سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بازسازی رابطه پس از طلاق عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 03 فروردین 1398
1,176  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام وخسته نباشید
من سی و هفت ساله و همسرم سی و چهار ساله است. حدود یازده سال پیش ازدواج کردیم. پیش از این، من یک ازدواج ناموفق داشتم که یک سال زندگی کردم. از نظر ظاهری بهم خیلی میایم، از نظر فرهنگی هم تقریبا بهم نزدیکیم. هر چند که اهل دو شهر متفاوتیم. غیر از مسائل فرهنگی دیگه هیچ سنخیتی باهم نداریم. همیشه با هم مشکل داشتیم و درگیر بودیم. یک فرزند دختر شش ساله هم داریم.
حدود دو سال هست که از هم جدا زندگی میکنیم و حدود شش ماه هست که شهرمون هم از هم جدا شده، ولی هر روز با هم در ارتباط هستیم و رابطه آرومی داریم. ایشون دلیل اصلی جداییش از ما رو، فشار مالی و ورشکستگی در زمینه مالی میدونه. دنبال حمایت مالی از سمت خانواده اش هست. شرط خانواده اش برای کمک به ایشون، جدایی و طلاق از من هست، اما ایشون با اینکه یک بار وکیل هم گرفت و دفترخانه هم اومد، اما حاضر به جدایی نشد. با وجود اینکه من کلیه خقوق مالی خودم و ‌فرزندم را بخشیدم.
در وضعیت بدی گیر کردم، نمیدونم چه کار کنم؟

مهمترین سوال :
آیا میشه این رابطه رو نجات داد؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
02 بهمن 1398 ساعت 01:02

باسلام واحترام

درطول زندگی،تغییرات و تعارضات جزواجتنابناپذیرآنمحسوبمیشوند.با توجه به آنچه مطرح فرمودید مشخص است که در شرایط مبهمی قرار دارید وبلاتکلیفی میتواند باعث فرسودگی گردد.بنابراین در چنین شرایطی باید به فکر حل مسئله بود وبرای اینکار یاداوری این نکته که افراددرمواقعمواجهبا مشکلات سعیمیکنندازمشکلفرارکنندتاازپذیرفتنواقعیتبگریزند لازم است.درواقعفرارازمشکلات،بدترینکاریاستکهمیتوانیدانجامدهیدوتنهاراهعبورازمشکلات،روبروشدنباآنهااست ،اما اگر احساس می‌کنید که این مشاجره‌ها روزبه‌روز بیشتر تکرار می‌شوند، یا میشدند باید زندگی‌تان را از این روال سمی و خطرناک نجات دهید.بنابراین اولین گام شناخت و تشخیص وجود مشکل در زندگی ورابطه تان است که به شما کمک می‌کند تا با دید وسیع‌تری از پس حل آن برایید.هر زندگی مشترکی فراز‌و‌نشیب‌های خاص خود را دارد، اما زوج‌های موفق می‌دانند که چگونه باید از این فراز‌و‌نشیب‌ها عبور کنند و روابط عاطفی خود راحفظ ودر صورت  لزوم نجات دهند.پس این افراد در زندگی جا نمی‌زنند؛ با مشکلات روبه‌رو می‌شوند و یاد می‌گیرند، چگونه مسائل پیچیده‌ی زندگی خود را حل‌و‌فصل کنند.

یکاصلاحوبازسازیخوبمعمولاباپوزشوعذرخواهیشروعمیشودودرمسیرسودمندیآنرارشدمیدهد. افراددرروابطسالممیدانندتخریبهابایدباتلاشآنها،پذیرشاشتباهشانومتهمنکردنطرفمقابلاصلاحوترمیمشود.

در زمینه مشکل شما بهتر است به جای فکر کردن به مسائل حاشیه،به فکر نجات رابطه تان باشید.ابتدا بایدشما وهمسرتان بتوانید با آرامش وبدون مشاجره بایکدیگر صحبت کنید واین مسئله را که شما قربانی نیستید، درک کنید. اینکه چگونه رفتار کنید و یا عکس‌العمل نشان بدهید به‌اختیار خود شماست.تا زمانیکه قدرتمند نباشید ودر مقابل مشکلات زندگی به درستی واکنش نشان ندهید ونتوانید زندگیتان را مدیریت کنید دیگران اینکار را انجام میدهند.یک قدم کوچک بردارید و نتایج بگیرید.

راهکار:
1 - بیشازحدواکنشنشانندهید

عکسالعملبیشازحدبهمشکلاتمیتواندمنجربهاتخاذتصمیماتنادرستگردد.زمانیکهشمادرگیراحساساتشدیدمیشویدودرآنزمانبرایموضوعیتصمیممیگیرید،بهسبباینکهمنطقدراینتصمیمگیریدخیلنبودهاست،منجربهپشیمانیشمادرزمانآیندهخواهدگردید.ازاینبهبعدزمانیکهبایکمشکلبرخوردکردیدازگرفتنتصمیمدرلحظاتاولخودداریکنیدوزمانیکهآرامشدیدبهحلآنبیاندیشید.

2 - واقعیتزمانحالرابپذیرید

شما نمی‌توانید رفتار دیگران را تغییر دهید. شما فقط و فقط قادر بهتغییررفتارهایخودتان هستید.بنابراینهمهچیزراهمانگونهکههستبپذیرید.خیلیازافرادسعیمیکنندتااشخاصویاوضعیتهایموجودیراکهتحتکنترلآنهانیست،تغییردهندوزمانیکهنمیتوانندبههدفخودبرسند،احساسبدبختیمیکنند. سعیکنیدباواقعیتروبروشویدوآنچههسترابپذیرید،تابتوانیدراجعبهآنبهدرستیتصمیمگیریکنید.

3 - دیگرانرامقصرندانید.

بعضیازافرادعادتدارندتااشتباهاتخودرابهگردندیگرانبیاندازندودیگرانرامسئولمشکلاتپیشآمدهبرایشانتلقیکنندبهتراستبهجایاینکهانگشتاتهامرابهسویدیگراننشانهروید،بهاصلاحاعمالخودبپردازیدمقصردانستندیگرانتنهاباعث احساس قربانی وحل نشدن مسئله میشود.

4 - جداشدنراتمرینکنید

سعیکنیدتابهنتایجیکهدرزندگیتانمیبینید،وابستهنباشید. ،شرایط اقتصادی وقتی سخت میشود میتواند تبعات زیادی را به همراه داشته باشد.زمانیکهکاریرادرزندگیانجاممیدهید،توقعنداشتهباشیدتاهمهجریاناتبروفقمرادشماباشند.

5 - بیشازحدتجزیهوتحلیلنکنید

زمانیکهشمادررابطهبایکوضعیتویایکواقعهبیشازحدفکرمیکنید،موجبمیشودتاشمانسبتبههمهچیزوهمهکسقضاوتکنید.همچنینبیشازحدفکرکردنراجعبهیکمشکلسببمیشودتاشمااوقاتسختیراسپریکنیدوبهجایدستبهکارشدنورسیدنبههدفتان،درپلهاولدرجابزنیداینموضوعبیشازهرچیزیشماراناامیدخواهدکرد.

6 - تغییراترادرزندگیبپذیرید

درطولمدتزندگی،تغییراتجزواجتنابناپذیرآنمحسوبمیشونداینشماییدکهبایدباآنهاکناربیاییدبسیاریازافرادازتغییرفرارمیکنندودرمقابلآنمقاومتمینمایند. اینموضوعبهاینسبباستکهتغییرآنهاراازراحتیشانبرایمدتیخارجمینماید. ممکناستشماباآنهاشادویاغمگینباشید،ولیپسازمدتیدرخواهیدیافتکهآنهادائمینیستندپسبهتراستتلاشتانرابرایپرورشذهنبهمنظورحفظآرامشدراینمقاطعاززندگیبکنید.

7 - سبکزندگیتانرابادیگرانمقایسهنکنید

یکیازکارهایمشکلیکهپیشرودارید،مقایسهنکردنخودتانبادیگراناستولیهرچهبیشتراینکارراانجامدهید،اززندگیبیشترناامیدخواهیدشد.ولیاینشماییدکهداستانزندگیوموفقیتخودتانرارقممیزنید.

سخن آخر اینکه،ابتدا باید تکلیفتان با خودتان روشن باشد، سپس سکان زندگی خود را به دست گیرید ودرجهت بهبود وپیشرفت با تمامی مشکلاتی که وجود دارد پیش روید. 

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
مهارت های زندگی زناشویی

معرفی درس
مجموعه نبوغ عاطفی 3
بسته شفای زنانگی 1 و 2 و 3
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه