سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چرا پسرم رفت و آمد را دوست ندارد؟

پرسش

تاریخ ثبت : 21 فروردین 1398
477  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
پسر ۷ ساله ام مدتی است برای رفت و امد با اکثر دوستان خویشاوندان مشکل دارد. تمایلی به ارتباط ندارد. گریه می کند و دائم می گوید از فلانی خوشم نمی آید، فلانی لوس است، فلانی دختر است و ...

مهمترین سوال :
چگونه باید این مشکل را بر طرف کنم؟ آیا به مرور زمان دست خواهد شد؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
20 دی 1398 ساعت 12:56

سلام .

وقتتان به خیر.

گفته اید که به تازگی درگیر این موضوع شده اید که پسر هفت ساله تان  در رفت و آمد با دوستان و فامیل احساس خوبی ندارند. می خواهم یک گام به عقب تر برگردیم که چه اتفاقی افتاده است که این حالت برای کودک شما پیش آمده است؟ اینکه در گذشته این مساله وجود نداشته و به تازگی چنین موردی را تجربه می کنید نشان دهنده این است که موضوعی ذهن کودک شما را اشغال کرده یا از موضوعی احساس خوبی ندارد. درباره اینکه در این رفت و آمد ها آیا تا به حال اتفاقی افتاده است که پسرتان تجربه ناخوشایندی داشته باشد بیشتر اطلاعات کسب کنید . رابطه تان با کودکتان در حدی است که اگر مساله ای او را آزار داده باشد بتواند به راحتی آن موضوع را با شما در میان بگذارد؟ 

به نظر می رسد بهتر است با کودکتان درباره اینکه  " رابطه مادرها و بچه ها جوریه که همه رازهاشونو بهتره به هم بگن  " حرف بزنید . صمیمیت بیشتری که برقرار می کنید در بهبود رابطه تان بسیار موثر خواهد بود و بهبود رابطه در حرف شنوی و حل مشکلاتی که کودتان حس می کند مفید خواهد بود .

توجه کنید واژه هایی که پسرتان استفاده می کند تا چه حد به واژه هایی که شما یا پدرشان درباره کودکان دیگری که رفتارهای مناسبی انجام نمیدهند ، استفاده شده است. یعنی شما چقدر برای تربیت فرزندتان از این واژه ها استفاده کرده اید مثلا فلانی بچه لوسی بوده که این کارو کرده و ...  به یاد داشته باشید کودکان ما ایینه رفتار ما هستند .

برای فرزندتان توضیح دهید که حق دارد دوست نداشته باشد که به جاهای خاصی بیاید . همه ما گاهی دوست نداریم با افراد خاصی رفت و آمد داشته باشیم یا دوست نداریم به مکان های خاصی برویم . اما به خاطر بعضی شرایط و  رعایت بعضی موارد مجبوریم .مثل دارو خوردن که مزه خوبی ندارد اما برای ما مفید است .همین که احساس کند شما درک می کنید که از این موضوع ناراحت است حس امنیت را از شما دریافت کرده و احتمالا منعطف تر خواهد شد.

در نهایت می توانید از پیشنهادات دو گزینه ای استفاده کنید . بیشتر دوست داری خونه فلانی که میریم این لباستو بپوشی یا اون یکی رو ؟ دلت می خواد فلان جاکه میریم این اسباب بازی تو ببری یا اون یکی رو؟ یعنی موضوع اصلی که رفتن است تحت پوشش انتخاب کودکتان قرار بگیرد.

امیدوارم در مسیر رشد کودکتان  از مادرانگی هایتان لذت ببرید.

نسرین قربان زاده _ خانه توانگری طوبی





معرفی کتاب
انسان در مسیر زندگی دکتر محمد مجد

معرفی درس
آموزش غیر حضوری والدین توانگر
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه