سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور با درونگرا بودنم کنار بیایم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 20 فروردین 1398
1,875  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من یک پسر 21 ساله هستم که متاسفانه با تست های شخصیت شناسی mbti متوج شدم من یک فرد درونگرام که همیشه دوست داشتم تنها باشم کمتر حرف بزنم تو خودم باشم کسی بکارم نداشته باشه و .. از طرفی پدرم به علت تحمل شرایط سخت کاری و اوضاع موجود سعی کرد به ما یاد بده که همیشه جدی باشیم و قاطع و از طرفی مادرم هم در سنین کودکی بنده و هنگام باردار بودن به من حالتی شبیه افسردگی داشته و داره همچنان.به گمانم درونگرایی بنده یه ریشه ی ارثی از طرف مادرم هم بوده باشه.سوال اینه که دیگه از این درونگرایی مطلقم خسته شدم نمیخوام منزوی باشم میخوام فعال باشم و همیشه پر از انرژی ولی انگار همیشه دست و بالم رو میبنده ؟ این رفتار قابل اصلاح هست؟اگر هست چطوری ؟ از طرفی من دانشجوی دانشگاه فرهنگیانم و قراره معلم بشم.نگرانم این ویژگی باعث لطمه درکارم بشه با اینکه عاشق تدریسم.دوستای زیادی ندارم.خونوادم و دوستام همیشه از منزوی بودنم گله میکنند و من نمیتونم خودمو تغییر بدم و خیلی خیلی اذیت میشم .دیگه اصلا خودمو قبول ندارم اعتماد به نفسی ندارم دیگه و کلا بی معنی شده ام.واقعا چکار باید کرد؟

مهمترین سوال :
راه های قبول خود و رهایی از درونگرایی

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
26 آذر 1398 ساعت 02:34

با سلام

متن نامه شما را خواندم.

برداشت من بیشتر  این بود که شما درونگرا بودن را معادل با منزوی بودن می دانید و درونگرایی را بیشتر از اینکه تایپ شخصیتی بدانید صفتی برای خودتان قلمداد کرده اید که مانعی ست برای موفقیت  و دستیابی شما به اهداف تان. با این حال تایپ شخصیتی ما بیشتر به ما کمک میکند تا بتوانیم به سازگاری و صلح بیشتری با خودمان برسیم تا اینکه از خودمان دور شویم. 

به قول آقای دکتر شیری: درونگرایی و برونگرایی نمی تواند ملاک قطعی  برای سنجش مهارت های یک فرد باشد. یک شخص می تواند درونگرا باشد و از مهارت بالایی در صحبت مقابل جمع برخوردار باشد و یک نفر هم ممکن است برونگرا باشد ولی با نداشتن این مهارت ها مخاطبانش را دلزده کند. پس صحبت کردن و برقراری ارتباط نوعی مهارت است که داشتنش ربطی قطعی  به ترجیح درونگرایی/برونگرایی ندارد

  • گرچه یک برونگرا سریعتر و راحت تر می تواند برای افراد ناشناس زیادی بدون واهمه ، صحبت کند اما این بدین معنی نیست که درونگرا این قابلیت را اصلا ندارد. تنها ممکن است نوع برقراری ارتباط یک درونگرا با یک برونگرا  متفاوت باشد که این نیز نشانه برتری یکی بر دیگری نیست. یک  درونگرا می تواند با کسب مهارت و تمرین در دورن ترجیحات شخصیتی خود به موفقیت های خوبی دست پیدا کند.

شما می توانید از موهبت های تایپ شخصیتی تان استفاده کنید و مواردی که در آن احساس می کنید ضعیف تر هستید خودتان را تقویت کنید و با کسب مهارت باعث رشد خودتان شوید. 

اینکه احساس می کنید نمیتوانید با اطرافیانتان صمیمی شوید الزاما ربطی به درونگرا بودن شما ندارد. چه بسا افراد درونگرایی که دوستان صمیمی دارند و روابط اجتماعی زیادی هم دارند. 

پیشنهاد می کنم:

1-  با اطرافیان تان که برونگرا هستند معاشرت کنید تا در مجاورت آنها به رشد بعد برونگرایی تان دست یابید.

2-  با مطالعه کتاب هایی در حوزه سخنرانی، ارائه، عزت نفس و اعتماد به نفس به تقویت مهارت هایتان بپردازید.

3- افراد نمی توانند صرفا یا دورنگرا باشند یا برونگرا، هر کدام از ما ویژگی هر دو حالت را داریم، فقط در بعضی از افراد یکی از این دو حالت بارزتر می باشد. پس شما میتوانید با کسب مهارت و مجاورت به رشد و تقویت بعد برونگرایی تان دست یابید.


به شما کتاب "شغل مناسب شما" ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات نقش و نگار و همینطور کتاب "تکنیک‌های شناختی برای افزایش عزت نفس" ترجمه مرتضی ارجمندی نسب، انتشارات ارجمند را پیشنهاد می کنم که میتوانند در شناخت و آگاهی و تقویت مهارت ها به شما کمک نمایند. 


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
شغل مناسب شما
تکنیک های شناختی برای افزایش عزت نفس

معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه