سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ارتباط با خانواده

پرسش

تاریخ ثبت : 25 خرداد 1398
941  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دختری سی و سه ساله هستم. آخرین فرزند و فرزند چهارم خانواده ای با پدر و مادری بسیار سختگیر و سنتی. پدر دیکتاتور و متحجر، مادر ترسو و سنتی. من برای خودم زندگی و تفریحات یواشکی دارم. از جمله مشکلاتم، محدود بودن زمان برای بیرون بودن از خانه، نحوه پوشش و ارتباط با دوستان است. از دست دادن برخی موقعیت های کاری و دوستان صمیمی و عدم ادامه تحصیل به خاطر اجازه ندادن پدر، که ناشی از فرق گذاشتن بین دختر و پسر است، اتفاقاتی بوده که برای من در طول زندگی ام افتاده است. همچنین تاکنون چندین مورد خواستگاری و حتی نامزدی ام به هم خورده که دلیل مهم خواستگاران، کنار نیامدن با خانواده و کنترلگر بودن آنها و عدم استقلال من بوده است.
درصورتی که با توجه به تست نئو و مشاوراتی که تاکنون داشتم، من دختری مستقل از لحاظ فکری هستم. ولی همه مشاوران در مورد خانواده ام نظر مثبتی نداشته و کمک چندانی به من نکردند.
تنها راه حلی که فعلا به نظرم رسیده، خواندن کتابهایی مثل شخصیت سالمتر وین دایر است که در حال خواندن آن هستم.

مهمترین سوال :
ترس و نگرانی از آینده ام دارم، مخصوصا در مورد ازدواج و اینکه با این وضع ممکن است تنها بمانم. مطمئنم که پدر و مادرم تغییر ناپذیرند و راستش آن ها را دوست ندارم. از دست دادن موقعیت های شغلی و زندگی هم برایم رنج آور است. به نظر شما باید چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نعیمه داودی منش
نعیمه داودی منش
29 آبان 1398 ساعت 14:18

سلام!

متن نامه تان را خواندم و از شرایطی که در آن قرار دارید متاثر شدم! از یک طرف روحیه ی مستقل و نیاز به استقلال و از طرفی محدودیت های پدر و عدم حمایت از سمت مادر، شما را در شرایط سختی قرار داده است!


شایان توجه است که در توصیف پدر از کلمه ی دیکتاتور و متحجر استفاده کردید که به نظر می رسد ، خشم زیادی را نسبت به ایشان با خود حمل می کنید. و از آنجایی که ایشان دیکتاتور هستند ابراز خشم از سمت شما بعید به نظر می رسد، این خشم را در رابطه با ایشان با چه رفتارهایی نشان می دهید؟ و تا چه اندازه در سایر موقعیت ها تجربه ی خشم نامتناسب با موقعیت را دارید؟در زمان عصبانیت چه رفتارها و واکنشی نشان می دهید؟


در توصیف مادرتان ،کلمه ی ترسو حائز اهمیت است و به نظر می رسد هیجانی در پشت این کلمه پنهان است، چه هیجانی می تواند باشد؟ تعریفِ فردِ ترسو برایتان چیست؟ و تا چه اندازه تلاش می کنید ترسو نباشید؟


از آنجایی که والدین و اعضای نزدیک ، اولین الگوهای ما در سبکهای ارتباطی هستند واکنشی که در برابر ویژگیهای ناپسندشان داریم حائز اهمیت است،چرا که با توجه به خلق و خوی ذاتی مان یا عین آن ویژگی ها را کسب می کنیم و در برخی مواقع‌ِ حساس عین شان عمل می کنیم و یا کاملا برخلافشان می شویم. ویژگی مستقل بودن شما جز کدام دسته از رفتارهاست؟ واکنشی به دیکتاتوری پدر یا ترسو بودن مادر؟ اشاره داشتید یکی از راه حل هایتان تفریحات پنهانی است.که به نظر می رسد با توجه به ویژگی های پدر و‌مادرتان در خود توانایی اعلام استقلالتان را نمی بینید!


در ابتدای نامه تان عنوان کردید چهارمین فرزند و آخرین فرزند خانواده هستید، ارتباطتان با خواهر و برادرها به چه کیفیتی است؟ و ارتباط آنها با پدر و‌مادرتان چطور است؟


با توجه به اینکه شغلتان را در پروفایلتان عنوان نمودید به نظر می رسد در این زمینه فائق آمدید و شاغل شدید، و حتی در ابتدای نامه تان عنوان کردید زندگی و تفریحات خود را به طور محدود و‌پنهانی دارید که اینها می تواند از ویژگی استقلال طلبی تان باشد، در همین راستا بعد از شاغل شدن و استقلالتان چه مسئله ای مانع ادامه ی تحصیلتان شده است؟


و در بخش انتهای سوالتان نگرانی تان از آینده و از دست دادن موقعیت ها و عدم تغییر پدرومادر و دوست نداشتنشان صحبت کردید.

از متن نامه تان برمی آید خود را قربانی دیکتاتوریِ پدر و انفعالِ مادر می بینید و به آینده و به رابطه ی عاطفی به شکل ناجی می نگرید،که با عدم تغییر پدرومادر به آمدن ناجی امید کمتری دارید.

و‌تنها راه حلتان را خواندن کتاب شخصیت سالمتر عنوان داشتید،علی رغم اینکه مطالعه کردن فی ذاته ارزشمند است اما خواندن این کتاب می خواهد کدام بخش از مشکلتان را حل کند؟ تا چه اندازه کتاب خواندن برای موقعیت ها و واکنش به عدم تغییر والدین کارآمد است؟این راه حل شما( رفتارِ کتاب خواندن برای حل مسئله)  و رفتارِ عدم حمایت و منفعلانه ی مادر چطور به نظرتان می رسد؟

به نظر می رسد اگر از حاشیه ی امن خود خارج شده و به مشاهده ی رفتارها و واکنش های خود بپردازید که در برابر  عدم حمایت مادر و دیکتاتوری های پدر که منجر به محدود شدن استقلال سالمتان می شود چه رفتارهای جایگزینی می توانید داشته باشید،که تا حدودی کارآمدتر باشد؟

چطور می توانید حمایت سایر اعضای خانواده را به روشی کارآمد برای تسهیل ارتباطتان با والدین جلب کنید؟


امانتدار اعتمادتان هستم

نعیمه داودی منش

 خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
جوجه اردک زشت درون از دبی فورد انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

معرفی درس
آموزش غیر حضوری سفر زندگی

توصیه های پیشنهادی
از متن نامه تان برمی آید خود را قربانی دیکتاتوریِ پدر و انفعالِ مادر می بینید و به آینده و به رابطه ی عاطفی به شکل ناجی می نگرید،که با عدم تغییر پدرومادر به آمدن ناجی امید کمتری دارید. و‌تنها راه حلتان را خواندن کتاب شخصیت سالمتر عنوان داشتید،علی رغم اینکه مطالعه کردن فی ذاته ارزشمند است اما خواندن این کتاب می خواهد کدام بخش از مشکلتان را حل کند؟ تا چهاندازه کتاب خواندن برای موقعیت ها و واکنش به عدم تغییر والدین کارآمد است؟این راه حل شما( رفتارِ کتاب خواندن برای حل مسئله) و رفتارِ عدم حمایت و منفعلانه ی مادر چطور به نظرتان می رسد؟ به نظر می رسد اگر از حاشیه ی امن خود خارج شده و به مشاهده ی رفتارها و واکنش های خود بپردازید که در برابر عدم حمایت مادر و دیکتاتوری های پدر که منجر به محدود شدن استقلال سالمتان می شود چه رفتارهای جایگزینی می توانید داشته باشید،که تا حدودی کارآمدتر باشد؟ چطور می توانید حمایت سایر اعضای خانواده را به روشی کارآمد برای تسهیل ارتباطتان با والدین جلب کنید؟ درس غیرحضوری از شکست تا پیروزی می تواند نکات ارزنده ای در خصوص مسائلتان داشته باشد. امانتدار اعتمادتان هستم_نعیمه داودی خانه توانگری طوبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه