سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

سردرگمی و بلاتکلیفی

پرسش

تاریخ ثبت : 29 اسفند 1397
512  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
دختری ۲۷ ساله هستم که بیش از سه سال است با پسری هم سن خودم وارد رابطه دوستی شدم، ابتدای رابطه، قصدمون فقط دوستی بود اما بعد از یک سال و نیم از من خواستگاری کرد. اما به دلیل اختلاف مذهب (سنی و شیعه بودن) خانواده اش به شدت مخالفت کردند و بعد از اینکه مطمئن شدیم هیچ آینده ای با هم نداریم تصمیم گرفتیم رابطه مون رو به همین شکل ادامه بدیم. تا زمانی که هر کدوم از ما ازدواج کنه! هر چند میدونم این رابطه قرار نیست به جایی برسه، ولی خیلی هم رو دوست داریم و این حس هم کاملا دو طرفه است.
اون پسری اجتماعیه و حاصر نیست به خاطر من تغییر کنه و روابطش رو محدود کنه. میگه تو رابطه ی عاطفی من فقط تویی، من خیلی روش حساسم. دوست ندارم با هیچ دختری، هیچ نوع ارتباطی داشته باشه. و همین هم باعث شده چند بار کات کنم باهاش و باز هم خودش پیش قدم شده برای ادامه رابطه، میگه گیر دادن هات اذیتم میکنه.
یه وقت هایی اضطراب میگیرم نکنه با کسی وارد رابطه بشه، اگه قبل از من ازدواج کرد چیکار کنم؟ الان کجاست؟ با کیه و داره چیکار میکنه؟! (از هم دوریم و ۴ ساعت فاصله مکانی داریم)
از یک طرفم مجردی اذیتم میکنه. موندم چیکار کنم؟ هم شدیدا احساس نیاز میکنم و هم این رابطه اضطراب میده و اذیت میشم

مهمترین سوال :
مجردی و نداشتن پارتنر سخته و اذیتم میکنه و شدیدا نیاز دارم به داشتن پارتنر تا قبل از ازدواجم، واسه روابط دوستیم هم شرایط و معیارهای سختی دارم. شبیه انتخاب همسر که پارتنر فعلیم اون نیازهام رو برطرف نمیکنه و احساس امنیت و تعهد نمیده بهم و همین باعث اضطراب در من میشه چون بخاطر من حاصر نیست تغییر کنه و روابطش رو محدود کنه، اما میگه تو رابطه ی عاطفی من فقط تویی، دیگه کاری به اطرافم نداشته باش، از طرفی هم خیلی هم رو دوست داریم و کاملا دو طرفه هم هست
چی کار کنم که روابطش برام مهم نباشه و اینقد بهش گیر ندم؟ چون مطمئنم که قرار نیست با هم ازدواج کنیم و رابطمون فقط دوستیه!

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
12 بهمن 1398 ساعت 20:34

سلام دوست گرامی

وقت شما بخیر


نوشته تان را خواندم. امیدوارم در شرایط کنونی توانسته باشید به معیارهای تان در یک رابطه عاطفی نزدیک شده باشید. با این حال با توجه به حال و هوای این ارتباط که همراه با نگرانی و  اضطراب زیادی  بابت پایبندی یا عدم پایبندی ایشان به بودن در رابطه است؛ شما را آزار می دهد. د رعین حال تنهایی و نیاز به داشتن رابطه عاطفی مطلوب، خواسته شماست.


مساله ی مهمی که در توضیحات شما برایم قابل تامل می باشد این خواسته شماست: 

... چون بخاطر من حاضر نیست تغییر کنه 


نکته نخست : 

با انتظارِ تغییرِ فرد مقابل ، وارد یک رابطه عاطفی نشوید.وقتی رابطه ای را انتخاب می کنید پیش از آن، تکلیف خود و فرد مقابل را از خواسته هایی که دارید مشخص نمایید.


نکته دوم: 

در یک رابطه عاطفی چه با هدف ازدواج و چه با هدف دوستی ، خواه ناخواه ، روابطِ جانبی فرد مقابل برای شما مهم خواهند بود. با این وجود موضوع قابل توجه این است وقتی در یک رابطه، پیوسته احساس ناامنی را تجربه می کنید آن رابطه نمی تواند نیازهای هیجانی تان را برآورده نماید. در عین حال نگرانی زیاد و فزاینده بابت وضعیت ارتباطی ایشان شما را آزار می دهد. بررسی نمایید این میزان از اضطراب و نگرانی تحت تاثیر چه عوامل و تجارب احتمالی قرار می گیرید.


نکته سوم:

چشم انداز یک رابطه با هدف ازدواج، تحت تاثیر تجارب روابط عاطفی گذشته قرار می گیرد. وقتی ماهیت چنین روابطی، قواعد تعهد در روابط پایدار را نداشته باشد؛ موجب تشدید احساس ناامنی برای تجربه روابط پایدارِ آتی در شما می شود. ضمن آنکه دوست داشتن دلیل کافی برای ادامه دادن یک رابطه نیست. 


نکته چهارم:

گاهی نیازهایی ما را برای ورود به یک رابطه عاطفی متقاعد می کنند در عین حال ممکن است به بسیاری دیگر از نیازهای اساسی مان آسیب وارد نماید.


نکته پنجم:

وقتی در یک رابطه عاطفی، احساس اضطراب ناشی از بی اعتمادی دارید؛ بررسی نمایید تجربه الگوی بی اعتمادی  چقدر در زندگی تان پر رنگ است. که با وارد شدن در چنین روابطی آن را تشدید می کنید. تله ها یا طرحواره های ناکارامد، به دنبال تایید و تداوم شان در روابط ناکارامد هستند. بنابراین با بررسی و ارزیابی نشانه های نگران کننده در رابطه، که موجب صدمه دیدن نیازهای اساسی تان می شود، از چنین روابطی فاصله بگیرید.


نکته ششم:

روابط عاطفی با فاصله مکانی ، زمانی که دسترسی طرفین را به یکدیگر محدود می کند بعضا نگران کننده هستند. با این حال بررسی نمایید چه می شود خود را در چنین فرمتی از روابط میبنیید؟


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


معرفی درس
ساختن رابطه عاطفی بدون شکست
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه