سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلاف سنی

پرسش

تاریخ ثبت : 10 مهر 1397
1,293  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و عرض ادب
بنده۳۲ سالمه و با یک خانم مطلقه ۶ سال بزرگتر از خودم از ۴ سال پیش وارد رابطه عاطفی شدم این رابطه بمدت ۲.۵ سال طول کشید و شناخت جامعی از هم و خانواده هم بدست آوردیم، به خواست ایشون خواستیم رابطه رو به ازدواج تبدیل کنیم که با مخالفت پدر من این امر صورت نگرفت(البته اون زمان خودم هم ۱۰۰در ۱۰۰ به این تصمیم نرسیده بودم و جسارت لازم برای این انتخاب رو نداشتم) اما با خواست دو طرف رابطه به صورت یک رابطه دوستی ساده تا الان ادامه داره اینبار من تصمیم به ازدواج با ایشون دارم البته الان رضایت نسبی خانواده رو جلب کردم(مابقی اعضای خانواده کاملا راضی هستن و پدر هم به خودم واگذار کرده تصمیم رو) .بنظر شما این اختلاف سن برای آینده رابطه ما مضر خواهد بود یا نه؟و اینکه توصیه شما برای انجام یا عدم انجام چنین ازدواجی چی هست؟و هزینه هایی که ما باید برای این امر متقبل‌ بشم چه چیز هایی هست و چقدر قابل‌ پرداخت ؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
11 مهر 1397 ساعت 14:11

درود بر شما

ازدواج مسئله ای چند فاکتوری است. یعنی چند عامل در آن دخیل هستند که یکی از آنها سن طرفین است.

بخشی از قاعده پایین تر بودن سن ازدواج زن در برابر مرد، براساس مسائل فرهنگی و سنتی جامعه ما است و بخش دیگرش براساس دغدغه تولیدمثل در زنان که مورد توجه جوامع و دیدگاههای سنتی است که در مقایسه با گذشته، با توجه به تغییر اولویت ها در تعاملات کنونی، از اهمیت آن کاسته شده است.

اگرچه نمی توان درباره عدد دقيق فاصله سني زوجين و نقش آن در موفقيت و شکست زندگي زناشويی قانون يکساني براي همه افراد صادر کرد اما تناسب سني از جمله عوامل مهم در ازدواج است که بي توجهی به آن، زمينه ساز برخی مسائل در زندگی زناشويی خواهد شد. این تفاوت زمانی قابل چشم پوشی است که به طور کلی دو نفر آمادگی ورود به بحث ازدواج را داشته باشند و مناسب یکدیگر نیز باشند .

یعنی تفاوت سنی فاکتوری نیست که به تنهایی تاثیر بگذارد؛ به این معنی که خودِ تفاوت سنی منجر به تفاوت هایی در دیدگاه، سبک زندگی، معنای زندگی برای شما و... می شود. بنابراین نوع نگاه شما مهم هست و اینکه کیستی شما دو نفر و دلیل ازدواج هر یک از شما چیست. 

مهم است که این اختلاف سن معکوس:

  • به اختلاف در دوره های رشدی و بلوغ فکری و شخصیتی و مهارتهای زندگی منجر نشود. (چشم انداز آینده را برای خود ترسیم کنید. مثلاً زمانی که شما در سنین میانسالی هستید و ایشان در دوران شروع یائسگی)
  • دخترخانم، آقاپسر را مانند بچه نبیند و برایش همسر باشد نه مادر(این مسئله به مرور زمان اختلاف می آفریند و مطلوب آقایان نیست. احتمال اینکه با توجه به ازدواج قبلی، چنین رفتاری از ایشان سر بزند را در نظر داشته باشید)
  • خانواده دختر و پسر، طرف مقابل را بپذیرند ( با توجه به نقش خانواده در ازدواج و زندگی جوانان، رضایت خانواده ها بسیار مهم است)
  • خود خانم و آقاپسر از ابتدا با این مسئله مشکلی نداشته باشند و آن را قبول کرده باشند (چک کنید: چرا از این خانم خوشم آمده، چه فاکتورهایی دارد که فکر می کنم مناسب ازدواج با من است؟، ایشان چه دلایلی دارد که می خواهد با من ازدواج کند؟)
  • همخوانی ظاهری


مسئله دیگر در رابطه با ایشان، ازدواج قبلی این خانم است. بدیهی است که داشتن سابقه ازدواج یا نامزدی قبلی نمی تواند سبب شود که ما یک فرد شایسته را از گردونه انتخاب حذف نماییم. در مورد این رابطه توضیحاتی داده اید:


۳۲ سالمه و با یک خانم مطلقه ۶ سال بزرگتر از خودم از ۴ سال پیش وارد رابطه عاطفی شدم این رابطه بمدت ۲.۵ سال طول کشید ... به خواست ایشون خواستیم رابطه رو به ازدواج تبدیل کنیم.


چک کنید که با توجه به فاصله سنی معکوس شما و سابقه ازدواج قبلی، دلیل این خانم برای تمایل به ازدواج با شما چیست؟ احتمال دارد (البته این احتمال به معنای قطعیت نیست) ایشان خشمی حل نشده و ناآگاه از ازدواج و همسر سابق داشته باشند که سبب شود با ازدواج با شما بخواهند این خشم را خالی کنند (مهم نیست که ازدواجم با شما موفق نبود؛ من با یک پسر مجرد و کوچکتر از خودم ازدواج کردم).


به این جملات پایانی نامه تان نیز دقت کنید:

بنظر شما این اختلاف سن برای آینده رابطه ما مضر خواهد بود یا نه؟ و اینکه توصیه شما برای انجام یا عدم انجام چنین ازدواجی چی هست؟و هزینه هایی که ما باید برای این امر متقبل‌ بشم چه چیزهایی هست و چقدر قابل‌ پرداخت ؟


شما در ابتدای نامه تان نوشته اید به خواست ایشان تمایل به ازدواج داشتید و خودتان کاملاً مطمئن نبودید و در انتها در مورد انجام یا عدم انجام این ازدواج پرسیده اید و نهایتا دغدغه این را دارید که چقدر می توانید هزینه بدهید برای این ازدواج.

برادر گرامی، چنانچه شما به طور منطقی و بالغانه به این نتیجه رسیده باشید که ایشان گزینه مناسبی برای ازدواج با شما هستند، نه بعد از دو سال و نیم آشنایی و نه در حال حاضر، تردیدی از این جنس نمی داشتید. البته نگرانی در امر ازدواج امری کاملاً بدیهی است، ازدواج یک مسئله چالش برانگیز است که قابلیت دست اندازی به عمیق ترین بخشهای روان ما را دارد. انتخابی است که هزینه می کنیم و در برابر آن، امتیازاتی نیز به دست خواهیم آورد. اما اینکه آیا این ازدواج انجام شود یا نه، مسئله ای است که به شما و اولویتهای شما برمی گردد. لازمه این پاسخ این است که شما خودتان را به خوبی شناخته باشید، بدانید به چه دلیلی می خواهید ازدواج کنید، به چه دلایلی می خواهید با این خانم ازدواج کنید؟ و البته بسیار مهم است که ایشان نیز به چه دلیلی می خواهند با فردی 6سال کوچکتر از خود و علیرغم مخالفت خانواده ازدواج بکنند؟

این زندگی و ازدواج، حق شماست و خود شما هستید که تصمیم نهایی را خواهید گرفت. اما عوامل دیگری هم در زندگی ما موثرند مثل رضایت خانواده ها. رضایت نسبی که نوشته اید به چه معناست؟ شاید نوع اصرار شما به گونه ای بوده که به نوعی تسلیم خواسته شما شده اند. جمله ای که از پدرتان نوشته اید حالت پذیرش این مسئله از سوی ایشان را بیان نمی کند. یکی از هزینه هایی که باید برآورد کنید همین است: تا چه اندازه می توانم زندگی را بدون رضایت قلبی خانواده به ویژه پدر ادامه دهم؟

پوریا گرامی

برای اینکه بتوانید تصمیمی بگیرید که در برابر آنچه هزینه می کنید بیشترین رضایت را به دست بیاورید لازمست مواردی را که خدمت تان عرض شد را چک کنیدتا بتوانید تصمیم گیری نمایید. یعنی به طور خلاصه:

  • نوع نگاه به فاصله سنی و چشم انداز آینده این تفاوت
  • همخوانی ظاهری
  • رضایت خانواده ها و دلیل مخالف پدرتان
  • شما چرا ازاین خانم خوشتان آمده؟
  • ایشان چرا می خواهد با شما ازدواج کند؟


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه