سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

دقیقه نودی بودن

پرسش

تاریخ ثبت : 11 اسفند 1397
533  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
دختری 25 ساله هستم و شخصیتی دقیقه نودی دارم و این مسئله اطرافیانم و گاهی خودم را هم اذیت میکند، ولی هرچه میخواهم کارهایم را برای دقیقه اخر نگذارم نمیشود! مثلا امتحان هایم را چند ساعت مانده به امتحان میخوانم و شاید چون اکثر اوقات نتیجه کار خوب بوده، بیشتر تشویق میشوم.
بار ها برنامه ریزی میکنم، ولی پشت گوش می اندازم و حتی وقتی برای خودم جریمه مشخص کردم به آن نیز پایبند نبودم.
نمیدانم چگونه می توان کمترش کرد؟!
مورد دیگری که برایم آزار دهنده شده و شاید بی ربط به مسئله اول نباشد این است که با ذوق کاری را شروع میکنم و یا در کلاسی ثبت نام میکنم، ولی در اواسط کار وقتی که پیشرفت بسیار خوبی دارم با کوچکترین ناراحتی روحی و فشار زندگی و یا بدون دلیل، دیگر حوصله ادامه کار را ندارم. یا کتاابی را که دوست دارم بخوانم میخرم، ولی سال ها در کتابخانه ام نخوانده مانده است. در ذهنم هزار فکر است، دوست دارم خیلی کارها انجام دهم، رویاپردازی میکنم، ولی عملی نمی شود و یا از این شاخه به آن شاخه میپرم.

مهمترین سوال :
نمیدانم علتش تنبلی هست یا چیز دیگری در شخصیتم؟ به دنبال راهکاری هستم تا بتوانم از این وضعیت رها بشم

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
24 بهمن 1398 ساعت 09:14

سلام بانوی گرامی

مسئله ای که شما مطرح کردید در نامه خود هم می تواند بخشیش ویژگی شخصیتی شما باشد که در دوره Mbti به توبی توضیح داده نیشود و در واقع یک جور سبک زندگی معرفی می شود و هم بخشیش می تواند اکتسابی باشد و شما در طول زمان این شیوه از انجام کارها را یاد گرفته باشید و بنا به پاداشی که دریافت کردید نیز آن را تداوم می دهید.

برای این قسمت که یاد گرفته اید می توانید در درجه اول با ببرسی موقعیتهای تکرار شونده که کارها را به تعویق می اندازید بررسی کنید که چه فکری در آن لحظه دارید؟

آن فکر برای شما چه معنایی می دهد و چگونه باعث می شود که این رفتار را نشان دهید؟

چه احساساتی را در آن موقعیت تجربه می کنید؟

آیا رفتاری که شما نشان می دهید برایتان پیامدی داشته است؟


اشاره داشتید که برنامه ریزی دارید ولی طبق آن پیش نمی روید، بررسی کنید که چقدر از برنامه ریزی های شما مطابق با توانمندی ها و ویزگی هایتان است، آیا موقع برنامه ریزی اون ویژگی شخصیتی که قدری انعطاف پذیری و خودبه خودی بودن درش نقش دارد را لحاظ می کنید؟

آیا هدف گذاری های شما بیشتر ایده آل گرایانه و دست نیافتنی است یا برعکس پله هایی را برای رسیدن به آنها می توانید تعریف کنید؟

یک شیوه نظم دهی به کارها بهره بردن از ماتریس آیزنهاور است به این ترتیب که  کارها را به یک ماتریس دو در دو(  فوری و غیر فوری) و ( مهم و غیر مهم) دسته بندی کنید.

*کارهای مهم و فوری : را همین الان انجام بده. این کارها هم با اهداف شما همسو هستند هم پیاندشان برای شما مهم و اثرگدار است.

* کارهای مهم و غیر فوری : را می توانید به ترتیب اولویت در لیست انجام کارها قرار دهی و زمانی را برایش در نظر بگیری.

*کارهای غیر مهم و فوری: را یا یک‌نه به موقع بگو و یا از کسی درخواست کن تا با کمک کردن بهت در انجام آنها تورا همراهی کند

*کارهای عیر مهم و عیر فوری: را شناسایی کن و بدان که نیازی تیست وقتی به انها اختصاص دهی در حالی که خیلی از کارهایی که انجام می دهیم از این دست است.


خانه توانگری طوبی

مونا گوشه





معرفی کتاب
غلبه بر اهمال کاری/انتشارات ارجمند

معرفی درس
از اهمال کاری تا پردستاوردی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه