سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

نمي تونم تصميم بگيرم

پرسش

تاریخ ثبت : 24 شهریور 1397
1,069  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
مسئله اي كه من سال هاست باهاش درگيرم اينه كه واقعاً هيچ وقت نتونستم بفهمم دقيقا چه استعدادها و چه توانمندي هايي دارم. در انتخاب رشته ي دانشگاهي...ادامه تحصيل دادن يا ندادن در ارشد...انتخاب بين كار كردن يا درس خوندن...انتخاب نوع شغل... با وجود اينكه اهل تحقيق و مشورت هستم(حتي براي خيلي از تصميم گيري هام پيش مشاور هم رفتم) و اينكه سعي ميكنم منطقي تصميم بگيرم خييييييلي زود به تصميمم شك ميكنم و دودل ميشم و بعد از تصميم گيري هام(هرچقدر هم بابتش هزينه داده باشم) فكر ميكنم شايد اين راه درستي نبود و خيلي وقت ها از تصميمم با بي انگيزگي دور ميشم و دنبال تصميم جديد مي گردم و اين سيكل معيوب مدام تكرار ميشه.
در حال حاضر مدام بين خوندن ارشد و دنبال كار پردرآمد گشتن دچار ترديدم و هرروز نظرم عوض ميشه
يه جورايي حس ميكنم هنوز نفهميدم اون دانه ي وجودي كه بايد در خودم بكارم چيه؟ و چطوري بايد بعد از فهميدن اون نسبت بهش متعهد بمونم، انگيزه م رو از دست ندم و دودل نشم تا آخر ادامه ش بدم.
تست mbti هم دادم ولي خيلي كمكم نكرد
از بين درس هاي غير حضوري كدوم ميتونه در اين زمينه بهم كمك كنه؟
ممنون

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
29 شهریور 1397 ساعت 19:56

باسلام واحترام
همه‌ی مشکلات ما در تصمیم گیری،‌ الزاماً به علت ضعف در مهارت تصمیم گیری نیستند.گاهی ترس از تصمیم گیری است که ما را به سوی انتخاب‌های اشتباه سوق می‌دهد (در زبان روزمره، ممکن است این وضعیت را به جای تردید با دو دل بودن در تصمیم گیری توصیف کنیم).قبل از آشنایی با این ترس و ریشه‌های ناتوانی در تصمیم گیری، نمی‌توانیم درباره‌ی مهارت تصمیم گیری صحبت کنیم.

سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده که هرکسی بایدبه این مهارت ها دست پیدا کند که یکی از آنها مهارت در تصمیم گیریست واین یعنی برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم گیری کنیم، 

مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کندبا آموختن این مهارت اهداف خود را 

واقع بینانه تعیین و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب آن را نیز به عهده میگیریم .

یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی انسان در طی دوره های مختلف زندگی می شود، نتیجه ی ترس هایی است 

که از نحوه قضاوت دیگران در او ایجاد می شود.  

زمانی که انسان بین دو موضوع دست به انتخاب می زند، ذهن مزایا و معایب هرکدام را بررسی می کند

 و در نهایت آنچه مزایای بیشتری دارد را انتخاب می کندلذا قضاوت جزو لاینفک زندگی انسان است که ما روزانه

 به صورت اتوماتیک از آن استفاده می کنیم.اگرچه متاسفانه گاهی این ابزار در مورد دیگران به کار می رود 

و دیگران مورد قضاوت قرار می گیرند ولی به نظر نباید به  کاربرد اشتباه یک ابزار، اجازه کنترل امور زندگی خود را بدهیم.شاید دلیل دیگری که شما مدام با یک ترمز روانی در حال زندگی هستید وجود تناقض است 

ازتناقضها فرار نکنید.

عموم تصمیم گیریها ما را با تناقض مواجه میکنند. همچنین عموم تصمیم گیریها با ریسک همراه هستند.

 همیشه بعد از تصمیم گیریها اطلاعات جدیدی به دستمان میرسد که ممکن است ما را از حرکتی که کرده ایم پشیمان کند. اما اینها مهم نیستند. مهم این است که به شکلی تصمیم بگیریم که بعدها بگوییم: «اگر یک بار دیگر در آن موقعیت قرار بگیرم، با همان اطلاعاتی که در آن زمان داشتم، حتماً دوباره همان تصمیم را میگیرم» بنابراین پیشنهادم به شما اینست که فهرستی از ارزشهایی که برای شما مهم است را با خود همراه داشته باشید. هر زمان در تصمیم گیری تردید داشتید یا احساس کردید جرأت تصمیم گیری ندارید، برگه ای کاغذ بردارید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. در نیمی از کاغذ جنبه های مثبت آن تصمیم و در نیم دیگر جنبه های منفی آن تصمیم را بنویسید. حالا فهرست ارزشهای خود را پیش رو قرار دهید و تک تک نکات مثبت و منفی را که نوشته اید ارزیابی کنید. احتمالاً تصمیم گیری در این حالت کمی آسان تر میشود.شایداگر به نکات زیر هنگام تصمیری توجه کنید بتوانید راحتتر تصمیم بگیرید ودر نهایت سر تصمیم خود بایستید:

۱)از اشتباه کردنترسید.

۲)هزینه تصمیم خود رابپردازید.

– هنگام تصمیم گیری به ندای درون خود گوش دهید و ببینید در زندگی خواهان چه چیزهایی هستید و چه چیزهایی واقعا برایتان لذت بخش و شادی آور است.

۴) به خود اعتماد کنید که پادزهر ترس و هراس است.

۵) مسئولیت پذیر باشید. بعضی ها نمی خواهند اگر تصمیم شان اشتباه باشد مسئولیت آنچه اتفاق می افتد را به عهده بگیرند و از پذیرش مسئولیت می ترسند. تقویت حس مسئولیت پذیری منجر به استقلال و عزت نفس بیشتر می گردد و در پی آن قدرت تصمیم گیری افزایش می یابد.

درآخر شما میتونید از فایل صوتی فوبیای تصمیم گیری مهندس شعبانعلی کمک بگیرید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه