سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آیا احساسات منفی دیگران و چشم زخم‌ میتواند حال خوب ما را بد کند؟

پرسش

تاریخ ثبت : 07 اردیبهشت 1398
509  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
وقت شما بخير، خدا قوت
ميشه لطفا در رابطه با اصطلاح "چشم خوردن" يا چشم زخم و آثار منفيش صحبت كنيد. چنين تفكري صحت داره؟! بايد موفقيت ها را از ديگران پنهان كرد؟! ذهن من خيلي درگير اين مسائل شده و زندگيم تقريبا مختل شده! حس ميكنم شبیه به یک سد سنگی جلوی پيشرفتم رو گرفته و ذهنم و دنيام محدود شده متاسفانه. حتي اعتماد به نفسم رو از دست دادم. احساس ميكنم لايق خوشبختي و تفكرات بلندي كه تو ذهنم هست نيستم!

مهمترین سوال :
چطور میشود احساسات منفی (هم احساسات درونی مثل حسادت و هم بیرونی مثل آثار منفی چشم زخم رو ) در وجودمون کنترل کنیم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
22 دی 1398 ساعت 11:58

سلام بانوی گرامی

نامه شما را خواندم، اینکه فکر کنیم  که دیگران نیرویی دارند که می توانند با دیدن موفقیت های ما ، یا با تجربه احساس حسادت ، جلوی پیشرفت ما را با نیروی خاصشان بگیرند صحیح نمی باشد. و در واقع اینجور نگاه کردن به موقعیت به  نوعی سلب مسئولیت از خودمان و انداختن مسئولیت عدم موفقیتمان در هر حوزه ای گردن دیگران است و در واقع ما موفقیت و پیشرفتمان را با این شیوه به جای تمرکز بر روی خودمان منوط به دیگرانی می کنیم که هیچ اختیار و کنترلی بررویشان نیز نداریم. و در این صورت خودمان را ناتوان تر و ضعیف از وضعیت واقعیمان می بینیم.

در حالی که با تغییر شیوه تفکر، و توجه و ارزیابی واقعبینانه نقاط قوت و ضعف خودتان ، تقویت و اصلاح آنها ، هدف گذاری هایی متناسب با توانمندی ها و امکاناتتان می توانید راه پیشرفت و موفقیت را برای خود هموار سازید.

احساس حسادت نیز مثل بقیه احساسات غم، شادی، ترس، خشم از دسته عواطف ما هستند که به واسطه افکاری که داریم نسبت به موقعیت تجربه می کنیم و در واقع عواطف را ما کنترل نمی کنیم بلکه اجازه می دهیم تا آنها را تجربه کنیم و می توانیم مراقب باشیم تا آگاهانه تحت تاثیر آنها دست به عمل و رفتاری که برای خودمان یا دیگرا ن آسیب رسان باشد نزنیم.

با تشکر از اعتماد شما 

مونا گوشه

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه