سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلاف نظر در نوع پوشش

پرسش

تاریخ ثبت : 22 مرداد 1397
2,306  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
همسرم من روی حجاب من خیلی حساس است. و طبق نظ رایشون من حتماا بایدپیش نامحرم روسری سر کنم در صورتیکه از اینکار متنفررم و از اینکه به اجبار شوهرم روسری سر میکنم و حق انتخاب نوع پوشش خودم رو ندارم!!! عذاب میشکم. هر چقدر هم باهاش صحبت کردم فایده نداره. در صورتیکه خودش فرد مذهبی نیست !! و مردی هستش که مدام به زنهای دیگه نگاه میکنه واز نظر من چشم چرونه. لطفاااا کمکم کنید

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
23 مرداد 1397 ساعت 18:13

درود بر شما

نوع پوشش یا همان مسئله حجاب، یک بخش بیرونی دارد  که چارچوبهای عرف و اجتماع را شامل می شود و بخش دیگرش به دیدگاهها و نظام ارزشی افراد برمی گردد. در بخشی که به ارزشها بر می گردد مسئله مهم، توافق بین همسران است که معمولا در خواستگاری و آشنایی صورت می گیرد. پرسش اینجاست که آیا پیش از این در مورد پوشش و حجاب، حرفی از سوی شما و همسرتان زده شده بود؟ و اینکه تاکید ایشان بر روسری سر کردن اخیرا ایجاد شده یا از زمانی که ایشان را شناخته و با هم آشنا شدید ایشان بر روی این مسئله تاکید داشته اند؟ نوع پوشش شما در دوران نامزدی چطور بوده؟ ایشان می دانستند که شما چه دیدگاهی در مورد پوشش دارید؟ شما آیا دیدگاه ایشان را می دانستید؟

اگر از ابتدا-مثلا دوران نامزدی- اینچنین بوده اند ممکن است شما این تفاوت را نادیده گرفته باشید به این امید که شاید بعد از ازدواج تغییری ایجاد شود که ممکن است ایشان نیز برخی نکات را نادیده گرفته باشند و اکنون که وارد زندگی مشترک شده اید این تفاوتها خود را به این صورت که نوشته اید دارد نشان می دهد.

شما می توانید با آرامش به همسرتان اعلام کنید که بناست در زندگی شرط احترام متقابل به دیدگاههای همدیگر رعایت شود و انتظار دارید در زندگی مشترک، این احترام نسبت به شما رعایت شود. به همسرتان اطمینان دهید که حساسیتهایش را درک می کنید اما اجبار، باعث ایجاد احساس نامطلوب در شما شده و در رابطه تان تاثیر منفی می گذارد. و برایشان توضیح دهید که از چه چیزهایی ناراحت می شوید. مثلا به همسرتان اعلام کنید که قصدتان خودنمایی نیست و همچنین دوست ندارید همسرتان هم آزرده خاطر شود ولی از رفتار ایشان احساس خوبی ندارید (به همسرتان در مورد احساساتی که در لحظات اجبار پوشش از سوی ایشان تجربه می کنید بگویید).

درخصوص نوع نگاه همسرتان به خانمهای دیگر در نظر داشته باشید که برای بیان یا نشان دادن نارضایتی خود دست به عمل متقابل نزنید یا خشم خود را به‌ صورت یک رفتار منفعلانه مانند قهر کردن نشان ندهید. این عمل در نهایت زندگی‌تان را در جهت یک سیکل معیوب عمل و عکس‌العمل پیش خواهد برد که آسیب زننده است. ممکن است احساس اجبار به رعایت نوع پوشش از سوی همسرتان باعث ایجاد خشم در شما شده باشد و هر نوع نگاه ایشان به خانمهای دیگر در نظر شما منفی تلقی گردد.

اگر پیش از ازدواج در مورد محدوده روابط زن و مرد از جمله نگاه، صحبت کردن و... با همسرتان گفت‌ و‌گو کرده و به نگاه مشترکی رسیده‌اید و در مورد پایبند بودن به این مرزها نیز، توافق کرده‌اید، حال با توجه به آن قرار دادها رفتارهای همسرتان را بررسی کنید و در موردش قضاوت کنید، بسنجید تا دریابید آیا فلان رفتار همسرتان در چارچوبی که قبلاً در موردش توافق کرده بودید، معنادار هست یا خیر. اگر هم تاکنون در این مورد با ایشان گفتگو نکرده اید بهتر است این کار را انجام داده و حد و مرزهای خود و رابطه تان در این مورد را با همسرتان مطرح نمایید. دقت بفرمایید که لحن شما نه حالت دستوری داشته باشد (تو باید...)، نه حالت محکوم کردن (تو همیشه اینطوری، رفتارت ناجوره و...)، نه مچ گیری. فقط نظر خود و انتظارات تان را بیان کنید (من آدمی هستم که دوست دارم حد و مرز رابطه با دیگران در زندگی مون اینطور باشد، من آدمی هستم که از فلان رفتار ناراحت می شوم و...). و در نهایت در این مورد به توافق دست یابید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

24 مرداد 1397 ساعت 09:24
ممنون از راهنمایی شما. ما 2 ساله که ازدواج کردیم. من 35 ساله و کارمند و شوهرم 38 ساله شغل آزاد ا ست. قبل از ازدواج به انتخاب خودم حجاب داشتم ولی نه خیلی سفت وسخت. و در صحبتهای اولیه هم در زمان خواستگاری این مسئله رو عنوان کردم که پیش نامحرم روسری سر میکنم .و لی در حال حاضر حجاب انتخاب من نیست. در واقع چون شوهرم خیلی رو این مسیله حساسه و تا یک لحظه روسریم میفته پیش همه( همه که یعنی برادر شوهر یا داماد خودمون!!) با یه لحن و نگاه بدی بهم میگه روسریتو سرت کن !!! بهم بر خورده و متنفر شدم. دوبار که در مورد این مسیله باهاش صحبت کردم همش میگه تو از اول گفتی روسری سر میکنی . ازش علت حساسیت رو ی این مسیله رو هم خواستم میگه مردها با موی زن تحریک میشن میگه حیوانها هم همینطورن!! این طرز فکرو افکار پوسیدش و این که چرا حقوق انسانی رو رعایت نمیکنه و به زن نگاه جنسی داره ... یعنی خودش هم با موی زن تحریک میشه بیشتر منو اذیت میکنه ؟؟؟ و در نهایت میگه اگه میخای روسری سرت نکنی طلاق بگیریم!!!!
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه