سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بدبيني

پرسش

تاریخ ثبت : 16 آبان 1397
1,019  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من ٣٤ سالمه و در ٢١ سااگي ازدواج كردم كه پس از ٨ سال به علت خيانت همسرم منجر به طلاق شد. بعد از ٢سال مهاجرت كردم به يك كشور در آسياي شرقي. بعد از مهاجرت با يگ آقاي ٣٤ ساله آشنا شدم كه ايشون قبلاً ازدواج نكردند. يكسال و نيم تقريبا با هم ارتباط داريم و قصد ازدواج. ايشون از روز اول درمورد جدايي من اطلاع دارند و همه چيز رو براشون گفتم. يكي از عمده نگرانيهاي من خانواده ي ايشون هستند كه اگه از موضوع جدايي من باخبر بشن عكس العملشون چي ميتونه باشه. و دومين نگراني من اينه كه من جديداً خيلي بدبين شدم و با اينكه تقريبا مطمئنم اين آقا به من خيانت نخواهد مرد ولي دائم دارم نگاهاشو وقتي بيرون ميريم كنترل ميكنم كه هم خودمو عذاب ميدم هم ايشون رو. تا حالا هيچ حركت ناشايستي ازش نديدم ولي حتي هر نگاهي كه به كسي در بيرن و يا محيط كار ميكنه منو آزار ميده و سريع عكس العمل نشون ميدم. خيلي از اين موضوع ناراحتم. احساس ميكنم بدبيني از زندگي قبليمو دارم رو ايشون خالي ميكنم. اصلاً اينطوري نيستم كه هر لحظه بهش زنگ بزنم و كنترلش كنم ولي در مورد نگاه كردن هميشه حواسم بهش هست خدانكنه كسي از بقلمون رد شه سريع برميگردم نگاه ميكنم كه اون كجارو نگاه ميكنه. و چند بار هم كه بحثمون شده سر اين موضوع بهم گفته من همرو يك جور نگاه ميكنم چه زن و چه مرد. ولي من همچنان نگرانم. چكار ميتونم بكنم با اين حس بدبيني؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
20 آبان 1397 ساعت 16:08

سلام دوست گرامی


خیلی احساس ناخوشایندیه وقتی مجبورید  مدام اطراف خودتون رو مانیتور کنید تا اضطرابی که شما رو آزار میده کاهش بدید.  البته این نگرانی موقتا کاهش پیدا میکنه. با این حال به تقویت این چرخه دامن میزنه. به نظر میرسه اینگونه واکنش ها ، شرطی شده اند. به این شکل که در یک موقعیت فرضی :  یک زن-همسر -شما

ذهن تان ، طی فرایند خطای شناختیِ تعمیم  ، زن را به به عنوان یک موقعیت تهدید کننده ارزیابی میکنه- زن، محرکِ طبیعی نیست. یک محرکِ شرطی شده ی تعمیم یافته ست. که در واقع خطری برای موجودیت رابطه ی شما تلقی نمیشه. وقتی در ارزیابی موقعیتِ تهدید کننده ، دچار تعمیم میشید چرخه ی محرکِ شرطی-پاسخ شرطی ( کنترل کردنِ افراطی ) تقویت میشه.


اینکه این مساله، زمانیکه ایشان از شما دور است بروز پیدا نمی کنه به این جهته که محرکِ شرطی شده ، در شعاع دید شما نیست. 

بنابراین پیش از آنکه لازم باشه ناخواسته خود را ملزم به یک واکنش کنید، در مورد موقعیت هایِ اطراف خود بیشتر فکر کنید. واکنش، یعنی پاسخِ هیجانیِ بدون ارزیابی موقعیت. وقتی تلاش می کنید موقعیت را به خوبی ارزیابی کنید، به یک شناختِ سازگارانه می رسید. این شناخت، روی احساسات شما تاثیر میذاره و رفتار انطباقی و سازگارانه رو به همراه میاره. 

ذهن ، قابلیت نوروپلاستیسیتی داره. یعنی انعطاف پذیریِ قابل تغییرِ الگوهای شکل گرفته در نورونهای عصبی مغز بر اثر تغییر در نحوه تفکر و روابط جدید.


زنی از کنار شما عبور میکنه. در اون لحظه به خودتون اجازه میدید به این  موقعیت فکر کنید پیش از آنکه نگرانی از تهدید، شما را بصورت غیرارادی، مجبور  به واکنش کنه. به مرور تکرار و تمرین این ترتیب، بهتون کمک میکنه در مورد  اتفاقاتِ اطراف تون به آگاهی و بینش بیشتری دست پیدا کنید.



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه