سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

همسرم با دوستم رابطه دارد

پرسش

تاریخ ثبت : 13 شهریور 1397
4,873  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. چند وقتی هست که همسرم خیلی گرفتار مشکلات اقتصادی شده. مدتی بود تو گوشیش خیلی وقت میگذروند و برای گوشی قفل گذاشته بود. رفتارش در این مدت با من بسیار تند و ناخوشایند بود و با وجود اینکه همدیگه رو دوست داشتیم و ده ساله ازدواج کردیم، خیلی راحت به من می گفت وسایلت رو جمع کن و برو، طلاق بگیر. من تصور می کردم به خاطر مشکلات اقتصادی اینطور شده.
اما در نهایت با ترفندی تونستم وارد گوشیش بشم و متوجه شدم با همسر یکی از دوستانش که اتقافا اون خانم هم از دوستان نزدیک من بود رابطه داره. حالا این رابطه تا کجا پیش رفته رو نفهمیدم و نمیدونم. در هر حال من به همسرم گفتم که این جریان رو فهمیدم. ایشون هم عذرخواهی کرد و خواهش کرد به اون خانم و همسرشون چیزی نگم و زندگی شون رو خراب نکنم.
با این وجود همچنان رمز گوشیش رو بر نمیداره، به بهانه کار خیلی دیروقت میاد و من نمیدونم باید از کجا خیالم راحت باشه که ایشون با اون خانم یا زنهای دیگه در ارتباط نیست؟

مهمترین سوال :
من دچار افسردگی شدم و نمیدونم تصمیم به جدایی بگیرم یا نه. احساس میکنم باید این رابطه تموم بشه ولی قدرتش رو ندارم. توی این شرایط دارم اذیت میشم و دچار وسواس و شک شدم. همسرم هم حاضر به دیدن مشاور نیست و من نمیدونم برای این شک و تردیدم باید چه کار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
14 شهریور 1397 ساعت 23:41

باسلام واحترام

 توضیحاتتان راخواندم ، قابل درک است که زندگی کردن باشک وتردید بسیار آزاردهنده است، چرا که اعتماد به همسر ، احساس امنیت و آرامش راتقویت میکند و از مسائل زیربنایی زندگی مشترک است . بنابراین  زمانیکه لغزش یا خیانتی در زندگی مشترک بوجود می آید فضایی از ناامنی ایجاد میگردد وتا زمانیکه این عدم اعتماد وجود داشته باشد سردی در رابطه عاطفی حکمفرماست.

در نامه تان به وجود علاقه بین خودتان وهمسرتان اشاره فرمودید ، به نظر میرسد باور شما به علاقه و رابطه تان، باعث شده که انتظار خیانت ولغزشی از همسرتان نداشته اید و به نظرتان برای داشتن یک رابطه امن وجود همین دوست داشتن کافی بوده است. این درحالیست که باوری اشتباه در زمینه خیانت وجود دارد که روابط فرازناشویی در ازدواج های ناموفق یا زوج های ناراضی رخ میدهد درصورتی که اگر ما به مسائل ومشکلات رابطه مان دقت نکنیم، به سه اصل حاکم برای داشتن رابطه عمیق وموفق، یعنی(صمیمیت، هیجان وتعهد) سطحی بنگریم واز رابطه عاطفی مان به درستی مراقبت نکنیم ، حتی با وجود علاقه، احتمال لغزش یاخیانت وجود خواهد داشت. ضمن اینکه این اتفاق میتواند نشانگر این باشد که احتمالا رابطه تان برای مدت طولانی دچار مشکل بوده است و تشخیص داده نشده. 

بنابراین بهتر است در ابتدا، علت وچرایی این اتفاق مشخص شود، گرچه هیچ دلیلی نمیتواند توجیه کننده لغزش یا خیانت باشد، اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم باید بپذیریم که در رابطه زمانیکه هر مشکلی چه کوچک و یا حتی خیانت رخ دهد دو طرف رابطه( یعنی هم زن وهم شوهر) در ایجاد این مشکل سهمی داشته اند. بنابراین تا زمانیکه علت این رابطه مشخص نشود زن ومرد این مسئله را از زاویه دید خودشان تحلیل میکنند و احتمال خود را محق بدانند بنابراین با هیجان منفی و عجولانه تصمیم گیری میکنند.

اما درخصوص سوال شما باید خدمتتان عرض کنم با توجه به اینکه خیانت یا لغزش از جمله مواردی است که به دیوار اعتماد آسیب میزند و تعهد که یکی از اصول اساسی زندگی مشترک است را هدف قرارمیدهد،میتوان گفت بازسازی آن پروسه ای زمان بر است وعلاوه بر صبوری به شفافیت وصداقت درکلام ورفتار نیاز دارد.اما به نظر میرسد همسر شما در این زمینه فقط به یک عذرخواهی اکتفا کرده اند وزمینه را برای ایجاد اعتماد مجدد فراهم ننموده اند.با این حال لازم است شما درخصوص شک وتردیدهایتان بالغانه باهمسرتان صحبت کنید وبگویید که برای اعتماد مجدد نیاز به صداقت ایشان دارید وپاسخگویی ایشان به شما، به کاهش شک وتردید وسوءتفاهمات شما منجر میشود و زمینه ای برای اعتماد و بهبود رابطه بوجو‌د می آید.

در انتهای نامه تان اشاره کردید که ( احساس میکنم باید این رابطه تموم بشه اما قدرتش را ندارم)، این درحالی است که باور اشتباه و غالب در زمینه خیانت این است که بسیاری از افراد احساس میکنند خیانت لزوما پایان یک رابطه است، درحالی که باورها وشناخت های دوطرف رابطه است که مشخص میکند که به خیانت به منزله پایان رابطه نگاه کنندیا به آن به عنوان فرصتی برای اصلاح رابطه شان وشروع رابطه ای باعمق بیشتر وداشتن تجربه های خوشایند بنگرند.

امیدوارم بتوانید با مدنظر قراردادن نکات بالا وهمین طور با بهره گیری از درس غیرحضوری که خدمتتان معرفی میشود تصمیم درستی بگیرید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
پیوند زخم خورده

معرفی درس
پیشگیری و بهبود رابطه پس از لغزش و خیانت
ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 7
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه