سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

خیلی کلافه ام

پرسش

تاریخ ثبت : 15 فروردین 1398
1,399  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من پسری بیست و سه ساله هستم. چند وقته کلا از زندگی ناامید شدم و هیچ هدفی تو زندگی ندارم. خیلی کلافه شدم و نمیدونم چیکار کنم. نمیتونم برای خودم هدفی درنظر بگیرم که به خاطرش تلاش کنم و از زندگی لذت ببرم. هر کاری رو میخوام شروع کنم همش با خودم میگم خب تهش که چی بشه این کارو بکنی؟؟
یکی از اصلی ترین مشکلاتم اینه که لیسانس رشته ای رو گرفتم که اصلا هیچ علاقه و استعدادی توش ندارم. بیکاری هم خیلی خیلی عذابم میده. میخوام تغییر رشته بدم میبینم با جیب خالی نمیشه، میخوام برم سرکار سابقه کاری آنچنانی ازم میخوان که ندارم. روز و شب هام الکی میگذره، بدون اینکه هیچ کار مفیدی انجام بدم.
نمیدونم اگه برم دانشگاه و تو حال و هوای درس و دانشگاه قرار بگیرم میشه از این حال و هوا بیام بیرون یا نه؟ یا شاید اینکه هر جا هم که شده و تحت هر شرایطی برم سرکار؟
از لحاظ دینی هم میشه گفت خیلی دین گریز شدم و اعتقادات دینیم به شدت کمرنگ شده. دعا و نماز و روزه و اینها دیگه برام اهمیتی نداره.

مهمترین سوال :
تو زندگی واقعا به چی دل خوش کنم و به چه امیدی به آینده نگاه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
05 دی 1398 ساعت 01:37

سلام.

وقتی سوال شما را خواندم نوشته ای از آقای دکتر به ذهنم رسید:

کمتر از گیاهان سرزنده این دیار که نیستی، هر سلول تو هزار هزار برابر باشکوه تر از بهترین دستاورد تکنولوژی فعلی آفریده شده است. 

به ابلیس ناامیدی سیلی بزن و از خاکسترِ غم خودت را بتکان، ابر پرباران شو، رعد و برق شو، طوفان شو، ببار، جوانه بزن، سبز شو


در سن بیست و سه سالگی احساس ناامیدی را تجربه می کنید که بخشی از این احساس ناامیدی، از بی هدفی شما می آید. ظاهر ا نداشتن هدف مشخص، نداشتن رزومه و سابقه کاری، بلاتکلیفی در رشته تحصیلی و تردید در تغییر رشته، شما را ناامید کرده است و به سمتی سوق داده که دست به رفتار مشخصی نزنید و در انفعال قرار بگیرید. 

تصور کنید  سی و سه ساله هستید و درگیر این مسائل هستید: هدف مشخصی ندارید، کار ثابتی ندارید، مردد هستید که آیا برای تغییر رشته اقدام کنید یا نه. چه احساسی را تجربه کردید؟ در مورد خودتان چه فکری می کنید؟ به نظرتان در سی و سه سالگی به خودتان می گویید ای کاش در  بیست و سه سالگی ...؟ فکر میکنید اگر در سی و سه سالگی به ده سال قبل برمیگشتید آرزوی انجام چه کاری را داشتید؟

از شما میخواهم برای چند دقیقه به ده سال بعدتان فکر کنید و ببینید اگر برای مسائلی که امروز برایتان پیش آمده کاری انجام ندهید می توانند مسائل ده سال دیگر شما هم همچنان همین مسائل باشد. 

گاهی اوقات واقعا رفتار درست را نمی دانیم و برای مان مبهم است رفتار صحیح و کارآمد چیست؟ من معتقدم اگر رفتارهایی که مطمئن هستیم ناکارآمد هستند را انجام ندهیم می توانیم رفتارهای جدید را محک بزنیم. نتیجه ی آنها نشان می دهد کارآمد هستند یا نه. 

ما در موقعیت های فعلی گاهی دست به رفتارهایی میزنیم که ثابت شده است نتیجه ای برای ما ندارند. اینکه منتظر باشید انگیزه ای از بیرون به سراغ تان بیاید و در جهت تغییر وضعیت به شما کمک کند شدنی نیست. به قول علیرضا روشن "چشم از پنجره بردار، منجی در آینه است" اینکه منتظر انگیزه و پیدا کردن هدفی باشید که صددرصد درست باشد، ممکن نیست ولی می توانید دست به عمل بزنید و تجربه کنید. بالاخره لازم است از یک جایی به بعد پای در میدان گذارید و دست به تغییر بزنید.

اشاره داشتید نمیتونم برای خودم هدفی درنظر بگیرم که به خاطرش تلاش کنم و از زندگی لذت ببرم. چه چیزی باعث می شود نتوانید برای خودتان هدفی مشخص کنید؟ این هدف چه ویژگی هایی دارد که نمی توانید برای پنج یا ده سال دیگرتان هدف گذاری نمایید؟ شما می توانید مسیری را مشخص کنید و در آن قرار بگیرید و هر جایی احساس کردید متناسب با شما نیست با بررسی شرایط می توانید دست به تغییراتی بزنید. انتخاب هدف الزاما به این معنا نیست که اگر در طول مسیر ما نکته ی دیگری در مورد خودمان کشف کردیم نتوانیم آن را تغییر دهیم اتفاقا شما در سنی هستید که زمانِ تجربه کردن تان است تا بتوانید در سن های بالاتر با تجربیاتی که کسب کرده اید به ثبات شخصیتی و شغلی برسید. 


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی



معرفی درس
بسته غیر حضوری از من خشنود تا سرور
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه