سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تصمیم برای ادامه یا قطع ارتباط عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 06 تیر 1398
1,259  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من و دوست پسرم حدود دوسال است با هم اشنا شدیم و حدود یکسال است در رابطه عاطفی هستیم و توافقمان هم همین نوع ارتباط بود . من ۲۷ ساله و ایشان ۳۰ ساله هستند. دوست من فردی صادق و همراه و حمایتگر است و مدتی که من ایران نبودم هم ارتباطمان را نگه داشتیم ( از جنگ های زیادی زنده بیرون آمدیم) و صمیمیت و اشتراکات زیادی داریم و هردو به رشد شخصی و ارتباطمان اهمیت میدهیم. هردو قصد ازدواج داریم اما در زمان مناسب ( شرایط استیبل اقتصادی برسیم و از انتخابمان مطمئن شویم). دوست من مساله ای که دارد ارتباط طولانی مدت بدون قصد مشخص ازدواج را اشتباه میداند و فکر میکند شانس ما برای ارتباطهای بهتر را هم میگیرد . برخلاف من تجربه آدمهای مختلف نداشته و الان میگوید که دوست دارد تجربه کند( که البته فرد سختگیری است ) .بخاطر این مساله پیشنهاد قطع ارتباط داده از طرفی برایش مهم است قطع ارتباطمان دوستیمان را از بین نبرد و من آسیب نبینم. آخرین باری که در این مورد بحث کردیم از ایشان خواستم تا صبر کند چون ارتباطمان برایمان همیشه مهم بوده و تصمیم گرفتم سوالم را اینجا مطرح کنم.

مهمترین سوال :
در وضعیتی که پارتنر من ذهنا درگیر مساله آینده و شناخت خودش و مطمئن شدن در مورد انتخابش است و راه حلی که دارد ارتباطات بیشتر است ایا شما راه حل مفید دیگری برای ایشان پیشنها د میکنید!؟ من چه رویکردی در پیش بگیرم( من دوست دارم ازدواج کنم اما مهمتر از زمانش فرد مقابلم برایم مهم است که یک همراه واقعی و صادق باشد) !؟ ایا به انتخابش تن بدهم و ارتباط را قطع کنیم یا میتوانم کمک کنم مساله اش را حل کند یا صبر کنم خودش حلش کند و ایا اصلا کاری از دست من بر می آید یا اصرار من بر ادامه فقط سد راه زندگی طبیعی من و دوستم میشود!؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
23 مرداد 1398 ساعت 17:36

باسلام واحترام

داشتن یک رابطه عاطفی سالم یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی است که باید بسیار برای آن وقت و انرژی صرف کنیم، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر زندگی و روان ما دارد.اینکه ما بتوانیم با فردی دیگر رابطه عاطفی سالمی برقرار کنیم بسیار مهم‌تر از صرف برقراری ارتباط است. بسیاری از افراد صرف‌نظر از توجه به سلامت روابط خود، فقط به دنبال برقراری ارتباط یا ازدواج با جنس دیگر هستند، بگذریم از اینکه همه می‌گویند «یک رابطه عاطفی خوب می‌خواهم». وقتی که ما یک رابطه عاطفی نا‌سالم را به همان شکل ادامه می‌دهیم، دیر یا زود از آن رابطه آسیب می‌خوریم و چه بسا مجبور به ترک رابطه می‌شویم.

اما در ارتباط با موضوعی که شما مطرح کردید پیشنهاد میشود نکاتی را در نظر داشته باشید:

اولین نکته اینست که به نظر می‌رسد پارتنر شما دچار نوعی کمالگرایی منفی است، چرا که ترس از این دارد که شاید مورد بهتری وجود داشته باشد و نتوانسته باشد آن را ببیند وبا او وارد رابطه شود. بنابراین به دنبال تجربه وشناخت ویا بهتر بگویم نوعی وسواس در انتخاب است . اما چیزی که اهمیت دارد اینست که هر انتخابی ، هرچقدر هم کامل وخوب باشد ایراداتی دارد. ضمن اینکه انتخاب فردی با محاسن بالا نیز مسئله دیگر است. اینکه فردی به دنبال رابطه موفق باشد باید  توجه داشته باشد که باید با کسی رابطه برقرار کند که با او متناسب باشد نه اینکه بهترین باشد.

بنابراین کمال طلبی منفی و وسواس در انتخاب قطعا اشتباه  وتوهم است چراکه در هر صورت ما اگر به نظر خودمان بهترین شخص را هم انتخاب کرده باشیم قطعا یکی بهتر را خواهیم دید و همچنین یکی بهتر از ما نیز برای طرف مقابلمان وجود دارد.پس این واقعیت نباید مانع از یک تصمیم گیری درست شود.

اما در مورد تردید شما وسوالاتتان که از نظر من کمی جای تأمل داردنکته اینست  که چه دلیلی دارد که طرف مقابلتان میخواهد به دنبال بهتر از شما برود یا حتی به دنبال تجربه کردن باشد ودر این میان ممکن است با شخص دیگری وارد رابطه شود وشما اصرار به کمک وپیدا کردن راه حل برای ایشان دارید.مگر شما در مقابل ایشان و تجربه هایشان مسؤلید؟ این فرد انتخابش در حال حاضر یک رابطه جدی ومتعهدانه با شما نیست، همین قدر کافیست که بدانید وبه دنبال اهداف خود بروید، اینکه ایشان ضربه می‌خوردند یا خیر ویا ممکن است اتفاق دیگری رخ دهد کمی بیانگر هشدارهای جدی رابطه است.حتی اگر ایشان بعد از گشت وگذارشان بازگردند به قصد رابطه جدی باشما ، احساستان خوب و مثبت است؟ همین احساسی را دارید که اکنون تجربه میکنید؟برای عزت نفس خودتان ارزش قائل‌ باشید ، باید بپذیرید وارد رابطه ای شوید که از میان گزینه های دیگر بعد از کنار گذاشتن انتخاب نشده آید. این آقا مجاز است برود انتخاب کند ، تجربه روابط دیگر را داشته باشد اما مجاز نیست از شما بخواهد که از رابطه اش با دیگران اذیت نشوید و همچنان منتظرش بمانید. شاید رفتاری از شما سرزده است که اینگونه با شما و رابطه، با بی اعتنایی برخورد میکند واز شما انتظارات اشتباه ونابجا دارد.

پیشنهاد من به شما اینست که یک بار با ایشان به درستی وبالغانه صحبت کنید و بگویید که انتخابتان ایشان بوده است ، اما همان طور که خودشان نیز اعتقاد دارند نمیشود فرصتهای خوب را از دست داد بنابراین  اگر فرصتی مناسب برای ازدواج داشتید حتما جدی فکر میکنید واگر بعد از مدتی بازگشت انتظار نداشته باشند که تغییری اتفاق نیفتاده باشد چرا که حتما در شرایط نرمال آسیب وجود دارد.بنابراین الویت را خودتان و آینده تان بدانید و به  دنبال کمک به طرف مقابلتان نباشید.

در آخر اگر به فکر رابطه هستید بهتر است به رابطه ای که به ازدواج ختم میشود فکر کنید و با افرادی که به دنبال تجربه کردن وشناخت خود و.... هستند نیندیشید که شما انتخابشان برای یک رابطه جدی نیستید.

یادتان باشد این شما هستید که باید برای خودتان تصمیم بگیرید واز بلاتکلیفی بیرون بیایید، ضمن اینکه باید بپذیرید که اگر قرار بر ترک ایشان وقطع رابطه باشد ، این کات شدن رابطه دردناک وتلخ است اما نتیجه آن : عزت نفس، استقلال عاطفی،خسارت کمتر ودیدن فرصت های واقعی و بهتر است.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی

 


معرفی کتاب
بلوغ وازدواج

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه