سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چرا حضور و رفتار یک سری آدم خاص آزارم می ده

پرسش

تاریخ ثبت : 25 اسفند 1397
556  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام و درود.
مشکلم اینه که یه سری آدمهایی هستند که هیج جوری رفتار و حرکات شون هر چقدر هم به ظاهر و منطقاً خوب باشه به دلم نمی شینه. در حالی که ظاهراً روابط خوبی داریم ولی حس می کنم حرفها و محبت هاشون واقعی نیست. کوچکترین حرف یا کاری که می کنند اذیتم می کنه و کلاً حضورشون اذیتم می کنه. به خاطر جایگاهی که در خانواده دارند نمی تونم باهاشون قطع رابطه کنم ولی سعی می کنم کمتر تماس داشته باشم. کلاً هر حرفی که بزنند کهیر می زنم. گاهاً بهم ثابت هم شده که یه رفتارهایی شون فِیک و مثلاً تعریف و قربون صدقه های الکی و پوچ هستش. به شدت پس می زنم این آدمها رو. خیلی رو خودم کار کردم که بفهمم این حسم از کجا میاد. می دونم یه پروجکشن منفی شدید دارم.

مهمترین سوال :
اول سوالم اینه که آیا به این حسم اعتماد کنم؟ یعنی حسم بهم درست می گه؟
دوم اینکه چی کار کنم با این حس آزار دهنده؟ چی رو دارم پروجکت می کنم؟ چطوری باهاش برخورد کنم؟
اینقدر پروجکشنم قویه که حتی فکرشون و یادشون و یا احتمال حضورشون آزارم می ده و من رو بهم می ریزه. آیا به حسم اعتماد کنم؟ چه رفتاری باید بکنم؟ چه کمکی به خودم می تونم بکنم که اینقدر اذیت نشم؟ حذف شون از زندگیم غیر ممکنه. چیکار کنم که هم رابطه خوب باشه هم خودم اینقدر اذیت نشم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
09 بهمن 1398 ساعت 17:29

بانوی گرامی سلام

نامه شما را خواندم.  و متوجه شدم که در ارتباط با برخی از اطرافیانتان دچار مسئله شده اید.

اشاره داشتید که "کوچکترین حرف یا کاری که می کنند اذیتم می کنه و کلاً حضورشون اذیتم می کنه" 

می توانید به موقعیتی اشاره کنید؟

چه جمله یا مسئله ای مطرح شد که باعث اذیت شما شد؟

اون موضوع باعث شد شما چه فکری داشته باشید؟

وقتی می گویید اذیت می شوید یعنی چه احساسی را تجربه می کنید؟

و مقابلشان اغلب چه رفتاری نشان می دهید؟


وقتی روی موقعیت ها دقت کنید متوجه می شوید که گاهی همانطور که اشاره داشتید واقعا رفتارهاشون فیک و ظاهری ایت و خب در ابن حالت اینکه باورشون نکنید و ناخوشاید باشه احساستون نسبت بهشون ناشی از مسئله شما نیست و طبیعی است.

و ممکن است گاهی ببینید که شیوه نگاه کردن شما به موضوع و تعبیر و تفسیر شماست که  رفتار آنها برایتان غیرقابل تحمل می شود در حالی که به واقع می تواند آن رفتار تا این حد آزاردهنده نباشد.

با تفکیک ابن دو موقعیت بهتر می توانید تشخیص دهید که علتی که در درون شما باعث بهم ریختگی شما می شود چه چیزی می تواند باشد.

دقیق شدن و پاسخ دادن به سوالات شما کمک می کند که در درجه اول موقعیتهایی را که بهم می ریزید دقیقا شناسایی کنید،، علت بهم ریختگی که می تواند ناشی از فکر شما باشد را پیدا کنید در گام بعدی..‌

احساسات خود را ببینید و درک کنید و نیاز زیر احساسات را پیدا کنید تا بتوانید رفتاری کارآمد نشان دهید که تا حد امکان نیازتان براورده شود در حالی که طرف مقابل را نیز در نظر گرفته اید.

بنا بر این همیشه نمی تواتید به احساستان صرفا اعتماد کنید و بر اساس آن رفتار کنید.

پس مهمترین تمرین به عنوان اولین و مهمترین گام انجام تمرین موقعیت فکر احساس رفتار  است به شیوه ای که بالاتر توضیح دادم. و پس از اشراف به موقعیت ها افکارتان را بررسی می کنید که چه چیزی در آن افراد شما را بهم می ریزد، چه معنی به رفتار یا گفتترشان می دهید؟ و چه احساسی تجربه می کنید.. با رد یابی و به چالش کشیدن این افکار.. نسبت به رفتارتان نهایتا می توانید تصمیم بگیرید.


با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندانیان باور/ انتشارات ادجمند

توصیه های پیشنهادی
انجام تمرین : موقعیت/ فکر/ احساس/رفتار
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه