سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور با وجود مشکلات در خانواده به استقلال مالی و معنوی برسم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 11 مهر 1397
1,119  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من ۲۲ سالمه و استقلال میخوام اما ته تغاری هستم و دو خواهرم یه دهه از من بزرگ هستن و همیشه من در هر رده ی سنی محکوم به درک و همراهی با شرایط دو خواهر بزرگترم بودم و اونها هم بیشتر از خواهر یودن نقش پدر و مادر در ابعاد کوچکتر رو داشتند.از وقتی ازدواج هم که کردند تا بچه دار شدن آنها تمام زحمتشان برای پدر و مادرم بوده حالا یکی از آن دو با یک بچه کوچک خیانت دیده و آن دیگری هم گاها تنش های بین زناشویی خودشان را به زندگی ما وارد میکند، من ذهنم از ازدواج به شدت دور شده در کنارش احساس دوری و بی علاقه بودن به خانواده دارم و شدیدا میخواهم مستقل شوم اما از نظر مالی هم کمی به مشکل برخوردیم و راهم حداقل برای استقلال زیاد است،به شدت عصبی و زودرنج شدم و نمیدانم چطور انگیزه‌هایم برای آینده که روز به روز کمتر میشن زنده نگه دارم و در کنار مقاومت در برابر مشکلات عصبی به استقلال هم نزدیک تر بشم؟ گاهی فکر میکنم کاش بمیرم و راحت شوم از این همه تنهایی و حس ناتوانی...

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
14 مهر 1397 ساعت 00:31

دوست گرامی سلام

نامه شما را خواندم، متوجه شدم که در ارتباط با اعضای خانواده خود دچار اختلافات و مشکلاتی شده اید و احساس می کنید که درک و پذیرش لازم را از جانب آنها دریافت نمی کنید. و فاصله عاطفی بین شما ایجاد شده است. در نظر داشته باشید که گاهی اختلاف نظر و عدم درک متقابل بین اعضای خانواده طبیعی است و پیش می آید،  و می توان با گفتگو مسائل و سو تفاهمات را برطرف کرد.

همانطور که فرمودید بنا به تجربه ای که از دیدن شرایط و مسائل زندگی خواهر خود داشته اید نسبت به ازدواج بی علاقه شده اید. همینجا لازم هست که توجه کنید که در تمام زندگی های زناشویی بلاخره مسائلی بوجود می آید که می توان با کمک گرفتن از افراد متخصص و همینطور گفتگو کردن و یادگرفتن مهارتهای ارتباطی آن رابرطرف کرد، تعمیم دادن تجربه ای از یک زندگی به زندگی خود ونتیجه گیری کردن به این ترتیب که کلا از ازدواج کردن دوری کنید چندان منطقی به نظر نمی رسد و این تصمیم ناشی از یک خطای شناختی  به نام تعمیم افراطی است.

در مورد مستقل شدن که به آن اشاره کردید، هم باید بگویم که قطعا جزیی از مسیر رشد شما می باشد که بهتر است اتفاق بیفتد، اما توجه داشته باشید که این موضوع اصلا به معنی ترک خانواده، پشت کردن به آنها و قدرت نمایی علیه آنها نیست و نباید باشد، شما می توانید آهسته آهسته با رشد مهارت های خود، با پیدا کردن استعداد ها و توانمندی های خود، زمینه های پیشرفت را فراهم کنید و در مسیر درست گام بردارید،  هدف گذاری های واقعبینانه متناسب با محدودیت ها و امکانات خود داشته باشید تا بتوانید به نقطه ای از استقلال  که در نظر دارید برسید. در این راه ممکن است که لازم داشته باشید از راهنمایی دیگران استفاده کنید ، این دیگران ممکن است اعضای خانواده شما یا فردی متخصص در حوزه مورد نظرتان باشد، و این موضوع هیچ منافاتی با  استقلال شما ندارد.

وقتی تصویر ایده آل خود را از آینده به یک باره جلوی چشم خود تصور کنید اما گامهایی برای رسیدن به آن تصویر نکنید، طبیعی است که احساس ناتوانی و ناکامی به شما دست دهد، اما اگر قدم به قدم همانطور که توضیح دادم پیش بروید، این ترس و حس ناتوانی از بین می رود، پس گامهای کوچکی متناسب با تواناییها و محدودیت های خود در مدت زمان مشخصی تعریف کنید تا به مرور زمان بتوانید به آن تصویر دلخواه خود نزدیک شوید.

از اعتماد شما سپاسگزارم

مونا  گوشه - خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 8
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

15 مهر 1397 ساعت 10:13
کاملا درست درست متوجه همه‌ی حرف‌هام شدید و حس میکنم کاملا درکم کردید، درمورد ازدواج هم حق با شماست و نمیدونم چطور بر ترسم از آن غلبه کنم و متاسفانه با گذشت زمان و دیدن طلاق های متعدد ترسم هم بیشتر می‌شود. درمورد استقلال هم خیلی زمان میبرد اما درست می‌فرمایید من نباید گامی برندارم و فقط غصه بخورم ظاهرا کنار آمدن با محدودیت ها برایم سخت است و حس ناامنی بهم میده. البته به تازگی با تجویز پزشک اعصاب و روان دارو مصرف میکنم و مقداری تحملم بیشتر شده است. سپاس از دقت نظر و پاسخ‌تون.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه