطور نیست که ما از همه‌ی تصمیم ها بترسیم. تصمیم گیری در برخی موارد ترسناکتر و در برخی موارد ساده تر است.

اما یکی از لازمه های یک ارتباط موفق روشن بودن مسیر ومشخص بودن هدف است. اینکه فرد بداند معیارهایش چیست، از رابطه چه انتظاری دارد،به عبارتی دید واقعبینانه ای نسبت به ازدواج داشته باشد.مدت زمان ۲/۵ سال ، زمان کمی برای شناخت وتصمیم گیری نیست این در حالیست که هنوز شما حتی نمیدانید تکلیفتان چیست.

اما راهکار غلبه بر ترس از تصمیمی گیری اینست که باید:

 برآنچه می خواهید متمرکز شوید. بدانید منتظر چه نتیجه ای هستید. قبل از هر انتخابی آنچه را که می خواهید برای خود تعریف کنید. گاهی ترس ها و تردید ها ناشی از این است که نمی دانید دقیقا منتظر چه نتیجه ای هستید.

شاید فکر کنید که تصمیم نگرفتن و انتخاب نکردن به مراتب راحت تر است. تصمیم نگرفتن خود یک تصمیم است. کسی که تصمیم می گیرد فردا در مورد انجام کاری تصمیم بگیرد در واقع تصمیم گرفته است که امروز آن کار را انجام ندهد.

 مسئولیت پذیر باشید. بعضی ها نمی خواهند اگر تصمیم شان اشتباه باشد مسئولیت آنچه اتفاق می افتد را به عهده بگیرند و از پذیرش مسئولیت می ترسند. تقویت حس مسئولیت پذیری منجر به استقلال و عزت نفس بیشتر می گردد و در پی آن قدرت تصمیم گیری افزایش می یابد.

دلیل اینکه بسیاری از ما مشورت می‌گیریم، ندانستن پاسخ نیست،  بلکه ترسیدن از پذیرش پاسخی است که در ذهن داریم.
اگر کسی واقعاً گزینه درست را نداند یا اطلاعات کمی داشته باشد، منطقی است که تعلل کند.

اما اگر پاسخ را – تقریباً با قطعیت – بداند به احتمال زیاد، تعلل وبی تصمیمی یا  نظر خواهی از دیگران یکی از مکانیزمهای فرد برای فرار از تصمیم گیری است.


معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه