سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تفاوت در جایگاه شغلی من و همسرم

پرسش

تاریخ ثبت : 09 اسفند 1397
569  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. من ۱ ماهه عقد کردم و خودم و همسرم حسابرس هستیم. ایشون در بهترین ارگان دولتی به طور رسمی استخدام هستند و من در بخش خصوصی فعالیت دارم. ایشون از روز اول آشناییمون از وضعیت شغلی من مطلع بود. از حقوق و ساعت کاری و حتی محیط کاری و حجم کاری و... اون اوایل هیچ صحبت مخالفتی با شغل بنده نداشت، اما الان بعد عقد به شدت با ادامه این شغل مخالفه. با وجود اینکه هر دو حسابرس هستیم، اما بین شغل ما دو نفر گپ زیادی وجود داره. من جمله حقوق و مزایا و پرستیژ کاری و منزلت و جایگاه اجتماعی، که من خیلی پایین تر از ایشون هستم و این باعث آزارش میشه و احساس نارضایتی داره. الان به شدت من رو تحت فشار میگذاره که آزمونهای مد نظر رو شرکت کنم و من مخالفم، چون ما تازه عقد کردیم و زندگی مون به شدت به مراقبت نیاز داره. به کسب مهارت و مطالعه و انرژی و زمان گذاشتن نیاز داره، ولی الان در حال حاضر بنده تمام دقتم رو، یا سر کارم یا خونه مشغول مطالعه. هیچ فرصتی برای ملاقات با هم، برای در کنار هم بودن نداریم و من نگرانم. از طرف دیگه، ترس و اضطراب زیادی دارم که نکنه آزمون رو قبول نشم و این نارضایتی همسرم ادامه داشته باشه

مهمترین سوال :
نمیدانم که این اختلاف جایگاه شغلی میتونه در آینده برای ما مشکل ساز باشه یا نه؟ آیا من حتما باید در آزمون شرکت کنم؟ چطور از این زندگی مراقبت کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نرجس رهنما
نرجس رهنما
28 فروردین 1399 ساعت 18:32

همراه گرامی ، سلام.

ابتدا به شما به خاطر هم عهد شدن با شریک زندگیتان تبریک می‌گویم. 

نامه ی شما را خواندم، درک میکنم تعارضی که با آن روبرو هستید باعث تشویش و نگرانی شما شده است، از یک طرف نگران جلب رضایت همسرتان و از طرفی نگران ثبات رابطه و نگهداری از آن هستید.

همانطور که فرمودید همسرتان شدیدا تمایل به ارتقای شغلی شما دارد ولی شما ترجیح می دهید از دوران عقد خود لذت ببرید.

شما نیازهای خود را شناسایی کرده و خواسته های خود را می دانید ، لذت بردن از این دوران و ساختن یک رابطه ی عاطفی خوب به همراه خاطرات شیرین  خواسته ای کاملا بجا و حق شماست‌؛ همینطور وقت صرف کردن برای مطالعه و ارتقای شغلی نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار خوب است اما باید ببینید اولویت شما در این شرایط چیست ؟ و اینکه آیا این خواست شماست یا خواست همسرتان؟

اینکه ایشان اصرار به ارتقا دارند و شما خیر تنها به دلیل تفاوتهای فردی شما دو نفر است ، اما تفسیر شما از درخواست ایشان به گونه ای است که گویی نوعی ترس از دست دادن و یا طرد شدن از طرف ایشان را در شما بیدار می سازد.

 پیشنهاد میکنم کمی به خودکاوی بپردازید و با ترس ها و افکارتان  روبرو شوید ، بررسی کنید کجاها به خاطر ترس از طرد شدن و یا از دست دادن کسی بر خلاف میل باطنی تان رضایت به انجام کاری داده اید؟ در چه شرایطی امیال باطنی خود را به دلیل ضعف در مهارت ابراز وجود و نشان ندادن خود واقعی تان مخفی ساخته اید ؟  و چقدر بار اضافی این ترس ها و تن دادن به خواسته های دیگران موجب اضطراب و تشویش و ایجاد نارضایتی در شما شده اند؟

در نظر داشته باشید اگر بهای برآوردن خواسته ی همسرتان برهم خوردن آرامش شما و تجربه ی اضطراب بالا باشد ممکن است به سلامت جسمانی و روانی تان لطمه وارد کند و متعاقبا در کیفیت روابط با همسرتان اختلال ایجاد کند .

اکنون شما می توانید به راحتی با استفاده از مهارت گفتگو این موضوع را حل کنید، بنابراین بهتر است ابتدا اولویت های خود را مشخص کنید و با خود و همسرتان روراست باشید.

 در فضایی دوستانه و به دور از تنش با ایشان به گفتگو بنشینید و ایشان را از عدم رضایت خود برای شرکت در آزمونهای استخدامی و ترجیحتان جهت وقت گذراندن با ایشان و سرمایه گذاری عاطفی روی رابطه تان صحبت کنید‌.

 ولی اگر تمایل واقعی شما نیز به ارتقای سطح شغلیتان است در فرصتی دیگر با انگیزه و تمایل درونی برای این امر اقدام کنید، در اینصورت ایشان را در جریان فشار روانی ایی که اکنون تجربه میکنید قرار دهید و توضیح دهید که اگر با انگیزه و تمایل خودتان و در فرصتی دیگر برای این امر اقدام کنید نتیجه ی بهتری حاصل خواهد شد.

پیشنهاد میکنم حتما مهارتهای ده گانه زندگی را در خود

ارتقا داده و از آن در زندگی شخصی خود بهره ببرید.

شاد و خوشبخت باشید🌷

نرجس  رهنما  _ خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
مهارتهای زندگی زناشویی_ متیو مک کی_ انتشارات ارجمند
مهارتهای زندگی_ آرنولد لازاروس و کلیفورد لازاروس _انتشارات نسل نو اندیش
زندگی خود را دوباره بیافرینید_جفری یانگ _ترجمه دکتر حسن حمیدپور_انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته شفای زنانگی 1 و 2 و 3

توصیه های پیشنهادی
ایجاد فرصت گفتگو با همسر تان و بیان تمایل و خواسته ی خود _ارتقای سطح مهارتهای ده گانه زندگی از جمله مهارت ابراز وجود_
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه