سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مهرطلبم یا مهربان؟

پرسش

تاریخ ثبت : 01 اسفند 1397
516  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
از کجا بفهمم که رفتارهایم از روی مهر طلبی هست یا نه مهربانی؟ ویدیوها و وویس های درس مهرطلبی رو دیدم، ولی هنوز تشخیص برام سخته که بفهمم واقعا مهربونم یا مهرطلب؟

مهمترین سوال :
من مهرطلبم یا مهربان؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
28 بهمن 1398 ساعت 16:29

باسلام واحترام

به دلیل رفتارهای مشترکی که گاها بین مهربانی ومهرطلبی وجود دارد ،تشخیص این دو از یکدیگر شاید کمی سخت باشد .اما این دو نوع شخصیت کاملا متفاوت هستند.

تفاوت عمده ای که بین شخصیت مهربان و سالم با شخصیت مهرطلب یا وابسته وجود دارد در وجود یک اصل اساسی با عنوان انتظار یا توقع است فرد سالم با مهربانی بزرگ می شود مهر و محبت را از والدین خود دریافت می‌کند و با لذت بردن از این مهر و محبت رشد می کند و در ادامه زندگی با دادن مهر و محبت به دیگران باز هم به لذت میرسد و با سپاس از مهربانی دیگران و لذت بردن و خوشحالی از وجود مهر و محبت از دادن و گرفتن آن به زندگی خودش ادامه می دهد این تعریفی ساده و خلاصه است از شخصیت مهربان یا سالم اما شخصیت مهرطلب یا وابسته از دادن مهر و محبت و لطف به دیگران نه تنها هیچ لذتی نمی برد بلکه دائماً در رنج غم ناراحتی و اذیت شدن به سمت درون خودش است . او به این کار خود ادامه می دهد تا بتواند امتیاز و یا پاداشی ناچیز از دیگران دریافت کند و با این دید که اگر من را هم لایق دانستید کمی هم به من لطف و محبت داشته باشید و به من هم به چشم موجودی حتی کمی با ارزش نگاه کنید. نکته اساسی  رشته مشترک میان افراد مهرطلب یا وابسته انتظار و توقع پاداش از دیگران و لو به قدری ناچیز و کم است اما اگر پاداشی دریافت نکنند وجود آنها سرشار از غم و خشم و اندوه و احساس قربانی بودن می شود. باور به اینکه «اگر از این دست می دهی از دست دیگر می گیری یا تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز» اعتقاد بنیادی این دسته از تیپهای شخصیتی است.

البته افراد مهرطلب ویژگی های دیگری نیز دارند، اما تفاوت اصلی در انتظار طرفین است.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبب


معرفی کتاب
مهرطلبی( بیماری راضی کردن دیگران)

معرفی درس
رهایی از مهرطلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه