سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اضطراب شدید هنگام تمسخر شدن

پرسش

تاریخ ثبت : 01 اسفند 1397
573  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
هر وقت در جمع های حتی خیلی صمیمی توسط کسی مسخره می شم و بقیه بهم می خندن،هرچند خودمو کنترل می کنم ولی خیلی مضطرب و بهم ریخته می شم و تا مدت ها ذهنم درگیر می شه؛چرا اینجوریه و چه کار باید بکنم؟!

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
17 آذر 1398 ساعت 13:58

درود بر شما

توضیح مختصر شما را خواندم.

آنچه که در همین توضیح کوتاه شما وجود دارد نحوه تعامل و ارتباطتان با دیگران است.

سر و کار داشتن با افرادی که به اسم شوخی ما را دست می اندازند و مسخره می کنند، کار آسانی نیست. اما چاره آن منفعل بودن هم نیست زیرا هیچکس بنا به هیچ دلیلی حق مسخره کردن ما را ندارد. تمسخر دیگران نوعی رفتار پرخاشگرانه کلامی است که روان ما را مورد حمله قرار می دهد و برای روان ما بسیار دردناک است.

شخصی که دیگران را مسخره می کند، در زندگی خود به ویژه در دوران کودکی و سنین قبل از مدرسه با کمبود هایی رو به رو بوده است که این مسئله سبب عزت نفس پایین او شده است. درواقع چنین فرد یا افرادی برای این که با قرار گرفتن در جمعی از افراد، حرفی برای گفتن داشته باشند از ویژگی های متعلق به انسان های دیگر برای تمسخر آنها استفاده می کنند.

مسلماً پاسخ چنین رفتارهای نادرستی، سکوت نیست. وقتی کسی به شما حمله کند لازمست از خودتان دفاع کنید نه اینکه سکوت کنید. خوبست برای خودتان مشخص کنید که چه دلیلی دارد در برابر چنین رفتاری که با شما می شود سعی در کنترل خود دارید؟ چه دلیلی دارد دفاع از خود را حق خودتان نمی دانید و سعی در بی تفاوت نشان دادن خود در مورد مسئله ای دارید که اتفاقاً نیاز به برخورد قاطع با فرد مقابل دارد؟ سکوت اگر در موارد خیلی خاص و به منظور نادیده گرفتن فرد تمسخر کننده باشد ممکن است سبب خاموشی رفتار او شود (به دلیل نداشتن بازخورد) اما وقتی پاسخ ندادن شما باعث تکرار این اتفاق می شود یعنی لازمست که قاطعانه ورود کنید.

در نظر داشته باشید که قاطعیت با خشونت و پرخاشگری فرق دارد. رفتار قاطعانه براساس بالغ درون است و کمک می کند تا ارتباط سازنده ای با دیگران برقرار کنید و در صورت لزوم افرادیکه را شایسته ارتباط نیستند از دایره ارتباطات تان حذف کنید.


بنابراین در پاسخ به این سوالتان که پرسیده اید "چکار باید بکنم" خدمت شما عرض می شود تا زمانی که شما در مقابل رفتارهای نامطلوب و تهاجمی دیگران سکوت کنید، عملاً باعث تقویت رفتارشان شده اید. اگر فردی به تمسخر شما اقدام کرد، می توانید به جای کنترل خود (که عملاً منفعل بودن است) بدون عصبانیت به او اعلام کنید که آنچه که گفته باعث ناراحتی شما شده و به هیچ وجه حق چنین رفتاری در مورد شما را ندارد. خوبست که با واکنش به موقع نشان دهید که این رفتار را نمی پسندید و اگر هم واقعاً موردی هست بهترست به خودتان بگوید نه در جمع و با حالتی که سبب ناراحتی شما شود.


چنانچه کسی که این رفتار را با شما کرده واقعاً به دلیل بلد نبودن مهارت ارتباطی (خانواده به او ارتباط درست با دیگران را یاد نداده اند) یا نداشتن آگاهی از آنچه که باعث ناراحتی شما می شود این کار را کرده باشد با این واکنش شما، به احتمال زیاد اقدام به تغییر رفتار خواهد کرد. 

اما اگر چنین فردی علیرغم آگاهی از آنچه که سبب رنجش شما می شود؛ خواسته شما و حدود و خط قرمز تان را نادیده گرفت لازمست که راه تکرار چنین اتفاقی را کلاً ببندید یعنی چنین فردی را از دایره دوستان و افرادی که باآنها در ارتباطید حذف کنید.

ما نمی توانیم کسی را تربیت کنیم ولی همانطور که از کسانی که جسمشان عفونت دارد و احتمال دارد آن را انتقال دهند دوری می کنیم؛ لازمست از کسانی که روان ناسالمی هم ندارند دوری کنیم. درس غیرحضوری رهایی از بی ارزشی نیز خدمت تان پیشنهاد می شود. موفق باشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ و برگردان دکتر حسن حمیدپور

معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه