سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

اختلاف فرهنگی با خانواده همسر

پرسش

تاریخ ثبت : 21 خرداد 1398
882  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام،،من 30ساله هستم،من وهمسرم در دانشگاه باهم آشناشدیم و بعداز مخالفت های شدیدخانواده همسرم باهم ازدواج کردیم،من خوزستانی ام و همسرم لرستانی و لک هستن. ب شدت باهم اختلاف فرهنگی داریم از همه لحاظ.حتی غذا خوردن.همسرم شدیدن وابسته ب مادرشه وخانواده ش خیلی براش اهمیت دارن،وهروقت حرفی صحبتی آزاردهنده از سمت اونا پیش میاد، از من میخواد کوتاه بیام.الان دو سال از ازدواج ما میگذره و ما ساکن تهران هستیم وگاهی تعطیلات میریم لرستان و به خانواده همسرم سر میزنیم.تا الان تعطیلاتی نبوده که ما بریم لرستان و کسی اونجا منو ناراحت نکنه.من چهار تا جاری دارم که یکیشون به شدت به من حسادت میکنه،چون من از لحاظ تیپ قیافه خانواده تحصیلات از همشون سرتر هستم و اونا همه روستایی هستن.من همسرم رو خیلی دوس دارم،زندگی متاهلیم رو دوس دارم ولی رفتار آزار دهنده ی خانواده ش منو در حد جنون اذیت میکنه.هرچی از همسرم میخوام که کمتر باهاشون در ارتباط باشیم،قبول نمیکنه.سر این مسئله همش دعوا داریم.من همسرم رو مقصر میدونم چون قبل از ازدواج به من گفته بود اجازه نمیدم اذیت شی.ولی الان کاملن مطابق میل خانواده ش رغتار میکنه.

مهمترین سوال :
من میخواستم بپرسم چطور میتونم به همسرم بفهمونم که من باید اولویت زندگیش باشم،و اینقدر از من نخواد که من تو رابطه با خانواده ش کوتاه بیام.متاسفانه همسرم بعد از ازدواج کاملن عوض شد،اصلن اون آدمی که خودش رو به آب و آتیش زد که باهام ازدواج کنه نیست.جوری رفتار میکنه که انگار خانواده ش من رو به اون معرفی کردن.همش از من میخواد مطابق فرهنگ واپسگرای اونا رفتار کنم و هر چی پدر و مادر برای تربیت و پیشرفت من زحمت کشیدن رو کنار بذارم.همسرم فقط تو حرف وشعر به من میگه عاشق منه،و اصلن رفتار عاشقانه ای با من نداره.حتی اون جلوی خانواده ش روش نمیشه ب من بگه عزیزم.و یه استدلال غیرمنطقی که داره ایه،چون پدر و مادرم راضی شدن بیان خواستگاری جونمو واسشون میدم و تا آخر عمر نوکرشونم.چیزی که وظیفه ی هر پدر و مادریه.من الان دلیل ناراحتیم از خانواده ش رو رفتار اشتباه همسرم میدونم. . اگه من تو اولویت زندگیش باشم،باعث نمیشه که خانواده ش رفتار گستاخانه کنن.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
17 شهریور 1398 ساعت 19:29

باسلام واحترام

نوشته شما مملوء از سردرگمی وهمین طور خشم است، خشمی که میتوان آنرا به دلیل اتفاقاتی که برایتان رخ داده درک کرد اما در نظر داشته باشید که اگر این ازدواج وانتخابتان را به درستی بررسی فرمایید حتما تا این حد احساس بدی نخواهید داشت وهمچنین میتوانید از راهکار های درست حل تعارض استفاده نمایید.در واقع ما برای داشتن زندگی متفاوت و پر کردن جاهای خالی که خودمان قادر به انجامشان نیستیم گاها شریک زندگی خود را کاملا متضاد با رفتارها و فرهنگ خود انتخاب می‌کنیم. این تفاوت‌ها در ابتدا جذاب به نظر می‌رسند اما پس از مدتی این جاذبه‌ها تبدیل به مشاجره بین زن ومردمیشود؛ از شیوه بزرگ کردن فرزندان گرفته تا معاشرت،....

تطابق فرهنگی دوفردی که قرار است بایکدیگر ازدواج کنند از موارد بسیار مهم در ازدواج است، به عبارتی خانواده های آنها تا چه حد با یکدیگر شباهت دارند ودر چه مواردی متفاوت هستند. موارد زیادی از قبیل: آداب و رسوم، ارزش‌ها، نحوه برقراری ارتباط، باید و نباید‌ها وخط قرمز‌ها جزء فرهنگ یک خانواده محسوب می‌شوند. به همین جهت به ویژه در کشور ما که در قالب یک فرهنگ و جامعه واحد، از خرده فرهنگ‌های متعدد (ترک، کرد، عرب و لر و...) تشکیل شده  است، توجه به این امر در مجموعه ملاک‌های ازدواج اهمیت خاصی دارد و همانطور که اشاره شد تفاوت در آن‌ها زمینه‌ساز اختلاف‌ است.

بنابراین زمانیکه مسئله به این مهمی نادیده انگاشته میشود قطعا تاثیرات بسیاری بر روابط خواهد داشت  چون تفاوت‌های جدی فرهنگی نشان‌دهنده نوع خاصی از تفکر و جهان‌بینی و وجود تفاوت در مجموعه هنجار‌ها و باید‌ها و نبایدهاست. این حد از تفاوت قرار بوده با چه قولی از سمت همسر شما باعث ایجاد مشکل نشود، شما مسئله به این مهمی را نادیده گرفته اید و زندگیتان را درست در زمانیکه هیجان رابطه  در بالاترین حد خود قرار داشته براساس قولی که همسرتان داده بنا کرده اید؟

اما توجه داشته باشید تفاوت‌های فرهنگی که در میان زوج‌ها وجود دارد در دو سطح بروز پیدا می‌کند. یکی تفاوت‌هایی که میان خانواده‌ها وجود دارد و دیگری تفاوتی است که بین زوج‌ها از نظر فرهنگی دیده می‌شود که به نظر میرسد تفاوت فرهنگی که بین شما وهمسرتان وجود دارد بیشتر از نوع اختلاف بین خانواده هاست.

برای اینکه بتوانید به یک راهکار درست ومعقول دست پیدا کنید ابتدا باید بپذیرید که تمامی اقوام وفرهنگها قابل احترام هستند ونباید به صرف وجود مشکل آنها وفرهنگشان را واپسگرا خواند ، تا زمانیکه در این رابطه به این باور نرسید هیچ راهکاری موثر نخواهد بود.

گاهی اوقات ما تصور وتوهم حل مسئله را داریم در صورتیکه با حاشیه رفتن وبازگو‌کردن اتفاقات گذشته مشکل را پیچیده تر میکنیم.

پس گام نخست اینست که با همسرتان در این رابطه به یک توافق برسید، باید بتوانید در رابطه با مشکلتان فکت بدهید،  ازاحساستان بگویید ، سپس پیشنهادتان را مطرح کنید . همچنین:

نظرات و دیدگاه خود و همسر تان را بررسی کنید.

شما تا چه حد تمایل دارید به دیدگاه‌های همدیگر احترام بگذارید؟ در صورت تمایل به پذیرش (هم از سوی شما و هم از سوی همسر تان) تا چه حد قادر به قبول کردن دیدگاه‌های او هستید؟ او تا چه میزان می‌تواند دیدگاه‌های شما را بپذیرد؟

مواردی را که با هم به توافق نمی‌رسید، چک کنید و ببینید تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟ یعنی پذیرش دیدگاه طرف مقابل در این خصوص به همین صورتی که او مطرح می‌کند، برایتان قابل قبول است؟ می‌توانید از خواسته تان چشم بپوشید و تابع نظر و ارزش‌های او شوید، بدون آن که متحمل رنجی طولانی در زندگی تان شوید یا باید به یک نظر دیگری برسید که تا حدی رضایت هردویتان را براورده سازد؟

تصور آن‌که همسر شما با وجود تفاوت های فرهنگی متوجه بعضی نشانه‌ها از طرف شما و تشخیص کل ماجرا شود شاید کاملا بعید به نظر برسد؛ سعی کنید در مورد بیشتر موارد با آرامش همه چیز را توضیح دهید.

در حالت کلی می‌توان گفت تفاوت های فرهنگی در ازدواج می‌تواند چالش برانگیز و باعث رشد فردی و شخصی شما شود؛ تنها کافیست خطاهای ذهنیتان راشناسایی وآنها را اصلاح کنید ودر این برهه از زندگیتان با شناخت بهتر فرهنگ همسرتان و ایجاد رابطه‌ای صمیمانه از تفاوت‌ها به عنوان تجربه‌ای جدید لذت ببرید.

درنهایت به یاد داشته باشید که نباید به گونه ای باهمسرتان صحبت کنید که ایشان را در موضع دفاعی قرار دهید وهر کدام به شکلی در نقش قربانی وجلاد جابجا شوید. قطعا راهکار متهم کردن دیگری وسعی در تغییر رفتار طرف مقابل نیست. 

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی





معرفی کتاب
راه حل برد- برد در حل اختلافات زناشویی،نوشته گری چاپمن

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه