سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مرز بین مهر طلبی و خوشرویی

پرسش

تاریخ ثبت : 14 خرداد 1398
877  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام و وقت بخیر
غرض از مزاحمت میخواستم لطف کنین بهم بگین مرز بین خوش رویی با همه، و مهرطلبی چیه؟ چون من تله ی مهرطلبی رو در خودم حس میکنم، فکر کردم نکنه خوش رویی با همه و خوش برخوردی ای که دارم، بخشی از این مهرطلبیه و از سر مودب بودن و خوب بودن و با شخصیت بودن نیست؟ چطور در این خوب بودن زیاده روی نکنم. چون گاها برخی افراد، به خودشون این مجوز رو میدن که در جواب مودبانه برخورد کردن من، وقیحانه پاسخ بدن، و من به خوبی میدونم که میتونم مثل خودشون برخورد کنم، اما اون جاهایی که حس میکنم تنش به ضرر من خواهد بود، از تنش دوری میکنم و این حس حقارت، اذیت کننده میشه برام. نه اینکه ذهنمو خیلی درگیر کنه، از کارای دیگه باز بمونم، اما هرچی که هست، بهش فکر میکنم گاهی...

مهمترین سوال :
مرز بین مهر طلبی و خوشرویی

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
12 شهریور 1398 ساعت 19:55

باسلام واحترام

نوشته تان را خواندم، مسئله ای که مطرح فرمودید مشکل بسیاری از افراد جامعه است، بیماری راضی کردن دیگران یا مهرطلبی.اما ابتدا تعریفی از مهرطلبی خدمتتان ارائه میشود :

مهر طلب، کسی است که نیازمند و محتاج مهر دیگران و تایید آنهاست چون نیاز نوازش او در دوران کودکی به درستی پاسخ داده نشده است. نیاز به محبت، عشق بی قید و شرط، تایید و توجه والدین و دیگران از نیازهای اصلی کودکان است و زمانی که این نیازهای کودک نادیده گرفته می شود و والدین نمی توانند پاسخ سالم سازنده، درست و به جایی به این نیازها بدهند، الگوهای رفتاری تاییدطلبانه و مهرطلبانه را در درون او به شدت تقویت می کنند.مهرطلبی با رئوف بودن خیلی متفاوت است؛
مهرطلبی یعنی اینکه من می‌خواهم تمام اطرافیانم را خشنود کنم تا حالشان خوب شود، اما حواسم نیست که این مهرطلبی حال خود را خراب می‌کند چون تمام درد و بدبختی دیگران را وارد زندگی‌ام می‌کنم.ویژگی آنها اینست که 

*جلویآدمهاتعریفشونرومیکنندولیپشتسرشونهمهجورحرفمیزنند،وقتیبهکسیمیرسندبرایاینکهخودشونروخوبجلوهبدهندهمهچیزروتحملمیکننداماحاضرنمیشوند دردورنجِایستادنپایحقخودشونروتحملکنندوآنچهراکهدرستاستبپذیریند.

*برایهمیندروغمیگویند،تعارفمیکنند،سازشمیکنند،پنهانمیکنندوغرقدرفریبوتزویروتظاهروتعارفمیشوند،تابههمهبگوند ما خوبیم، مهربانیم.به قول دکتر شیری:

✔️فردمهرطلبخودشبهخودشکارتقرمزمیدهدولیآدمبالغحرفشرامیزند.

✔️فردمهرطلب،ازداخلاضطرابداردوبهدلیلگفت‌وگوهایدرونیمداوم،واکنش‌هایپرخاشگریازخودنشانمی‌دهد.

✔️فردمهرطلببهعلتاینکهخودرالایقاحساساتخوبدیگراننمی‌داند،نمی‌تواندازاحساساتخودسخنبگوید.

بنابراین زمانیکه فردی بدون انتظار داشتن از دیگران واز روی میل ورغبت خود کاری را برای دیگران انجام میدهد، مثلا محبت میکند، آنوقت است که شخص میتواند بگوید مهربان است، اما اگر از ترس بدگویی وبه خاطر خوب دیده شدن کاری انجام دهد این فرد مهرطلب است.

اما در رابطه با مشکل شما؛ 

یک فرد بالغ باید بتواند زمانیکه از شخصی به دلیل رفتاربی ادبادنه اش ناراحت می شود جرأتمندانه ( با در در نظر گرفتن حقوق واحترام طرف مقابل وخودش حرفش را بزند واز احساسش بگوید). زمانیکه ما اجازه میدهیم دیگران به ما بی حرمتی کنند میتواند بیانگر تله دیگری به نام تله بی ارزشی نیز در ما باشد.

باید حواستان باشد مهرطلبی را با القاب خوب پوشش ندهید بلکه باید برای رهایی از آن تلاش کرد.بنابراین اولین گام در جهت رهایی از این مشکل، اینست که « نه گفتن» را یاد بگیریم وباورهای مرکزی اشتباهمان را اصلاح کنیم.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
مهرطلبی( بیماری راضی کردن دیگران)

معرفی مقاله/فیلم
https://tavangary.com/blog/تو-واقعاً-عاشقی-یا-یک-مهرطلبی؟/

معرفی درس
رهایی از مهرطلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه