سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

حساسیت زیاد در رابطه

پرسش

تاریخ ثبت : 02 اردیبهشت 1398
655  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام وقت بخیر
من 9 ماه هست که تو رابطه عاطفی هستم، مهم ترین مشکلی که داریم اینه که من چندین بار از این آقا دروغ شنیدم (نه در مبحث خیانت). و الان به شدت روی همه چیز حساسم، جوری که بخاطر من پیج اینستاگرامش رو پاک کرد، اما من باز ذهنم فلش بک میزنه به گذشته و تماما افکار منفی میاد سراغم و حس میکنم شاید داره به من خیانت میکنه. با اینکه چیزی ندیدم ازشون، دیگه انگیزه ای برای ادامه ندارم و گاهی دلم میخواد باهاشون حرف بزنم. اما همیشه اینقدر عصبانی میشه که من میترسم از حرف زدن و معتقده من اعتماد ندارم، خب راستش ندارم، اصلا نمیدونم واقعا معنی اعتماد چیه؟ چطوری اینقدر از خیانت نترسم؟ چطوری اتفاقات رو تو ذهنم هی مرور نکنم؟ در ضمن من 24 سالم هست و ایشون 29 سال
اینم بگم که من اصلا اینجوری نیستم که 24 ساعت رنگ بزنم چکش کنم و بازخواستش کنم، من فقط وقتی یه چیز کوچولو مثل مثلا دیدن یه لباس جدید شکاک میشم و سریع میگم حتما یکی واسش خریده

مهمترین سوال :
من چطوری این حساسیت رو کم کنم؟ چطور افکارم رو نشخوار نکنم و بدترین نتیجه گیری ها رو نکنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
14 دی 1398 ساعت 23:33

سلام بانوی گرامی

نامه شما را خواندم، اشاره کردید که چندین بار از ایشان دروغ شنیده اید و الان روی همه چیز حساسید. اما اشاره نکردیدکه این دروغ در چه زمینه ای بوده است. و همچنین برای بازسازی اعتمادی که خدشه ای به آن وارد شده است چه اقدامی شما تا به حال انجام داده اید؟

اشاره نداشتید که علت پاک کردن اینستا گرامشان چه بوده است در حالی که بیان کردید که دروغ ها در مورد خیانت نبوده است؟

با این حال بهتر است که جهت عبور از مسائلی که در گذشته پیش آمده و خدشه ای به اعتماد بین شما در رابطه ایجاد کرده است ، شفاف و صادقانه، به دور از سرزنش و قضاوت به گفتگوی بالغانه بنشینید. شما دیده ها و شنیده های خود، افکار و احساساتتان را بیان کنید همچنین فرصت دهید که ایشان نیز حرفشان را بزنند. و به کمک یکدیگر به راهبردی برسید که نیاز به امنیت را در رابطه شما مجددا تامین کند.

اینطور به نظر می رسد که پرونده ای باز از گذشته برای شما باقی مانده است و مادامی که این پرونده باز است افکار خودایند منفی جولان می دهند. 

از طرف دیگر از خودتان بپرسید که علت اصلی این ناامنی چیست؟ آیا شما را یاد تجربه ای در گذشته می اندازد؟ آیا احساساتی از گذشته ای دور در شما زنده می شود؟

اگر اینطور است احتمالا سر نخ این بی اعتمادی را می توانید در خود و با رد یابی از افکارتان پیدا کنید و برای جلوگیری از تکرار و تداوم افکار ناخوشایند از خودتان بپرسید که چه شواهدی دال بر تایید آنها دارید، چه شواهدی برای رد کردنشون. و بعد از آن وقتی این افکار تکرار شدند با مرور شواهد مخالف می دانید که لازم نیست به آنها بیش از اندازه بها بدهید. و کم کم می توانید لنگر اعتماد را در درون  خود تقویت کنید. و هر جا که شواهدی دیدید می توانید با شریک عاطفی خود درمیان بگذارید تا این اعتماد بازسازی شود.

 با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه