سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

سردرگمی و دلزدگی نسبت به رابطه عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
420  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. توی شرایط سختی قرار گرفتم. بیش از 6 ساله که در یک رابطه عاطفی نزدیک و کامل و بی سرانجام بودم و به ناچار مجبور به تغییر شکل رابطه عاطفی با پارتنرم شدم. در صورتی که به معنای واقعی، عاشق و شیفته اون بوده و هستم. هر دو تصمیم به جدایی گرفتیم و ایشون هم به نوعی برای جبران مافات از هیچ گونه کمکی به من دریغ نمیکنه. هر وقت که من بخوام و احتیاج داشته باشم می تونم ببینمش، ولی دیگه مثل قبل رابطه عاطفی کامل و خیلی نزدیک نمیتونیم با هم داشته باشیم. فقط یه رابطه دوستی و اجتماعی بین مون باقی مونده.

مهمترین سوال :
الان مساله من اینه که متاسفانه پیشنهادات ارتباطی، حتی ازدواجی که برای من پیش میاد رو نمیتونم درست برقرار کنم. یعنی خیلی زود از اون آدمی که باهاش وارد رابطه میشم دلزده میشم. حتی اگه از هر لحاظ مناسب باشه برای ازدواج. یه جورایی فکر میکنم دیگه هیچ وقت نمیتونم کسی رو اونجوری که پارتنر قبلیم رو دوست داشتم و عاشقش بودم، دوست داشته باشم. دیکه نمیتونم عاشق بشم. درصورتی که برای من، عاشق بودن و عشق ورزیدن به شریک زندگیم یه اصل مهمه و نمیتونم زندگی بدون عشق رو تحمل کنم. حتی اگه از جهات دیگه همه چیز عالی باشه.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
03 فروردین 1399 ساعت 02:24

سلام بانو

امیدوارم زمانی که این پاسخ را می خوانید برایتان کاربردی باشد. 

وقتی سطرهای ابتدایی نامه تان را می خواندم تحسین تان کردم که از رابطه 6 ساله و بی سرانجام بیرون آمدید و این تغییر  شکل رابطه شاید پیامد رابطه ای بلاتکلیف باشد. 

به قول آقای دکتر خیلی اوقات این حضورهای بعد از اتمام رابطه به اسم یک دوست معمولی ناشی از این است که فرد میخواهد در ذهن شما قهرمان بماند اما مراقب این قانون در رابطه عاطفی باشید:

رابطه می تواند upgrade  شود ولی downgrade نمی شود. یعنی می توان با پسری از دوستی به سمت نامزدی و ازدواج رفت ولی برعکس آن امکان ندارد و شدنی نیست.

بهتر است به ایشان اعلام کنید رابطه  با تمام خوبی و بدی هایش برای شما خاتمه یافته است و تداوم آن مانع تمرکزتان برای ازدواج آینده تان است. لازم است یک مرد بداند که شما، انتخاب خیلی افراد شایسته دیگر هستید.

بانوی گرامی، برای شروع یک زندگی سالم  و پایدار نیاز به عشق و علاقه های افراطی نیست. می توان با علاقه ای معقول و منطقی زندگی باثباتی را شروع کرد.

شاید بخشی از اینکه نمی توانید رابطه ای دیگری را تجربه کنید همان مانع ذهنی ای می باشد که "فکر میکنم دیگه هیچ وقت نمیتونم کسی رو اونجوری که پارتنر قبلیم رو دوست داشتم و عاشقش بودم، دوست داشته باشم" این می تواند فقط یک فکر باشد که از ذهن شما عبور می کند با این حال شما مُهر واقعیت روی آن می زنید و متناسب با فکری که دارید رفتار می کنید. این فکر می تواند واقعیت نداشته باشد. 

مراقب افکاری که رفتارتان را کنترل می کند باشید و با چالش با افکارتان و اصلاح آنها می توانید احساس و رفتار متفاوت تری را تجربه نمایید. 


باتوجه به آنچه در این نامه نوشته اید به شما درس غیرحضوری "پس از جدایی عاطفی" را پیشنهاد می دهم که می تواند در این زمینه برایتان کاربردی باشد.


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی


معرفی درس
پس از جدایی عاطفی و طلاق
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه