سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

میترسم موفق نشم

پرسش

تاریخ ثبت : 29 بهمن 1397
962  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
من بیست سالمه و دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی هستم، مدیریت پروژه میخونم. فرزند دوم یه خانواده چهار نفره هستم. از بچگی معلم هام من رو تحسین میکردند و میگفتند تو باهوشی. حتی سال پیش دانشگاهی هم مشاورمون ميگفت تو هوش و استعداد خوبی داری. وقتی رفتم کلاس زبان هم معلمم میگفت من انتظار دارم تو دو سال دیگه همکارم باشی نه شاگردم. ترم چهار دانشگاه هم استادمون گفت من تو رو مستعد رتبه تک رقمی کنکور ارشد میبینم.
اما من واقعا موفقیت چشمگیری تو زندگیم نداشتم. از ده ماه پیش هم میخوام برای کنکور ارشد بخونم، اما خیلی از نتیجه اش میترسم. من دلم میخواد دانشگاه خوب درس بخونم. چون همیشه حس میکنم تو دانشگاه های غیردولتی با قطره چکان درس رو به ما میدن، در صورتی که به خاطر این مسئله من دوره های بیرون میرم که نخوام ذره ذره استادها درس بدن و بعضی از بچه ها با سوال های الکی وقت کلاس رو بگیرند.

مهمترین سوال :
من واقعا میترسم که دوباره به اون چیزی که میخوام نرسم. فکر نکنید من فقط درس میخونم، من کتاب و رمان میخونم، نقاشی با مداد رنگی و گچ و رنگ روغن میکشم و بافتنی و لباس دوختن و آشپزی غذاهایی که اختراع خودمه هم انجام میدم.
چطور بر این ترسم غلبه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
23 فروردین 1399 ساعت 02:28

سلام

نامه شما را خواندم و امیدوارم زمانیکه این پاسخ را می خوانید برایتان کارآمد باشد. 

اشاره به موفقیت ها و بازخوردهایی داشته اید که نشان می دهند شما فرد با استعدادی هستید و معلمین و اساتیدتان از شما راضی هستند. با این حال ترسی را با خودتان حمل می کنید ترس از اینکه مبادا به چیزی که می خواهم نرسم.

خب اگر شما به چیزی که می خواهید نرسید برایتان چه معنایی دارد که تا این حد شما را نسبت به آینده نگران کرده است؟ 

شکست برای شما چه معنایی دارد؟ چقدر به خودتان مجوز اشتباه کردن می دهید؟ 

یاد یکی از باورهای بسیار رایج و غلطی افتادم که اکثرا در دوران کودکی تجربه کرده ایم که یا کاری را به خوبی انجام می دهی یا اصلا انجامش نده. همین کافی ست تا امروز از انجام کارهایی که شاید به اندازه کافی در ان ها موفق نباشیم پرهیز کنیم تا مبادا شکست را تجربه کنیم. 

شکست می تواند برای ما معنای ضعف داشته باشد، معنای بی عرضگی و ناتوانی که تا این حد از آن فرار می کنیم. با این حال شکست می تواند همراه خودش یادگیری، تجربه، مهارت افزایی داشته باشد و خودش بخشی از مسیر پیروزی باشد.آنجا که ما نمی توانیم به خودمان اجازه دهیم که در مسیر پیروزی می توانیم شکست را تجربه کنیم به این شکل از شکست فراری می شویم و بعد نمی خواهیم ذره ای آن را تجربه کنیم و برای فرار از شکست حتی از پیروزی هم فرار میکنیم.

افکار ما جهت دهنده به احساس و رفتار ما هستند وقتی من ترس را تجربه می کنم چون فکر میکنم که شکست نشان دهنده ضعف من است و برای همین چون احساس ضعف می کنم ترس را تجربه میکنم و برای فرار از ترس دست به رفتار نمی زنم یا بسیار وسواس گونه و سختگیرانه عمل می کنم. برای تغییر احساساتی که تجربه می کنید میتوانید افکارتان را بررسی کنیداگر نگاه شما به شکست تغییر کند و دیدگاه متفاوت تری نسبت به آن داشته باشید آیا باز هم تا این حد ترس بر شما غلبه می کند؟ 

اگر به آنچه می خواستید نرسیدید استراتژی تان را تغییر دهید نه اینکه فرار کنید. شاید آن راهی که می روید راهی درستی برای رسیدن به مقصدتان نیست دست به تغییر مقصد نزنید از قطب نما و نقشه کمک بگیرید تا بتوانید مسیر را بیابید. 


پس برای کمتر کردن این ترس به معنایی که به شکست تان می دهید فکر کنید تا بتوانید ترس را متناسب تر از آنچه هست تجربه کنید نه بیشتر.


برای چالش با افکاری که تجربه می کنید به شما کتاب بسیار کاربردی زندانیان باور، ترجمه زهرا اندوز، انتشارات ذهن آویز را پیشنهاد می کنم که میتوانید با کمک کتاب افکارناکارآمدتان را بیابید و دست به چالش آنها بزنید. 


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندانیان باور

معرفی درس
بسته از شکست تا پیروزی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه