سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آیا معیارهای ذهنی من برای ازدواج صحیح هستن یا زیادی سخت گیرانه ن؟

پرسش

تاریخ ثبت : 12 آبان 1397
1,387  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام، حدود چهار سالی میشه پسری رو میشناسم، توی رابطه عاطفی نبودیم هیچوقت همیشه دوتا دوست بودیم که گاهی از هم خبر داشتیم،و دو سال پیش از من خواستگاری کردن که چون احساس میکردم سنم کمه خیلی سریع جواب منفی دادم/ بعد از یکسال (یعنی پارسال) دوباره ازم خواستگاری کردن و من یه زمان خیلی خیلی کمی رو گذاشتم برای اینکه تصمیم بگیرم، و چیزایی که باعث شد توی زمان کم تصمیمم رو بگیرم و دوباره جواب منفی بدم 1- تحصیلات دانشگاهی نداشتن، 2-خانواده سنتی دارن (ولی جای دیگه ای زندگی میکنن) خانواده من سنتی نیستن و الان دوباره ایشون ازم خواستن که فکر کنم و شاید نظرم عوض شد، چیزهایی که باعث شد از شما کمک بخوام 1- واقعا به عنوان یه دختر باتجربه و همیشه در ارتباط با پسرا میتونم بگم دوستم داره خیلی زیاد 2- از اونجایی که این چندسال دوست هم بودیم احساس میکنم صداقت زیادی داره با من3-موقعیت اجتماعی و اوضاع زندگی خوبی داره 4- استقلال مالی (که شدیدا برای من اهمیت داره ) داره
و دقیقا نمیدونم معیارایی که مد نظر دارم برای رد کردن این آدم درست و کافی هست یا خیر،
پ.ن : از نظر ظاهری این آدم تا حدودی (متوسط به بالا) به ایده آل ذهنیم نزدیک هست ولی دلایل رد کردن این آدم خیلی بیشتر توی ذهنم هست / اعتقاد شخصیم (درست و غلطش رو نمیدونم) برای ازدواج نباید عاشق کسی باشم، خوش اومدن نسبی کافی هست/ این آدم تا اونجایی که من شناختم ذهنیت سنتی خانواده ش رو توی این چندسال نداشته - احساس نکردم که آدم سنتی و بسته ای باشه.

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
13 آبان 1397 ساعت 23:20

درود بر شما

ازدواج تصمیمی است که برای یک عمر گرفته می شود و لازمست با دقت و تفکر کافی صورت بگیرد.

برای یک ازدواج خوب ابتدا باید خودتان را خوب شناخته باشید، سلیقه ها، خواسته ها، انتظارات، اولویتها و دیدگاههای خود در مورد همسر آینده و زندگی مشترک را بدانید تا بتوانید براساس این آگاهی، چنانچه حداقلهای خود را در فردی یافتید مسئله را مدیریت نمایید.


به طور کلی در انتخاب همسر بررسی نکات زیر توصیه می شود:

1- فلسفه ازدواج: تصویر ذهنی شما از ازدواج خوب چیست؟ به چه شرایطی می گویید زندگی خوب و موفق؟ نظر طرف مقابل شما چیست؟ نظرات شما و ایشان چقدر همخوانی دارد؟

2- فردیت و بلوغ های چند گانه:

  • بلوغ عاطفی: توانایی مدیریت عاطفی/ شناخت احساسات خود: چرا از کسی خوشم می آید؟
  • بلوغ معنوی: باورها و اعتقادات فردی در این زمینه. مسائل مربوط به نحوه دینداری
  • بلوغ شخصیتی: مسائل مربوط به شخصیت سالمتر مثل مهرطلبی یا وابستگی/ آیا بندنافش از خانواده بریده شده و قادر به گرفتن تصمیمات مهم زندگی است؟ مواردی مثل خود کم ‌بینی، تایید طلبی، کمال گرایی، توجه طلبی، مهرطلبی، و... کلاً مباحث شخصیت سالمتر در این حیطه جای می گیرند.
  • بلوغ جن.سی: بدین معنا که لازمست شما نیازهای جن.سی‌ تان را بشناسید. سلیقه‌ های خودتان را پیدا کنید و موقع انتخاب همسر حواستان به این نکات هم باشد. قبل از ازدواج باید تکلیفتان را با سلیقه جن.سی تان مشخص کرده باشید.
  • بلوغ مالی: داشتن شغل ثابت؛ مدیریت مالی و توان برنامه ریزی و بودجه بندی، همچنین قبل از ازدواج باید توقعات و خواسته‌های مالی طرفین معلوم باشد.
  • بلوغ اجتماعی: شغل و موقعیت اجتماعی هر کس، تقریبا میزان بلوغ اجتماعی او را مشخص می‌کند.

3- داشتن مطلوبیت ظاهری برای هم (از قیافه و تیپ طرف خوشم بیاد)

4- اخلاق فردی/ اخلاق مالی ( نوع خرج کردن ها ) /تیپ شخصیتی شما دو نفر

5- نحوه کنار آمدن با تفاوتهای شخصیتی و تفاوتهای ارزشی

6- نظام ارزشی ، هم فرکانس بودن در آینده

7- سرگرمی ها، علایق، نحوه گذراندن اوقات فراغت

8- هوش شخصی ، ارزش ها، علایق ، دوستان ، مطالعات و ...

9- تناسب تحصیلی. یک یا دو درجه تفاوت تحصیلی نمی تواند منفی تلقی شود. اما لازمست تفاوت، معنادار نبوده و سبک فکر و زندگی افراد را از هم متمایز و یا متضاد با هم نکند. چک کنید که تفاوت تحصیلی شما با ایشان در چه سطحی از اهمیت برای شما قرار دارد.

10- تناسب فرهنگی، خانوادگی، مذهبی، سِنی. نوع ارتباطات در خانواده ها/ در نظر داشته باشید که هیچ کس نمی تواند فردی متفاوت با خانواده اش باشد و ما نهایتاً از نظام ارزشی خانواده پیروی خواهیم کرد. حتی اگر با مواردی موافق نبوده و در دیدگاههای خود در مقایسه با والدین تغییراتی ایجاد کنیم اما عمده ی ارزشهای درونی شده ما همانست که از والدین آموخته ایم. این مسئله را در انتخاب همسر لحاظ نمایید.


نوشته اید: اعتقاد شخصیم ... برای ازدواج نباید عاشق کسی باشم، خوش اومدن نسبی کافی هست

البته مقداری مطلوبیت فیزیکی ضرورت دارد اما نه اینکه عاشق شدن قبل از ازدواج بد باشد. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که الزامی وجود ندارد قبل از ازدواج حتما عاشق شویم نه اینکه برای ازدواج نباید عاشق شویم. لازمست چک کنید که آیا تصور رفتن در آغوش چنین مردی به شما هیجان مثبت می دهد یا خیر؟ اگر این حس وجود داشت سایر موارد را چک کنید و اگر مجموعاً ظاهر ایشان نظر شما را تامین نمی کند و به رغم آشنایی چهار ساله این حس ایجاد نشده، بهتر است با خودتان صادق باشید تا بتوانید تصمیم مناسب بگیرید.

توجه داشته باشید که ما هر انتخابی بکنیم، امتیازاتی به دست می آوریم و امتیازاتی نیز از دست می دهیم. مهم این است که در مقایسه هزینه به فایده، رضایت خاطر شما تامین گردد.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری- خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه