سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

راه ماندن در رابطه ای که در آن خیانت وجود دارد چیست؟

پرسش

تاریخ ثبت : 29 بهمن 1397
559  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام من یک دختر ۲۹ ساله هستم. حدود ۸ ماهی هست که با پسری ۳۳ ساله در ارتباطم و اینکه خیلی دوستش دارم. چون بهش اعتماد داشتم. چند روزی هست که بطور ناخواسته متوجه شدم که داره بهم خیانت میکنه. وقتی با دعوا این موضوع رو بهش گفتم و ازش دلیل خواستم خیلی ریلکس برخورد کرد و گفت دوست دخترای قبلیم هستن و هر از گاهی باهاشون در ارتباطم، از طرفی هم چون دوستش دارم نمیتونم ولش کنم. از طرف دیگه هم وقتی یادم میافته عصبی میشم.

مهمترین سوال :
من چه کار کنم بنظر شما؟ باهاش بمونم؟ ادامه بدم یا تمومش کنم؟ یا اینکه من هم مثل خودش باشم؟ اینم بگم که هیچ کدوممون هم به ازدواج اصلا فکر نمیکنیم. ولی واقعا بهش وابسته ام.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
02 بهمن 1398 ساعت 11:58

درود بر شما

داشتن یک رابطه عاطفی سالم یکی از مهم‌ ترین مسائل زندگی است که لازمست برای آن وقت و انرژی صرف کنیم، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر زندگی و روان ما دارد.

در مورد ارتباط خود و آن آقا پرسشی که مطرح می شود اینست که آیا یک رابطه عاطفی دوطرفه شکل گرفته است یا نه؟ آیا این ارتباط همانقدر که برای شما جدّی است برای ایشان هم هست یا خیر؟ و به چه میزان در این ارتباط نیازهای شما به امنیت، عشق، دوست داشتن و دوست داشته شدن، خودابرازگری و تفریح در کنار یکدیگر برآورده می شود؟


  • پرسیده اید: راه ماندن در رابطه ای که در آن خیانت وجود دارد چیست؟

کسی که متعهد نیست و به جز شما با افراد دیگر هم ارتباط دارد و به قول شما خیانت می کند مورد مناسبی برای برقراری رابطه نیست. یک رابطه عاطفی بناست که تأمین کننده عواطف فرد باشد نه ایجاد کننده خشم و آسیب به روان. بنابراین ادامه دادن رابطه ای که در آن تعهد وجود ندارد، توصیه نمی شود چه برسد به اینکه بخواهیم راهی برای ماندن در آن بیابیم.


  • مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، وابستگی شما به فردی است که همزمان با شما با افراد دیگری هم در ارتباط است (حتی اگر گاه و بیگاه باشد). یعنی شما برای ایشان اولویت نیستید و عملاً این رابطه برای شما خیری ندارد. اینها نشانه های تله رهاشدگی را در خصوص شما مطرح می کند. شما چسبندگی به کسی دارید که فقط یکی از گزینه های او هستید نه اولویتش. ضمن اینکه عدم تعهد به شریک عاطفی می تواند مطرح کننده برخی مشکلات در زمینه مسائل روانشناختی باشد که البته در چند سطر نامه نمی توان به آن پرداخت ولی در هر حال وضعیتی است که جای بررسی بیشتر دارد.


  • نوشته اید: باهاش بمونم؟ ادامه بدم یا تمومش کنم؟ یا اینکه من هم مثل خودش باشم؟

آنچه درستی یا نادرستی یک تصمیم را نشان می دهد، تخمین زدن نتایج احتمالی این تصمیم است. از بودن در کنار ایشان بناست چه فایده ای نصیب شما شود؟ همانطور که عرض شد احتمال دارد ایشان مسائل حل نشده ای در روانش داشته باشد که قادر به تعهد به طرف مقابل نباشد. بودن در کنار این فرد فقط می تواند شما را وابسته تر کند بدون اینکه نتیجه ای برایتان داشته باشد. تصمیم برای ادامه دادن یا ندادن رابطه نیز براساس فضای ارتباطی موجود در آن رابطه باید گرفته شود. فردی که به شما خیانت کرده و در برابر اعتراض شما، واکنشی در جهت دلجویی از شما و ابراز پشیمانی نمی کند دلیلی ندارد که به حضور در زندگی شما ادامه دهد. 


  • مثل خودش باشید که نهایتاً چه بشود؟ شما مشخصاً از رفتار ایشان خشم زیادی دارید ولی چون ترس از رها کردن رابطه دارید ، به دنبال راهی هستید که خشم خود را غیرمستقیم به او انتقال دهید. دوست عزیز، این کار آسیب زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. به جای این کار، با خشم خود مواجه شوید و از آن فرار نکنید. ممکن است گزاره های ذهنی تان این باشد: "خشمگینم چون بهم خیانت شده،  باید از خائن جدا بشم. ولی چون نمیتونم ازش جدا شم دست به اقدام متقابل می زنم". 


دوست عزیز، شما مورد خیانت شریک عاطفی قرار گرفته و خشمگین اید و البته حق دارید. اما به جای اقداماتی که از سوی کودک آسیب دیده درون شما به ذهن تان جاری می شود، دنبال راهکار بالغانه باشید. ابتدا بهترست رابطه را پایان دهید و پس از آن به دنبال ریشه یابی این وابستگی ناسالم خود بوده و پیگیر آن شوید. 

مطالعه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید به شما در ریشه یابی و مدیریت عواطف خود کمک خواهد کرد تا بتوانید ضمن گذر از این دوره (جدایی عاطفی) تصمیم بگیرید که از این به بعد چطور باشید و چگونه نباشید.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ و برگردان دکتر حسن حمیدپور

معرفی درس
رهایی از تنهایی

توصیه های پیشنهادی
پایان دادن به رابطه/مطالعه کتاب و درس پیشنهاد شده
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه