سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

استیصال در تصمیم گیری درست جهت ادامه یا قطع رابطه

پرسش

تاریخ ثبت : 29 مرداد 1397
1,155  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و وقت بخیر. ممنون میشم به سوالم پاسخ بدیدواقعا درمانده و مستاصل شدم در ارتباط با ادامه رابطه ام. پسری سه سال پیش توسط دوستم به قصد اشنایی برای ازدواج به من معرفی شد. من دو بار به ایشون جواب رد دادم در فواصل زمانی مختلف در این سه سال. هم به دلم ننشستن هم موقعیتی که مد نظر من بود و نداشتن. در این بین با هم ارتباط داشتیم نه تلفنی فقط حضوری اما در حد دو تا دوست معمولی و چند جلسه. زمانی که دومین بار خواستگاری کردن دعوامون شد چون ایشون خیلی ناراحت شدن از رد کردن. بعد از چند ماه از دعوا دوباره پیام دادم و من اینبار به خاطر فرصت دادن بهشون جواب پیامو دادم و ادامه دادم و الان شیش ماهه دوستیم. ایشون کارشون خارج از تهرانه و فقط هفت روز در ماه میان تهران. ما باهم دو بار ارتباط جنسی داشتیم البته نه به صورت کامل و برای من هم این مساله بار اول غیر منتظره پیش اومد و امادگی نداشتم و مخالف ارتباط قبل ازدواج بودم. جویا شدم از ایشون برای خواستگاری و ادامه که گفتن حالا باید همو بشناسیم و من میخوام تکلیف کارم و بحث خارج رفتنم معلوم بشه. کیفیت رابطه و جایگاه من بعد دعوا اومد پایین. ادامه بدم یا کات کنم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
02 شهریور 1397 ساعت 22:33

با سلام


توضیحات شما رو خوندم. از دیدگاه شما در این شش ماه گذشته، صرف نظر از برخی تفاوت ها و اختلافات معمول در یک رابطه،  ایشان به معیارها و اولویت های اصلی شما در خصوص این انتخاب نزدیک شده اند؟ چه تغییرات قابل توجهی در این مدت زمان در گرایش شما نسبت به ایشان روی داده؟ در مورد این تغییرات با همدیگه بصورت  مشخص گفتگو میکنید؟ به یک چشم انداز مشترک رسیدین؟ با فرمت کاری و احیانا پروژه ای ایشون و دور از همدیگه بودن کنار میاید؟


با توجه به شرایط کاری وی ، و اینکه صرفا  7 روز در ماه رو در تهران هستن و تنها 42 روز در این شش ماه ( با احتساب اینکه هر هفت روز رو در کنار هم باشید ) فرصت آشنایی مستقیم بوده، به نظر میرسه این رابطه، نیازمند زمان بیشتر جهت رسیدن به اشتراک لازم برای اتخاذ این تصمیم باشه. چنانچه با اصلِ این انتخاب واقعا مشکلی ندارید  می تونید 6 ماه آینده رو برای ارزیابی جامع و کافی در نظر داشته و این موضوع را به اطلاع یکدیگه برسونید و اینکه این فرصت بستری فراهم کنه تا ایشون نیز تلاش و تمرکز خودشون رو هر چه بیشتر در این محور قرار بدن تا در بازه ی تعیین شده در خصوص آینده این رابطه، به یک توافق مشترک و قطعی برسید.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

03 شهریور 1397 ساعت 10:28
ممنونم از اینکه وقت گذاشتید برای پاسخ دهی. بزرگترین دغدغه ذهنی بنده اینه که جایگاهی که در ابتدای رابطه داشتم با الان فرق کرده. یعنی میزان توجه و اهمیت ایشون به رابطه. در این باره خیلی فکر کردم و احساس کردم مهر طلبی من باعث به وجود اومدن همچین شرایطی شده. در ارتباط با برنامه ازدواج و زمان خواستگاری با ایشون صحبت کردم اما گفتند که معلوم نیست بستگی به کارم داره که چه زمانی پروژه شون در جنوب تموم بشه. متاسفانه چون تایم دیداری ما کمه در اون بازه ی زمانی سخته که مدام راجع به مشکل دار شدن رابطه مون صحبت کنیم. حتی یک بار سر بحث اینکه تکلیفشون معلوم نیست دعوا کردیم و یک هفته و نیم باهم ارتباط نداشتیم. با توجه به اینکه من احساس میکنم ایشون در دسترس بودن و همیشگی بودن من و در رابطه قطعی میدونن به نظر شما نیاز به یک وقفه در رابطه هست که از هم دور باشیم تا ایشون بتونند درست فکر کنند و رابطه رو اصلاح کنند؟. در حال حاصر از نظر احساسی رابطه اصلن در جایگاه خوبی قرار نداره و من احساس میکنم تله مهر طلبی من و شرایط ایشون و دوری از هم باعث به وجود اومدن این مساله شده. من در حال حاضر احساس ارزشمندی در رابطه نمیکنم و این مساله متاسفانه به شدت بر روی احساسات من اثر میذاره و تقلیل میده. چون من به ایشون بعد از سه سال جواب میدادم احساس میکردم که این رابطه بسیار جدیه و جایگاه ایشون برای من در رابطه عاطفی خیلی بالا بود و این حس به ایشون هم القا شد. اما بعد از گذشت زمان و رفتارها و ... جایگاه ایشون برای من در حد یک دوست عاطفی معمولی تغییر کرد. البته ایشون فعلن از نظر شرایط کاری دچار مشکل شده اند و نمیتونن تصمیم بگیرند برای ایران موندن و یا رفتنشون برای من مستاصل و کلافه هستند از این نظر‌. دوست دارم در رابطه باشم ولی نه با این شرایط که حس بی ارزشی دارم. اما نمیدونم باید چه جوری اصلاحش کنم.ممنون
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
03 شهریور 1397 ساعت 14:12

ممنونم از توضیحات تکمیلی شما 

با توجه به اینکه پس از حدود سه سال از درخواست های مکرر ایشون، به ادامه رابطه جواب مثبت داده اید و به تبع آن ، جایگاهی که در این رابطه  برای خود و فرد مقابل متصور بوده اید  هم اکنون این سطح از  انتظارات شما با میزان پاسخ فعلی ایشان همخوانی نداره. لذا این احساس درونی بی ارزشی و نخواستنی بودن رو تجربه می کنید.

شاید این روزها  توی ذهن تون  مدام این دیالوگ رد و بدل میشه : که چی شد این همه علاقه و توجه و پیگیری سه ساله ی ایشون برای شکل گیری جدی رابطه ؟ و احتمالا  شما پاسخ میدید:  برای اینکه لابد من آدم به درد بخور و دوست داشتنی برای او نیستم.  دو باور مرکزی : من بی ارزشم و من دوست داشتنی  نیستم مدام در ذهنتون زمزمه میشه. و تکرار این زمزمه های شرطی درونی ،  باعث ایجاد پالس های منفی در  سلسله نورون های عصبی و ایجاد هیجانات منفی از جمله اضطراب ، خود-سرزنش گری ، یاس و ناامیدی میشه. 


با توجه به توضیحاتی که ارائه نمودید ارزیابیم اینگونه ست که مشخص نبودن وضعیت زمانی و مکانی شغل ایشان ، گزینه ماندن و یا مهاجرت ، و همچنین  فاصله جغرافیایی زیاد در این مقطع زمانی بین شما، چالش قابل توجهی در مسیر پیش رویشان تلقی میشه که ارائه پاسخ قطعی به زمان دقیق خواستگاری رو به تعویق میندازه. طبیعتا شغل های مرتبط با پروژه با توجه به سازوکارها و وابسته بودن اون به تصمیمات حاکم در ارگانهای تصمیم گیرنده ی مرکزی ، کمی با تاخیر و عقب ماندن از برنامه های زمانبندی از پیش تعیین شده همراه میشه. و این خود بر هماهنگی های مورد نظر  کارکنان آن سازمان تاثیرگذار خواهد بود.


احساسات شما قابل درکه و حق دارید بابت این وضعیت نگران باشید با این حال واقعیت اینطور به نظر میرسه که این جریانات تحت تاثیر شرایط سخت و پیچیده تصمیم گیری شغلی  ایشان باشه نه تعبیر این تغییرات  به تقلیل و از دست دادن جایگاه و ارزش درونی تان.


طبیعتاً فاصله زیاد در این مقطع زمانی از رابطه، تاثیرات منفی قابل توجهی رو به جا گذاشته و بر احساسات درونی و واکنش های هیجانی طرفین نیز اثرگذاره.

 با این حال پیشنهاد می کنم ضمن در نظر داشتن این جزییات، برای تسهیل در امر تصمیم گیری ، ایشان با همراهی یک مشاور شغلی با صلاحیت و با تخصصِ تئوری تصمیم گیری، بتوانند با اولویت قرار دادن گزینه های موجود و در نظر گرفتن موانع احتمالی ، مناسب ترین و بهینه ترین تصمیم را با مدنظر قرار دادن بازه زمانی تعیین شده  در آینده ای نزدیک اتخاذ نمایند. استندبای و کمی استراحت دادن به رابطه در مدت زمانی محدود، جهت کاهش تنش های ناخواسته و  ریکاوری احساسات آسیب دیده میتونه برای طرفین سودمند باشه.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

03 شهریور 1397 ساعت 14:20
خیلی ممنونم از پاسخ شما. من همین طور که گفتید این مساله رو در ذهنم نشخوار میکردم که نکنه تنها من باعث به وجود اومدن همچین شرایطی شدم. ممنون بابت توصیه خوبتون. قطعا به توصیه های خوب شماعمل میکنم. سپاسگزارم
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه