سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

قهرها واختلافات فامیلی

پرسش

تاریخ ثبت : 16 فروردین 1398
504  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
همسرم و دوتا از برادرهام به علت اختلاف و مشکلات مالی، باهم قهر هستند و الان مدتهاست که خانواده ها باهم‌ رفت و آمد نمی کنیم. من با هر کدوم از برادرهام که مجزا حرف میزنم می بینم حق داره از دست همسرم دلخور باشه. با همسرم صحبت می کنم معتقده که اونها اشتباه می کنند. یک بار هم که به اصرار مادرم همه دور هم جمع شدیم تا صحبت کنیم به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و بدتر دعوا بالا گرفت و مادرم حالش بد شد.
من دقیقا نمی تونم قضاوت کنم که واقعا حق با کیه؟ ولی این موضوع قهر و جدایی من رو به شدت ناراحت و دلشکسته کرده.
همسرم حرف هیچ کس روقبول نمی کنه، حتی بارها مادرم ازش خواهش کرده که اختلاف ها رو کنار بگذارند و آشتی کنند. ولی حرف مادرم رو هم قبول نمی کنه.
من هم هر بار باهاش دراین مورد صحبت میکنم که تو بزرگی کن و ببخش و بخشش از بزرگان است میگه من بزرگترم، اونها باید بیان از من عذر خواهی کنند.

مهمترین سوال :
من این وسط باید چکار کنم؟ خیلی اذیت میشم وقتی تنهایی میرم دیدن برادرهام و بچه هاشون که خیلی دوستشون دارم. همسرم رو هم نمی خوام با بحث ناراحت کنم.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
21 دی 1398 ساعت 11:44

بانوی گرامی سلام

نامه شما را خواندم و حقیقتا در موقعیت سختی از لحاظ ارتباط خانوادگی قرار گرفته اید، اینکه بتوانید ایشان را متقاعد به گذشت و بخشش کنید کار دشواریست، و از آنجایی که ما چندان کنترل و اختیاری بر روی تغییر دیگران نداریم، اگر این انتظار را از خودتان داشته باشید که کاری انجام دهید تا بلاخره یکی از طرفین راضی به آشتی شوند ممکن است نهایتا باعث دلسردی و ناامیدی شما شود.

و اینکه می فرمایید قضاوت بینشان نیز نمی توانید بکنید که حق با چه کسی است نیز قابل درک است.

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، توضیح از شرح حال خودتان است که از این مدل ارتباط چه احساسی دارید و چه افکاری دارید، هر قدر بخواهید ایشان را به سمت گذشت و مهربانی سوق دهید احتمالا مقاومت بیشتری از ایشان را خواهید دید.

قدم بعدی همدلی با ایشان است، نه به این معنی که رفتارشان را تقویت کنید، بلکه با اعتبار بخشیدن به احساساتشون، در واقع کمک کنید که نیاز زیر آن را پیدا کنید و کمک کنید که راهی بدست بیاورید تا آن نیاز را برآورده شود.

وقتی بیان می کنند که من بزرگترم و باید آنها از من عذرخواهی کنند، می توان حدس زد که نیاز به احترام یا ارزشمندی دارند که با این راهبرد سعی در برآورده ساختنش دارند.

پیشنهاد می کنم به دور از اصرار بر گذشت و بخشش و آشتی، اگر خواستید گفتگویی با ایشان داشته باشید، از جنس همدلانه و شنیدن احساسات و پیدا کردن نیازهای ایشان باشد. تا با کاهش هیجانهای ناخوشایند احتمال همراهی در ایشان بالاتر رود.

و در این میان همدلی با خود را نیز فراموش نکنید و به احساسات ناخوشایند خودتان نیز اعتبار بخشید.

دو کتاب در این زمینه پیشنهاد می کنم که فکر می کنم برایتان می تواند مفید باشد.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
ارتباط بدون خشونت/ مارشال روزنبرگ/ نشر اختران
بخشش یک انتخاب است
گذر از رنجش بین ما/ نشر اختران

توصیه های پیشنهادی
۱- عدم صحبت مستقیم به صورت توصیه و نصیحت برای دعوت به بخشش
۲-گفتگوی همدلانه/ کشف نیازهای مرتبط
۳-همدلی با خود
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه