سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

وسواس فکری

پرسش

تاریخ ثبت : 23 مهر 1397
1,411  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
چگونه وسواس فکری را ازبین ببریم یا تعدیل کنیم

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
23 مهر 1397 ساعت 13:45

درود بر شما

وسواس فکری عبارتست از: تكرار غير ارادی و آزار دهنده افكار در ذهن كه فرد برخلاف ميل خود آن را تكرار ميكند. در وسواس فكرى، فرد نميتواند فكر را از ذهنش خارج كند؛ يعنى يك فكر، عقيده و یا احساس مزاحم و تكرار شونده وجود دارد. وسواس فکری همان افکار یا تصویرهای ذهنی ناگهانی یا میل به انجام کاری یا گفتن چیزی است که فرد را ناراحت می کند و مدام هم در ذهن تکرار می شود.


داشتن افکار و رفتارهای وسواس‌گونه به معنی این نیست که کسی حتما دچار اختلال وسواس فکری-عملی باشد. در افرادی که وسواس دارند، این افکار و رفتارها موجب اضطراب شدید، صرف وقت زیاد و اختلال در زندگی و روابط روزانه می‌شود. تشخیص وجود وسواس و شدت آن و اقدامات لازم در این خصوص به عهده روانپزشک یا رواندرمانگر است.


رویکردهای جدید بر این نکته تأکید دارند که مسائل روانی که بیمار در حال حاضر با آن‌ها دست به گریبان است، از تجارب گذشته و رشد و تحول شخصیت او مایه می‌گیرند و درمانگر به بیمار کمک می ‌کند تا بتواند با منشأ اضطراب خود روبه‌ رو شود.  بنابراین در درمان وسواس فکری، خوددرمانی پیشنهاد نمی شود.


ممکن است این وسواس با موارد دیگری هم همراه باشد. گاهی نیز به انجام دارو درمانی نیاز است زیرا ممکن است علائم به گونه ای باشد که سبب اختلال در عملکرد گشته و کنترل دارویی نیاز باشد. در مورد سایر درمانهای وسواس مانند رواندرمانی پویشی و روانکاوی و CBT ؛ ضرورت انجام هر کدام این درمانها به عهده درمانگر و تشخیص او بوده و گاهی نیز به ترکیب رواندرمانی و دارو درمانی نیاز است.

توصیه این است که درمان وسواس تحت نظر رواندرمانگر صورت بگیرد.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه