سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

حس انزجار از همسر

پرسش

تاریخ ثبت : 11 اردیبهشت 1398
1,313  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
از همان اوایل ازدواج به علت پرخاشگری، عصبیت، فحاشی و کتک کاری همسر، به حس پشیمانی شدید از انتخابم و به مرور کینه و خشم و انزجار از همسرم رسیدم. ولی به علت عدم عزت نفس و اعتماد به نفس و حس ترحم هیچ وقت قدرت خروج از این رابطه ی ناسالم را نداشتم.
کلا رابطه ی عاطفی و جسمی عمیقی هیچ وقت بین ما برقرار نشد تا شاید مرهمی بر زخمهای گذشته باشد. الان کتک کاری نیست ولی تحقیر، تهمت، فحاشی و کنترلگری هنوز پابرجاست.
طی سالها، ایشان به لحاظ مالی و کاری پیشرفت زیادی داشته ولی من به علت بچه دارشدن چندین سال خانه ماندم و کارمند ساده هستم. که باز باعث خشم بیشتر من شده.
سالها به مشاوران و متخصصان مختلف مراجعه کردیم که همگی بی فایده بود. بارها مساله طلاق بین ما مطرح شد ولی چون ظاهر زندگی خیلی قشنگی داریم با وساطت اطرافیان منصرف شدیم.
الان به مرحله انفجار رسیدم. حتی دیدنش و شنیدن صداش حالم را بد میکند. چه باید بکنم؟

مهمترین سوال :
آیا میتوان به حس انزجار عمیق از همسر غلبه کرد یا طلاق راه آخر هست؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نسرین قربان زاده
نسرین قربان زاده
11 دی 1398 ساعت 00:06

سلام. 

از اینکه مساله تان را با ما در میان گذاشته اید از شما ممنونم.

همان گونه که بیان کرده اید از ابتدا ازدواجتان بر پایه رابطه صمیمانه ای پایه گذاری نشده است و رفتارهایی مانند پرخاشگری ، فحاشی و هرزگاهی برخوردهای فیزیکی در افزایش انزجار  ودور شدن از یکدیگر موثر بوده است. احساس خشمی که شما نسبت به ایشان احساس می کنید به اندازه ای است که توان تحمل ایشان را نداشته و حس می کنید به مرز انفجار رسیده اید .اقداماتی که انجام داده اید نیز با تغییری همراه نبوده است. اینکه شما در طول سالیان ازدواجتان حس مثبتی به همسرتان نداشته اید باعث عدم تامین نیاز به امنیت روانی و عاطفی در شما شده است و طبیعی است که چنین خشم عمیقی را در خود احساس کنید.برای تخلیه خشم خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟ 

عدم تخلیه هیجانات منفی  به مرور باعث انباشت این هیجانات و متاسفانه سرریز شدن آنها به صورت انفجاری است . چیزی که شما اکنون آن را تجربه می نمایید.

احساس تعدیل  انزجار عمیقی که بیان کردید در صورتی که به آن به صورت تخصصی پرداخته شود ، وجود دارد و تا حدودی می توان آنرا با جلسات زوج درمانی کاهش داد . نکته ای که اهمیت دارد به آن توجه بیشتری نشان بدهید این است که ، بیان کردید ظاهر زندگیتان زیبا بوده و در مواردی که مشکلی پیش می آمده با وساطت اطرافیان قضیه حل می شده است.ظاهرزیبای زندگی یعنی اینکه ویترینی که شما از زندگی خود ساخته اید به گونه ای بوده است که اختلافات خود را می پوشاندید و رابطه را خوب جلوه می دادید . در چه موقعیت های دیگری شیوه برخورد شما بدین گونه بوده است : پوشاندن واقعیت و وانمود خوب ؟ آیا در رابطه با دیگران نیز دلخوری های خود را پوشانده  و از ابراز حقیقت دوری می کنید؟

گفتید رابطه شما  از ابتدا دلخواه شما نبوده و به دلایلی که مطرح کردید قدرت خروج از رابطه را نیز نداشته اید. چه عاملی باعث شد که از ابتدا وارد رابطه ای شدید که به آن حسی نداشتید؟ چه عاملی باعث شد که پس از آگاهی از رابطه ایراد دار ، در این رابطه مانده و دارای فرزند شدید؟ افکاری که شما را در این مراحل هدایت می کردند چه بوده است؟

به نظر می رسد  دلیل اینکه شما این شرایط را تحمل کردید و با همسری با چنین ویژگی هایی ادامه دادید، ناشی از تله های روانی شماست. بهتر است با مطالعه کتاب های توصیه شده نسبت به شناسایی تله های خود اقدام کرده و فعالیت آنها را تعدیل کنید.

 اینکه شما به دلیل مادر شدن نتوانستید از نظر کاری پیشرفت کنید و مدتی در خانه بودید انتخاب خودتان بوده یا به اجبار این اتفاق افتاده است؟ اگر انتخاب خودتان بوده، با قبول مسئولیت انتخاب خود از خشمی که به ایشان معطوف می کنید بکاهید.

طلاق همیشه آخرین راهی است که ما به آن فکر می کنیم. با روش های مختلف و آزمون و خطاهایی که برای زندگی خود امتحان می کنیم ،سعی ما انتخاب کم آسیب ترین راه است.

امیدوارم راهتان روشن باشد...

نسرین قربان زاده _ خانه توانگری طوبی




معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید انتشارات ارجمند
زندانیان باور انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
پس از جدایی عاطفی و طلاق
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه