سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطوری و چه موقع به خواستگارم بگم که جدا از خانواده ام زندگی میکنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 03 شهریور 1396
7,078  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام و احترام. دختری 30 ساله هستم ، دانشجوی دکتری و شاغل . به علت فاصله زیاد محل کار و منزل، مجبور به اجاره خانه ای در نزدیکی محل کارم شدم و تنها اواخر هفته را در منزل پدری هستم. البته خانواده ام روزهائی که من سر کار هستم، پیشم می آیند تا تنها نباشم، چون خانواده سنتی دارم و حتی اوایل پذیرش این موضوع برایشان خیلی سخت بود و نظرشان این بود که کارم را رها کنم اما بتدریج با توجه به امن بودن خانه ای اجاره ای و محیط آن ، این قضیه را پذیرفتند. اما در کل با توجه به اینکه در اجتماع ما این موضوع که یک دختر خانه جداگانه داشته باشد خیلی پذیرفته نیست؛ چطور این موضوع را به خواستگارانم بگویم که تاثیر منفی در تصمیمشان نداشته باشد؟
اخیرا خواستگاری داشتم که فکر میکنم به خاطر همین موضوع، پیگیر نشدند
سوال دیگر اینکه موقع برخورد و صحبت کردن با خواستگاران خیلی هول میشوم و نمیتوانم درست و حسابی نه خودم را معرفی کنم و نه معیارهایم را بگویم؛ در کل هنگام حرف زدن با پسرها خیلی هول میشوم و نمیتوانم خود واقعی ام باشم ؛ لطفا راهنمائی بفرمائید

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
07 شهریور 1396 ساعت 00:14

درود بر شما

اضطراب در هنگام گفتگو با آقایان ممکن است به دلیل برخی آموزه هایی باشد که به آنها پیام والدی می گویند. مثلاً "دختر خوب نباید با مردها حرف بزنه"، "دخترخوب باید سرشو بندازه پایین"، "دختر خوب توجه پسرها رو به خودش جلب نمی کنه" و... جملاتی از این دست.

توجه بفرمایید که در محیطهایی که حالت سنتی تر دارند احتمال آموختن چنین مسائلی برای دختران بعید نیست. رفتاری که در اینگونه موارد سر خواهد زد؛ نوعی بازداری ناخودآگاه از ارتباط با آقایان است حتی اگر آن فرد خواستگار باشد و گفتگو با ایشان ضروری باشد. شما برای اینکه بتوانید رفتار خود را مدیریت کنید لازمست پیام والدی آلوده ای را که باعث چنین حسی در شما می گردد شناسایی کنید تا بتوانید ذهن و متعاقب آن رفتارتان را مدیریت کنید. 

گاهی اوقات نیز احتمال دارد استرسها به دلیل نداشتن آگاهی لازم در خصوص محتوای جلسه خواستگاری است (چی باید بگم؟). توجه بفرمایید:

  • كلی گویی، با ابهام سخن گفتن و... اموری هستند كه باعث عدم فهم درست سخن و گیج شدن فرد مقابل می شود زیرا او كه در دل یا ذهن فرد مقابل خود نیست كه منظور او را كامل و دقیق متوجه شود.
  • عدم شفافیت در سخن گفتن و پرس و جو كردن باعث شنیدن پاسخ های اشتباه و نادرست یا ناقص می شود.
  • سوالاتی كه دارای پاسخ های واضح هستند به صورت مستقیم پرسیده شوند. مثل حدود درآمد، تعداد اعضای خانواده و..
  • برخی از سوالات بهتر است به صورت غیرمستقیم پرسیده شوند. مثلاً: نظر شما درباره تفریح وگردش و یا مطالعه و... چیست؟ (کلاً علایقی که برایتان مهم است).
  • اما در مورد جدا زندگی کردن نیز، این مسئله به عنوان یک انتخاب مطرح است نه یک مشکل. شما این شرایط را با توجه به مقتضیات کاری برگزیده اید و نظرتان این بوده و ضمنا به عنوان قطع ارتباط با خانواده این کار را نکرده اید و از حمایت و همراهی آنها نیز برخوردارید. 
  • در صورتی که خواستگاری داشتید که تمایل به ادامه دادن و آشنایی بیشتر وجود داشت، در یک یا دو جلسه اول در مورد کلیات صحبت کنید و اگر توافق ایجاد شد در جلسات بعدی می توانید عنوان کنید که من این شغل را داشتم و به دلیل مسافت، در خانه ای غیر از خانه پدری هستم، و روزهای کاری هفته؛ خانواده در منزل اجاره ای شما هستند و آخر هفته به خانه پدری می روید (به شیوه مجردی غیر متعارف با ارزشهای جامعه زندگی نمی کنید).


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 24
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه