سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

درگیری درونی

پرسش

تاریخ ثبت : 21 مهر 1397
1,251  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
رابطه در ابتدا به منظور ازدواج بوجود آمده و کاملا عاطفی بود، به دلیل عدم موافقت خانواده ایشون، اقدام جدی ای برای ازدواج صورت نگرفت. پس از اون بخاطر علاقه و تفاهم بالا بین خودمون، بنا به پیشنهاد ایشون (که جدایی رو نمیخواستند بپذیرند و هیچوقت به من دلیل مخالفت خانواده شون رو نگفتند) تصمیم گرفتیم که شکل رابطه عوض بشه و فقط همکار و دوست اجتماعی باشیم، ولی طی چندبار بحث و جدایی و بازگشت مجدد (که فقط ایشون خودشو گول میزد و رابطه همچنان عاطفی بود و البته من از پذیرش واقعیت فرارمیکردم و امیدداشتم شرایط تغییر کنه چون دلیل رو نمیدونستم) دیدیم که این همه سال بی نتیجه بوده
این بار به پیشنهاد من رابطه رو با توافق تموم کردیم

حالابعد4ماه ازاتمام رابطه، من در ظاهر پذیرفتم، ولی در درون مشکل دارم و به شدت در خانه فردی عصبی و پرخاشگر و عبوس شده ام ، قبلا همه مرا فردی شاد و پرشور (شدیدا در تسخیر آفرودیت) میشناختند ولی الان واقعا از عمد نیست که گوشت تلخی میکنم
نمیدونم از درون چطور با خودم کنار بیام که تلافی ش رو سر خانواده درنیارم
واقعا هضم این جدایی برام سخت بوده و خودم و همه دنیا رو مقصر میدونم

مهمترین سوال :

پاسخ پرسشگر

21 مهر 1397 ساعت 01:28
لازم به ذکره که این رابطه 5-6 سال طول کشیده که سه سال اول کاملا به قصد ازدواج و شناخت و اطلاع خونواده ها بود و عالی پیش رفت... و اینکه ما دو نفر هیچ مشکلی با هم نداشتیم و نداریم ولی بعد از تموم شدن شکل اول رابطه، دیگه بعدشو از خونواده ها پنهان کردیم که ما با هم هنوز رابطه داریم ولی به شکلی دیگر میدونم اشتباه کردم...ولی هنوزم دوسش دارم و براش بهترین ها رو آرزو میکنم و هنوز گاهی امیددارم با اینکه ارتباطم در حد صفره الان باهاش... گاهی هنوز فکر میکنم شاید یک روزی برگرده... همه سرزنشم میکنند ولی می دونید دو نفر با نهایت عشق و علاقه و بدون هیچ مشکلی فقط بخاطر خانواده پسر از هم جدا بشن چه معنایی داره؟ من نمیدونم خانواده ایشون چی گفتن که خودشم هیچ تلاشی نمیکنه برای رسیدنمون با این همه علاقه... این فکرا هر روز منو داغون تر میکنه
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
21 مهر 1397 ساعت 23:20

درود بر شما

تمام شدن یک رابطه عاطفی طولانی مدت، دوره ای از اندوه را به دنبال دارد. به خصوص اگر این جدایی از کسی باشد که شما با اشتیاق و علاقه، آینده ایده آل خود را با او ترسیم کرده بودید. احساس شما قابل درک است.

طبیعی است با توجه به مدت زمانی که صرف این رابطه کرده بودید، با پایان یافتن آن احساس دلتنگی بکنید؛ گاهی از اینکه فرد دیگری شما را دوست نداشته باشد بترسید، از اینکه تنها بمانید احساس نا امیدی بکنید، گاهی احساس کنید وقت خود را تلف کرده اید، گاهی احساس بکنید که قلب شما شکسته است، گاهی احساس شکسته شدن بکنید و عزت خود را خدشه دار شده ببینید و گاهی هم حسرت روزهای خوب رابطه را داشته باشید. اینها واکنشهای سوگ بوده و قابل درک است.

اما در نظر داشته باشید که رابطه سالم عاطفی رابطه ای است که هر دو طرف برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنند. انتظار می رود یک آقاپسر که قصد ازدواج با دخترخانمی را دارد، چنانچه بنا به هر دلیل این ازدواج صورت نگرفت بتواند بالغانه تکلیف رابطه را روشن کند نه اینکه تقاضای دوستی معمولی و اجتماعی و... بدهد. 

ضمن اینکه این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید دلیل اصلی انصراف ایشان از ازدواج، واقعا مخالف خانواده نبوده و مسئله به خود ایشان برمی گردد (ترس از صمیمیت، ترس از متعهد بودن، عدم کسب بلوغهای لازم برای ازدواج و...). البته حتی اگر هم ایشان واقعا به دلیل مخالفت خانواده رابطه را به اتمام رسانده باشد؛ بهتر است ابتدا این نکته را بپذیرید که در عرف ما نظر خانواده ها در ازدواج جوانان اهمیت خاصی دارد و بعد اینکه اگر ایشان موفق به قانع کردن خانواده نشده، لازم بوده که رابطه را همانجا تمام کند نه اینکه با عباراتی مثل همکار و دوست اجتماعی، شما را در حالت بلاتکلیفی نگه دارد. آیا از خود پرسیده بودید که تا کی می توانید به امید ازدواج، با ایشان دوست اجتماعی بمانید؟


  • تمام شدن یک رابطه عاطفی دوره ای از اندوه را به دنبال دارد مثل شرایطی که فردی از عزیزان ما فوت کرده باشد و داغدار او باشیم. جدایی از یک دلبستگی، برای روان ما مشکل است و یک استرس محسوب می شود. اما بنا نیست که ما این جراحت را تازه نگه داریم.
  • مواجهه با واقعیت فراق ایجاد فقدان می‌کند؛ پشت سرگذاشتن خاطرات رنج آور، تحمل مجموعه‌ای کامل از هیجانات مربوط به فقدان، انطباق با تغییراتی که به علت فقدان پیش آمده و شرایط زندگی را تغییر داده است، پذیرفتن فقدان و ساماندهی دوباره زندگی از مراحل دلتنگی است که هر شخصی بسته به شرایط خود آن را تجربه می کند. اما اینکه بخواهید ایشان را کاملاً فراموش کنید، عملا امکان پذیر نیست. شما تلاش خواهید کرد که ضمن سوگواری بر جراحتی که از پایان یافتن یک رابطه طولانی خورده اید، رابطه را مورد بازبینی قرار دهید تا از آسیب به روان تان جلوگیری کنید. در هر حال ایشان در بخشی از مسیر زندگی، همراه شما بوده اند.
  • چک کردن برخی موارد می تواند به شما کمک کند تا سهم خود را در این رابطه ببینید و صرفا از والدین ایشان دلگیر نباشید که مانع وصال عاشقانه شما شده اند. ضمن اینکه این احتمال در مورد خود ایشان نیز مطرح است که عدم تمایل به ازدواج می تواند خواسته خودش هم بوده باشد که آن را به صورت عدم رضایت خانواده به اطلاع شما رسانده. به ویژه اینکه خودتان نیز نوشته اید که: خودشم هیچ تلاشی نمیکنه برای رسیدنمون با این همه علاقه.
  • با مدیریت ذهن، این رابطه را در ذهن تان پایان یافته بدانید تا مرور خاطرات و یا آرزوی وصال مجدد و شاید برگردد و... که بخشی از واکنشهای سوگ هستند، سبب نشوند که شما نتوانید این دوره را طی کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پسری که بخواهد فرد مورد علاقه اش را برای همیشه در زندگی نگه دارد، راهش را یافته و تلاش خود را خواهد کرد. بلاتکلیفی در رابطه یک زنگ خطر محسوب می شود که علاقه شما مانع از توجه به آن شده بود.
  • احساسات منفی بخشی از حال روحی شما در این مقطع خواهد بود. آن را سرکوب نکنید، خودتان را سرزنش نکنید و البته امیدواری بیهوده نیز به خودتان ندهید. احساسات خود را بپذیرید.
  • بنا نیست تمام سرمایه گذاری روانی ما روی رابطه عاطفی باشد. شما حتما منابع دیگری برای حال خوب دارید مثل خانواده، دوستان مورد اعتماد که مورد همدلی شان باشید نه سرزنش، شغل خوب، سرگرمی ها و علاقمندی ها. حال خوب خود را می توانید از این منابع بگیرید تا این دوره نیز سپری شود.
  • آموزش غیرحضوری "پس از جدایی" خدمت شما پیشنهاد می گردد.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی

ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 7
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه