سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

خیانت همسر و عدم اعتماد دوباره

پرسش

تاریخ ثبت : 01 آبان 1397
1,752  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و وقت بخیر .من 29 و همسرم 37 ساله هستیم سه ساله ازدواج کردیم و چندماه قبلش دوست بودیم اون زمان حرفهایی از اطرافیانشون شنیدم که میگفتند ازتباطاتی قبل از ازدواج داشته. اینم بگم ایشون یک بار ازدواج کرده و جدا شده و من عقد کردم و جدا شدم.
ما با هم ازدواج کردیم و من متوجه اخلاق های ایشون (که تا قبل ازدواج اصلا اونطور نبود) شدم، مثل بداخلاقی و عصبی بودنش که البته بهم خیلی از قبل گفته بودند اما من چون اصلا ازش ندیده بودم باورم نمیشد. به هرحال من سال پیش تو سفر متوجه چت های زیادی تو گوشی ایشون با خانم های متعدد شدم که یکیشون هم دختر عمه اش که اختلاف سنی زیادی هم دارند بود. بدتر اینکه محتوای چت ها همونهایی یود که زمانی که با من دوست بود برام میفرستاد و من فک میکردم چون قبل ازدواج کرده بوده الان اینها رو میگه.
من حالم خیلی بد شد و قصد جدایی داشتم. اون زمان شاغل بودم و ایشون چون کارش شیفتی بود بعضی روزها که من سرکار بودم خونه بود. بعد از برگشت از سفر بهش گفتم متوجه این موضوعات شدم، اما اول که انکار کرد بعد گفت اصلا چرا گوشیم رو چک کردی و در نهایت قبول کرد و گفت مال قبله و دیگه نیست و ... بعد قول داد تکرار نمیکنه. من هم همه چی رو تموم کردم و از اول بهش اعتماد کردم اما الان میبینم دیگه نمیتونم بهش اعتماد کنم. من نشستم تو خونه و استعفا دادم چون خسته شده بودم از کار و فشار اعصابم زیاد بود، به علاوه اینکه نگران بودم تو مواقعی که نیستم بهم خیانت کنه. الان میبینم که شکاک شدم. بهش اعتماد نمیکنم. همچنان رمز گوشیش رو نمیدونم و دوست نداره گوشیش رو ببینم

مهمترین سوال :
آیا اعتماد کردن به همسرم کار درستی بوده؟ چطور می تونم از این همه شک خودم رو نجات بدم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
23 دی 1398 ساعت 14:13

درود بر شما

اعتماد رکن مهم زندگی مشترک است و اگر خدشه دار شود ضربه سختی به پیکره زندگی مشترک خواهد زد. احساس شما قابل درک است.

هیچ دلیلی نمی تواند توجیه کننده لغزش همسر باشد اما نوع رفتار همسری که چنین خطایی کرده می تواند تعیین کند که ادامه زندگی با او میسر خواهد بود یا خیر. بدین معنا که همسری لغزیده باید ارتباط فرازناشویی اش را کاملاً قطع کند، ابراز پشیمانی و عذرخواهی از همسرش ضرورت دارد و اینکه بر قولی که داده بماند و تلاش کند تا آبِ اعتماد رفته را به جوی زندگی بازگرداند.

اگر همسر شما این کارها را کرده و تاکنون نیز بر سر حرفش مانده و مجموعاً در حال حاضر ترجیح شما به ادامه دادن زندگی تان است، بهتر است عذرخواهی اش را بپذیرید و زمان بدهید تا نشان دهد که خطایی که کرده دیگر تکرار نخواهد شد. شما در بحث بخشش همسری که لغزیده، عذرخواهی و پشیمانی و تلاش برای جلب اعتماد شما را خواهید پذیرفت نه کاری که ایشان کرده. ضمناً لازمست حد و حدود روابط مجازی و انچه که از نظر شما خط قرمز محسوب می شود را برای همسرتان مشخص کنید؛ و نهایتاً اتمام حجت کنید که تکرار لغزش از سوی ایشان برای شما قابل قبول نیست و ایشان هزینه سنگین چنین رفتاری را خواهد داد.

اما شما به مسئله دیگری هم اشاره کرده اید: بی اعتمادی به همسر، تمایل به چک کردن گوشی او، استعفا از کار بیرون

گاهی اوقات ما مشکلات و مسائل حل نشده ای را در روان مان حمل می کنیم که بروز آن نیاز به شرایط خاص دارد. یکی از این شرایط، ازدواج است. وقتی چنین چیزهایی در زندگیتان رخ داده (که ریشه شان یکی است) احتمال طرحواره بی اعتمادی-بدرفتاری را مطرح می کند. رفتار همسرتان قابل توجیه نیست اما واکنش شما با اتفاق بیرونی همخوانی ندارد. وقتی با لغزش همسر مواجه می شویم، درد زیادی بر روان ما وارد می شود و زمان لازمست برای بازبینی رابطه و ریکاوری. اما در مورد شما قضیه فرق دارد. شما واکنش سوگ و رفتارهای سوگوارانه ندارید، اعتماد به زندگی مشترکتان را از دست داده اید و آنطور که در نامه تان مرقوم فرموده اید حتی از کار استعفا داده اید که مبادا در غیاب شما همسرتان دست از پا خطا کند. خب اگر بخواهد این کار را بکند نیازی به شاغل بودن یا نبودن شما نخواهد داشت و هر زمانی می تواند چنین اتفاقی در زندگی تان بیفتد.

در پسِ رفتار و ترسهای شما، نگرانی از رهاشدن و خیانت و ترک شدن توسط همسر وجود دارد. البته باز هم خدمت تان عرض می شود که حق دارید از کار همسرتان ناراحت باشید ولی شدت نگرانیهای شما، تله رهاشدگی را نیز درباره شما مطرح می کند.


- هر وقت می بینید دارید دنبال معناهای پنهان و منفی رفتار همسرتان می گردید یا مشتاق به چک کردن گوشی او بودید (که رفتاری ناکارآمد است)، به خودتان یادآوری کنید که این فکر ممکن است از تله ای که در آن گرفتاريد ناشی شده باشد و نه از واقعیت نیت او. 


- به جای ترسیدن از اتفاقاتی که شاید هیچوقت در زندگی تان پیش نیاید چک کنید: از چه چیزی می ترسم؟ چه شواهدی ترس مرا تایید می کند؟ چه شواهدی ترس مرا رد میکند؟

پاسخ به این پرسشها می تواند کمک کند که آرام آرام، افکار منفی را از ذهنتان دور کرده و ذهن را مدیریت کنید.


- اگر محیط کارتان را دوست نداشتید و به این دلیل استعفا دادید که در آن شغل حس خوبی نداشتید رفتاری کرده اید در جهت مراقبت از روان تان. اما اگر به دلیل شک به همسرتان استعفا دادید که خود را در معرض آسیب قرار داده اید چون فضایی ایجاد شده که افکار منفی ممکن است به ذهنتان بیایند (خوب شد الان خونه ام وگرنه معلوم نبودشوهرم چیکار کنه). اگر تمایل به اشتغال دارید این فرصت را از خودتان دریغ نکنید.



از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

معرفی درس
پیشگیری و بهبود رابطه پس از لغزش و خیانت
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه