سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور با پدر و مادرم و شرایطشون کنار بیام؟

پرسش

تاریخ ثبت : 19 فروردین 1398
555  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام خسته نباشید
من تو خانواده ای بزرگ شدم که دعوا و تنش توش زیاده، حرمت ها و دل های زیادی توش شکسته شده، با من و مادرم و پدرم، داییم و مادربزرگم هم زندگی میکنند. که بیشتر دعواهایی که بین مادر و پدرم پیش میاد از سر دخالت های بیجای اونهاست. البته یکی از دلایل شرایط بد زندگیمون، به اعتیاد و مشکل مالی برمیگرده.
من پدرم انگار اعتیاد داره، یعنی به طور کامل مشخص نیست که واقعا معتاده یا نه. خیلی تلاش کردم مادرم رو قانع کنم که راهی برای این ماجرا پیدا کنه ولی نشد.
مشکل مالی هم تو این مسئله بی تاثیر نیست. سرکوفت هایی که پدرم جلو من از بقیه میخوره براش زور داره و همین دلیلی برای دعوایی بزرگ میشه
شرایطم واقعا سخته، چون تو اون خونه نه آرامشی میبینم نه حس زندگی، نه دلیلی برای زندگی
من تقریبا افسرده شدم طی این جنجال ها و پدر و مادرم برام کاری نمیکنند. نمیدونم فکر میکنند لوس بازیه یا باز هم مثل مشکلات خودم میتونم حلش کنم. هر چی که هست طاقت فرساست
من تو زندگیمون خیلی تلاش کردم همه چیز درست شه ولی نشده

مهمترین سوال :
چطور با پدر و مادرم کنار بیام و پیششون احساس بدی نداشته باشم؟توی چنین خونه و خانواده ای آرامش پیدا میشه؟ چطوری؟ من میترسم پدرم بعد از چند سال بدتر بشه، در حالی که حتی حاضر نیست آزمایش بده. چطوری میتونم بهش کمک کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نعیمه داودی منش
نعیمه داودی منش
23 دی 1398 ساعت 07:22

سلام‌نامه تان را خواندم!

می توانم درک کنم که دختر ی با سن شما،زیر دیپلم از اینکه این روزها هم بخواهد حواسش به درسش باشد و هم روابطش را مدیریت کند و از طرفی بیکاری و اعتیاد پدر و شاهدِ کوچک شدنش بودن و دخالت ها و سرکوفتهای اطرافیان اضافه شود به نگرانی برای آینده چه اندازه سردرگم است و با این سردرگمی غم زیادی را تجربه می کند که این غم می تواند مسائل را برایش سخت و لاینحل کند.


با این حال سوالتان این است که چطور  به پدرتان کمک‌کنید؟

به نظر می رسد قبل از کمک به ایشان لازم است به خودتان کمک کنید و بعد از عبور از علائم شبه افسردگی کارآمدی بیشتری در این خصوص داشته باشید.

قدم اول در شناسایی موقعیت هایی است که برایتان آزارنده است نه به صورت کلی بلکه شناسایی دقیق و جزیی به طور مثال نه اینکه مشکل اعتیاد و بی کاری پدرم بلکه این مسئله چه عواقبی دارد مثل خواب زیاد، بی مسئولیتی یا مورد اهانت واقع شدن پدرتان و در هر موقعیت ببینید چه احساسی برای شما دارد؟(اضطراب،غم،خشم،ترس،شرم،انزجار و...) و در این موقعیت چه فکری درباره ی خود دارید؟ به این صورت مسائل از لاینحل بودن خارج شده و به شما قدرت حرکت به سمت رشد می دهد. و متوجه می شوید در پی این موقعیت و فکر چه رفتاری انجام می دهید و این رفتار چقدر به هدفتان ؛برای کمک به رشد خود و خانواده تان ، نزدیکتان می کند؟ رفتار کارآمدی است یا ناکارآمد؟

و اگر احساس می کنید درباره ی علائم افسردگی شدت بالایی را تجربه می کنید و نیاز به دارودرمانی دارید می توانید به کمک مشاور مدرسه از مراکز بیمارستانی که بعضا این خدمات را رایگان نیز عرضه می کنند استفاده کنید.

درباره ی آرامش در خانه ی پر تنشتان می تواند کار راحتی نباشد اما با بهبودی خودتان می توانید به اندازه ی سهم خود تلاش کنید وقدم های موثری بردارید .

در کانال تلگرامی دکتر شیری و سایت خانه توانگری استفاده از گوش نیوش ها و پرسش و پاسخ های صوتی آقای دکتر به صورت رایگان و‌تنها با عضویت در سایت میسر است.

چه خوب که چراغ دلتان را روشن نگه می دارید.

سپاس از اعتمادتان به تیم‌خانه توانگری طوبی_نعیمه داودی 


معرفی کتاب
ای کاش قبل از بیست سالگی می دانستم

توصیه های پیشنهادی
قدم اول در شناسایی موقعیت هایی است که برایتان آزارنده است نه به صورت کلی بلکه شناسایی دقیق و جزیی به طور مثال نه اینکه مشکل اعتیاد و بی کاری پدرم بلکه این مسئله چه عواقبی دارد مثل خواب زیاد، بی مسئولیتی یا مورد اهانت واقع شدن پدرتان و در هر موقعیت ببینید چه احساسی برای شما دارد؟(اضطراب،غم،خشم،ترس،شرم،انزجار و...) و در این موقعیت چه فکری درباره ی خود دارید؟ به این صورت مسائل از لاینحل بودن خارج شده و به شما قدرت حرکت به سمت رشد می دهد. و متوجه می شوید در پی این موقعیت و فکر چه رفتاری انجام می دهید و این رفتار چقدر به هدفتان ؛برای کمک به رشد خود و خانواده تان ، نزدیکتان می کند؟ رفتار کارآمدی است یا ناکارآمد؟ و اگر احساس می کنید درباره ی علائم افسردگی شدت بالایی را تجربه می کنید و نیاز به دارودرمانی دارید می توانید به کمک مشاور مدرسه از مراکز بیمارستانی که بعضا این خدمات را رایگان نیز عرضه می کنند استفاده کنید. درباره ی آرامش در خانه ی پر تنشتان می تواند کار راحتی نباشد اما با بهبودی خودتان می توانید به اندازه ی سهم خود تلاش کنید وقدم های موثری بردارید .
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه