سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

رفتار با همکار

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اردیبهشت 1398
890  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام.من حدود ۱۴ سال است که در یک اداره دولتی مشغول به کارم. متاسفانه در تمام این سالها همکاری دارم که رفتارهای به شدت آزاردهنده ای دارد. ایشان فردی مغرور و به شدت بدبین (به طوریکه وقتی با کسی صحبت میکنم گمان میکند بر علیه او حرف میزنم) اهل سر و صدا و دعوا و بحث و در همکلام شدن باهاش به شدت توهین و تحقیر میکند و دلیلش رو رک بودن میدونه، در حالی که رک نیست و شدیدا بی ادب هست. متاسفانه اصلا اهل کار نیست و مسئولین هم که میبین اینجوریه بهش کاری ندارن در حالیکه کارها به دوش من میافته. هر چقدر ازش دوری میکنم باز خودش میاد سمتم بارها مسقیم و صریح بهش گفتم و ازش فاصله گرفتم اما باز هم... رفتارش به قدری آزاردهنده است که اغلب کارمندان محل کار ازش شاکی هستند و همه رو بهم میریزه و مسئول مون هم اونقدر اقتدار نداره و با وجود عدم رضایت ازش هیچ کاری نمیکنه. هر روز که از سر کار میام خونه، اعصاب خوردی و سردرد دارم و باعث میشه کل روز داغون باشم و رفتار خوبی با همسر و بچه ام نداشته باشم. هر سال درخواست انتقالی یا جا به جایی از واحد رو میزنم اما موافقت نمیشه. دیگه به فکر استعفا افتادم

مهمترین سوال :
با همکاری که اهل کار نیست، بداخلاقه و خیلی اوقات بهم توهین میکنه چه کار باید بکنم؟ آیا استعفا کار درستی است؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
14 دی 1398 ساعت 11:42

سلام. وقت به خیر.

نوشته تان را خواندم .اینکه 14 سال در محیطی کار می کنید که یکی از همکارانتان رفتار های آزار دهنده ای دارند و شما را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار ناگوار است و بهتان حق می دهم که حال خوبی را در محیط کاری تجربه نکنید.بیان کردید که کارهایشان را انجام نمی دهند و مسئولیت کارهای ایشان بر دوش شما می افتد . چه عاملی باعث می شود که شما مسئولیت کارهای ایشان را تقبل می کنید؟ معمولا در بخش های مختلف هر اداره ای کارهایی که انجام می شود ، هر کسی شرح وظایف مشخصی داشته و در صورت اهمال کاری و رفع تکلیف فرد کم کار بازخورد خوبی نخواهد گرفت. اگر شما کارهای عقب افتاده ایشان را انجام ندهید ، مسئولیت عقب افتادن روال کاری به عهده شما نخواهد بود و در صورت پی گیری احتمالا  این خطا متوجه ایشان می شود  و همین شاید عاملی باشد بر اینکه در موارد بعدی بیشتر دقت کرده و همکاری کنند .به نظر می رسد شما و دیگر همکارانتان وارد بازی ایشان می شوید.

نکته بعدی این مساله است که شما در این مدت نوع برخورد و ویژگی های شخصیتی ایشان را میشناسید. فردی که با همه برخوردهای نامناسب دارد و می دانید که به نوعی رفتارهای سالمی ندارد چگونه تا این حد روی شما تاثیر منفی می گذارد به صورتی که آنقدر تحت فشار قرار می گیرید که باعث علایم بدنی مثل سر درد و از دست دادن کل روز و رفتار نامناسب شما با همسر وفرزندتان می شود؟ شما از کسی که یک دست ندارد توقع نخواهید داشت که برایتان با مهارت ویلون بنوازد . پس از کسی که مهارت های ارتباطی و اولیه یک رابطه را که  رعایت ادب است  بلد نیست، چگونه توقع دارید که رفتارهای قابل قبولی داشته باشد. اینکه در قبال چنین فردی تا به این حد احساس درماندگی می کنید  به چه افکاری در شما بر می گردد؟ دلیل اینکه می خواهید محیط کاریتان را ترک کرده و استعفا بدهید چیست؟ آیا حذف صورت مساله تان به شما کمک می کند؟در چه موقعیت هایی از زندگی تان به جای روبرو شدن و کنار آمدن با مساله آن را خذف کرده اید؟

 دوست عزیز واکنش های ما در قبال مسایل زندگی مان بر پایه 3 اصل است:  

1) حل مساله            2) هضم مساله           3)حذف مساله

گاهی حذف کردن به صورت یک الگوی رفتاری تکرار شونده در زندگی ماست که ادامه دادن آن به نوعی اجتنابی است که  ما در رفتارهایمان از خود بروز می دهیم. به این نکته توجه کنید که اگر استعفا دادیدو  به محل دیگری رفتید  چه اطمینانی دارید که در محل کار جدیدتان با فردی با همین ویژگی ها روبرو نشوید؟ در آن صورت باز هم مساله را حذف می کنید یا با آن روبرو می شوید؟ گاهی در زندگی ما افرادی هستند که ما توانایی حذف آنها را نداریم ، در آن موقعیت ها چه خواهیم کرد؟

 بهتر است شیوه ای جدید را در پیش بگیرید . همکارتان را هضم کنید .بپذیرید  که ایشان مهارت های ارتباطی را نیاموخته اند و با این مساله برای آرامش خودتان کنار بیایید . مساله خارج از کنترل شماست پس مهارت ما کنار آمدن با این قضیه است. اما مسئولیت ها  و کارهای ایشان را انجام ندهید و در صورت توهین و برخورد نامناسب با اقتدار و رفتار جرات مندانه برخورد کنید.

ارزو می کنم مسیر زندگیتان روشن و هموار باشد...

نسرین قربان زاده -خانه توانگری طوبی



معرفی درس
آموزش غیر حضوری من خشنود
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه