سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چرا برای روابط عاطفی محاسبات مادی میکنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 31 فروردین 1398
433  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام من پسری 19 ساله و تا حدودی درونگرا هستم. مشکل من اینه که برای روابط اجتماعی خودم حالا چه عاطفی یا غیر عاطفی، محاسبه مادی میکنم. مثلا همش به صورت خودجوش تو ذهنم میاد که من تا قبل از بیست سالگی به یک سری روابط دوستانه برسم که مطمئنم کسانی که خیلی رفیق دارند و بسیار اجتماعی هستند اینجوری فکر نمیکنند. ولی من دائما فکر میکنم از برنامه خودم دارم عقب میافتم. همش حس میکنم اگه امسال نتونم به دایره دوستانی که مثلا فلان کار رو باهم نکنیم، نرسم ممکنه دیگه هیچوقت نرسم. نگرانم دیگران بامن ارتباط نگیرند. خلاصه همش عجله دارم، حتی وقتی که میتونم با کسی ارتباط نسبتا پایداری بگیرم دوست دارم همش با کادو یا یه چیز ملموس و مادی شادش کنم، نه با احساسات. پیش خودم فکر میکنم این بیان احساسات باعث میشه طرف سرد بشه یا فکر کنه از اونام که فقط حرف میزنم. اگر بخوام با یه مثال مشکلم رو تبیین کنم میگم شما تصور کنین من مثل یه سرمایه گذار شرکت چند ملیتی میخوام تا مثلا ده سال آینده، اندازه n مقدار دوست، n مقدار تفریحات دسته جمعی و غیره برسم و شدیدا واسش مصمم و کاملا بهش نگاه مادی دارم و نمیتونم به خودم بقبولونم که این ها مثل پول نیستند و باید واسش صبرکنم

مهمترین سوال :
مهمترین سوال من اینه که چرا من یه آدمی هستم که حاضرم واسه اینکه از تنهایی دربیام هرکاری بکنم؟ و اصلا متوجه تفاوت بنیادی این مسائل اجتماعی با مسائل کاری قائل نیستم. چرا همش عجله دارم؟ برای مثال من امسال به شدت کار کردم و همراه با درسم نزدیکه دو میلیون و خورده ای پول درآوردم، اون هم باکار های نیمه وقت و کم درآمد. فقط هم واسه اینکه بتونم تفریحات گرون قیمت بادوستم بکنم

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
14 دی 1398 ساعت 22:58

سلام . 

نوشته تان را خواندم .

اینکه در ابتدای جوانی با برنامه ریزی و هدفمند حرکت می کنید قابل ستایش است . نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که اگر طبق  برنامه هایی که از پیش برای خود تعیین کرده اید حرکت نکنید و یا به تمام اهدافی که مشخص کرده اید دست پیدا نکنید چه واکنشی نشان  می دهید؟ اینکه از برنامه عقب بمانید برای شما چه معنایی دارد؟ چه کسی در خانواده تان به برنامه ریزی و لزوم حرکت بر اساس برنامه تاکید داشته و دارد؟ اگر چنین کسی در اطرافیان شما نیست چه عاملی باعث شده که شما چنین فشاری را برای خودتان در نظر بگیرید؟ 

واکنش های ما نسبت به اطرافیان و والدینمان  به گونه است که  دوست داریم از آنها تایید بگیریم. به نظر میرسد شما هم از تلاشی که می کنید تشویق و تایید گرفته اید که همچنان به این شیوه ادامه می دهید. اینکه ما برای زندگی مان برنامه ریزی داشته و بر اساس آن حرکت کنیم بسیار مقبول است اما تا جایی که این برنامه ریزی ها به اصل زندگی ما تبدیل نشده و ما را تحت فشار قرار ندهند. 

اینکه نگران این هستید که تنها بمانید به تله زندگی شما بر میگردد که لازم است با مطالعه کتاب هایی که این تله ها را به شما میشناساند ، از فعالیت آنها کاسته و تا حدودی به آرامش برسید.ترس از تنها ماندن اغلب برای ما عواقبی همچون باج دادن های پی در پی به همراه خواهد داشت. بیان کردید که با زحمتی که کشیدید توانستید مبلغی را کسب کنید که بتوانید آن مبلغ را با دوستتان تفریح کنید. به نظر شما آنچه را که پس انداز کرده اید باید صرف تفریح کنید؟ اگر از دوستانتان کسی  تمام پس اندارش را صزف تفریح می کرد شما چه توصیه ای به او می کردید؟  در چه موقعیت های دیگری چنین رفتار می کنید؟ 

بهتر است همان گونه که برای زندگی و اهدافتان برنامه ریزی می کنید برای ادامه تحصیل و کسب مهارت نیز برنامه ریزی نمایید . تفریح جزء مهمی از زندگی است اما بخش های مهم دیگری در زندگی ما وجود دارد که لازم است به آنها نیز بپردازید.

با ارزوی موفقیت برای شما در مسیر زندگیتان..

نسرین قربان زاده _ خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندانیان باور انتشارات ارجمند

معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
رهایی از تنهایی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه