سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تفاوت سنی و فرهنگی

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
589  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دختری مجرد و 34 ساله ام. از خانواده ای پرجمعیت و سطح فرهنگی و مالی پایین. فوق لیسانس و شاغل. دختری خود ساخته و با پشتکار.
چهار ساله که با پسری 6 سال کوچک تر دوست هستم، ایشون فوق لیسانس و شغل و درآمد بسیار خوبی داره. پدر و مادرش از هم جدا شدند و فقط یک برادر داره که خارج از کشور زندگی می کنه و ایشون با پدرشان زندگی کرده و در حال حاضر حدود 10 سال است که در تهران تنها زندگی می کند.
ما قبلا همکار بودیم و رابطه ی عاطفی خوبی با هم داریم. مشکل اینه که ایشون نمی تونه تصمیم بگیره که آیا قصد ازدواج داره یا جدایی؟ ما تفاوت مالی، فرهنگی و خانوادگی داریم و ایشون می گه که اگه ما اینقدر رابطه مون خوب نبود و با هم مهربون نبودیم من تا 10 سال آینده ازدواج نمی کردم و از ایران میرفتم.
من توی این رابطه موندم، چون خیلی دوستش دارم و اینکه اصلا نمی تونم با فرد دیگه ای که از هر لحاظ پایین تر از ایشون باشه ازدواج کنم.
ماتقریبا مطمئن هستیم که از جانب خانواده ها مشکل خواهیم داشت ولی ایشون به هیچ عنوان حاضر به تموم کردن رابطه نیست و فکر می کنه باید راهی برای مشکلات پیدا کرد.

مهمترین سوال :
آیا راهی برای حل این مشکلات هست؟ من چه کار می توانم بکنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نرجس رهنما
نرجس رهنما
26 فروردین 1399 ساعت 23:44

دوست  عزیز ، سلام.


نامه ی شما را خواندم . شما در یک رابطه چهارساله  با آقایی شش سال کوچکتر از خودتان  قرار گرفته اید  ، با توجه به آنچه فرمودید ظاهرا آقا در تصمیم گیری برای ازدواج دچار مشکل هستند و ماحصل این رابطه برای شما علاوه بر بلاتکلیفی ، وابستگی ست‌ اما با اینکه چهارسال در این رابطه مانده اید و نتیجه ای که مطلوب شما باشد حاصل نشده است ، هنوز برای ماندن در این رابطه پافشاری می کنید.


به رابطه ی عاطفی خوبی که با آقا داشتید اشاره فرمودید. همانطور که  می دانید یک رابطه ی دو نفره مستلزم سه رکن اساسی میل ، صمیمیت و تعهد است. طبیعی است که در روابط دوستی به دلیل عدم مواجه افراد با چالشهای حقیقی زندگی از قبیل مسائل مالی و اقتصادی و...  عموما یک یا دو رکن مثلا صمیمیت و میل پررنگ میشود و همین باعث جذاب شدن رابطه برای دو طرف می شود.

 با توجه به تفاوت سنی زیادی که با یکدیگر دارید ظاهرا آقا هنوز به یک بلوغ فکری و پختگی روانشناختی لازم نرسیده اند و با اینکه چهارسال با شما دوست هستند و از انرژی روانی و عاطفی شما تغذیه میکنند هنوز نمی دانند چه میخواهند و با شما به همفکری و هم نظری واحدی نرسیده اند آن هم در حالی که از تمایل شما به ازدواج آگاه هستند!  

از تفاوت فرهنگی و خانوادگی خود و ایشان نوشته اید، و اینکه مطمئنا خانواده ها با یکدیگر به مشکل بر میخورند، باید بگویم دقیقا همینطور است و لازم به یادآوری ست که در کشور ما خانواده ها با یکدیگر ازدواج می کنند ، بنابراین تناسب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از ارکان ضروری یک ازدواج موفق محسوب می‌شود. در حال حاضر شما چهارسال است در این رابطه باقی مانده اید ، فرض کنید بخواهید اقدام به حل مشکلات باخانواده ها کنید، چند سال دیگر وقت لازم است تا بتوانید آنها را متقاعد کرده و سپس چقدر وقت لازم است تا آقا تصمیم بگیرند میخواهند ازدواج کنند یا نه؟

ظاهرا ظواهر زندگی آقا آنقدر شما را مجذوب کرده که حاضر نیستید به کمتر از آن قناعت کنید و برتری انسانها را بر یکدیگر در فضایل اخلاقی آنها نمی بینید.  همین باعث شده چشم بر کاستی های این رابطه ببندید و حقوق خود را زیر پا بگذارید و به گونه ای خود را قربانی این ارتباط کنید.

خوب است اگر کمی واقع بینانه تر به زندگی نگاه کنید، مزایا و معایب ماندن در این رابطه را صادقانه با خود بررسی کنید و از ماندن در یک رابطه ی فرسایشی و سراب گونه پرهیز کنید.

پیشنهاد میکنم برای مدتی از این رابطه فاصله بگیرید و با خود خلوت کنید ، ببینید چه عواملی در شما باعث میشود که این چنین به ماندن در یک رابطه ی معیوب تن دهید و فرصتهای طلایی را از خود سلب کنید ؟

ترس ها و نیازهای خود را بشناسید با آنها روبرو شوید و واقع بینانه در مورد آینده تان تصمیم بگیرید، معیارهایتان را مجددا مشخص کرده و با اولویت بندی نیازها و معیارهای منطقی به خودتان فرصت قرار گرفتن در روابط سالم تر و هدفمند تری را بدهید.

برایتان آرزوی موفقیت میکنم💐

  نرجس   رهنما _ خانه توانگری طوبی. 



معرفی کتاب
آیا تو آن گمشده ام هستی؟ _اثر باربارا دی انجلیس
زندگی خود را دوباره بیافرینید-اثر جفری یانگ
همسر مناسب شما _اثر پاول و باربارا تیگر

معرفی درس
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه