سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

تله ترس از آسیب خوردن و

پرسش

تاریخ ثبت : 23 خرداد 1398
798  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و خسته نباشید
1-من 33 سال دارم بعد از گوش کردن درس تله بی ارزشی به این نتیجه رسیدم که ترس از آسیب خوردن دارم و از دعوا کردن و بحث کردن با اطرافیان بیزار و گریزان هستم و از ادامه دادن ممانعت میکنم و در زمانی که حتی در اطرافم کسی با صدای بلند و داد و بیداد حرف میزند عصبی میشوم من در خانواده ای بزرگ شدم که والدینم روزانه در مورد موضوعهای مختلف بحث و جنگ و جدل داشتند که این موضوع باعث شد من سریعتر وارد بازار کار شوم و ساعات کاری رو طولانی کنم تا کمتر در در جریان دعواها و بحثها قرار بگیرم حتی در محل کار هم مکانهای آرام را انتخاب میکنم.
2- در کودکی از جانب برادرم مورد آزار جنسی قرار گرفتم و در حال حاضر ایشان متأهل هستند و من برای ارتباط برقرار کردن با آقایونی که از نزدیکانم هستند دچار مشکل هستم و دیگر اعتمادی به آقایونی که در اطرافم هستن ندارم و سعی میکنم خیلی باهاشون روبرو نشم و این مورد خیلی آزارم میده و باعث شده حتی باافراد دیگر نیز با احتیاط برخورد میکنم از شما درخواست دارم به من کمک کنید تا این مشکل را در خودم حل کنم
ضمنا بنده متأهل هستم و باهمسرم رابطه عالی دارم

مهمترین سوال :
1- برای حل تله ترس از آسیب خوردن چه تکنیکی بکار ببرم؟
2-برای رفع مشکلاتی که از تله بی ارزشی ناشی از آزار جنسی در خانواده بوده چه تکنیکی بکار ببرم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
07 مهر 1398 ساعت 20:56

باسلام واحترام

از این بابت که اتفاقاتی برایتان پیش آمده وتمامی آنها باعث آسیب به روانتان گشته متاسفم اما از این جهت که برای بهبود وترمیم زخمهای روانتان راه درست را پیش گرفته اید وتسلیم اتفاقات گذشته ای که شما نقشی در آن نداشته اید نشده اید بسیار جای خشنودی دارد.

اما در رابطه با آنچه شما در دوران کودکی برایتان رخ داده ( آزار جنسی از سمت برادرتان) ونشانه های رفتاریتان ،تله ای که با احتمال بسیار زیاد شکل گرفته است تله بدرفتاری بی اعتمادی است.افرادیکه چنین تله ای دارند ،همواره در حالت دفاعی بسر می‌برند. آنها همواره انتظار یک اتفاق ناگوار، یک تهدید و سوءاستفاده از سمت دیگران را دارند.نسبت  به همه افراد دیگر از جمله نزدیکان خود با شک و سوءظن می‌نگرند.این طرحواره بیشترین تاثیر را میتواند بر رابطه عاطفی شما داشته باشد به این صورت که‌میتواند شما را به شک کردن به بعضی از رفتارهای همسرتان ترغیب کند( مثلا به محض اینکه یک تماس ناآشنا داشته باشند میتواند شما را از لحاظ احساسی بهم بریزد).بنابراین باید برای برون رفت از این شرایط واصلاح این تله راهکارهای زیر را بکار ببرید، اما در نظر داشته باشید که طرحواره ها در برابر تغییر بسیار مقاومند وتغییر پروسه ای زمانبر است ویک شبه حاصل نمیشود.

راهکار مقابله با تله بی اعتمادی:

اگر شما طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری داشته باشید،انسان‌ها را سیاه و سفید می‌بینید. بنابراین باید به‌خود متذکر شوید که انسان‌ها همگی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. فردی شاید بخشنده باشد، ولی انسان صبوری نباشد. دیگری شاید فرد مهربانی باشد، ولی فرد منظمی نباشد. حتی در یک ویژگی اخلاقی نیز نمی‌توان فردی را به‌صورت مطلق در نظر گرفت. حتی یک فرد صبور نیز گاهی ممکن است بی‌صبری از خود نشان دهد. اگر یکبار فردی به شما دروغ گفت، به‌معنای آن نیست که او انسان دروغگویی است و باید به‌طور کامل به او بی‌اعتماد بود.بنابراین باید بتوانید انسانها را به صورت یک طیف ببینید. این توانایی به شما کمک می‌کند تا با دیدن یک نکته منفی، کل فرد از نظر شما بد و بی‌اعتماد جلوه نکند و بتوانید با قسمت‌های مثبت و خوب هر فرد ارتباط پیدا کنید.

۲)از رابطه اجتناب نکنید، زیرا هر چقدر بیشتر از رابطه اجتناب کنید باورتان مبنی بر آنکه به دیگران نمی‌شود اعتماد کرد، بیشتر می‌شود. ولکن باید پیش از ارتباط با ویژگی‌های خود آشنا شوید و درک کنید که شما تمایل زیادی دارید که جذب افراد نامطمئن و سوءاستفاده‌گر بشوید.از سوی دیگر، یک رابطه سالم و مطمئن در طول زمان به شما کمک می‌کند تا تجربه جدید امنی را بر خلاف تجربیات گذشته خود داشته باشید و اندک اندک ذهن شما باور پیدا می‌کند که می‌توان به‌دیگران اعتماد کرد.مانند رابطه شما با همسرتان که فرمودید رابطه خوبی دارید.

۳)به‌خود یادآوری کنید که طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری دارید و همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینید. به‌خود یادآور شوید که به‌دیگران سوءظن دارید و رفتارهای آنها را مشکوک و فریبکارانه و آسیب‌زننده می‌بینید. به‌خود بگویید آیا رفتارها و گفتارهای دیگران را می‌توان به طریق دیگری نیز تفسیر کرد؟ آیا دیگران نیز در این شرایط لزوماً این اتفاق را به همینگونه تفسیر می‌کنند؟ میتوانید از دوستان خود نظر آنها را جویا شوید.

۴)اگر طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری دارید، در بسیاری از مواقع ذهن‌خوانی می‌کنید. یعنی بدون آنکه شواهد کافی داشته باشید، حدس می‌زنید که دیگران چه منظوری دارند و چه فکری در سرشان می‌پروانند. بهتر است از خودشان به‌صراحت بپرسید و آن را ملاک خود قرار دهید. بی‌جهت به بهانه آنکه دیگران صادق نیستند، بدون شواهد کافی حدسیات خود را معیار قضاوت قرار ندهید؛ زیرا ذهن شما بر اساس تجربیات بد گذشته خود، تمایل زیادی دارد که هر رفتار و گفتار را نشانه سوءاستفاده، خیانت و فریب در نظر بگیرد.

در رابطه با تله نقص وشرم نیز یکی از ریشه های شکل گیری آن آزار جنسی در دوران کودکی وهمین طور کمالگرایی در آن تاثیر بسزایی دارد.

به نظر میرسد شیوه حل مسئله شما پاک کردن صورت مسئله است چرا که از هر بحث ودعوا گریزان هستید وبرای در امان بودن از هرگونه تنشی تنهایی وعدم ارتباط با دیگران راترجیح میدهید ، گرچه تله بی اعتمادیتان در این مسئله بی تاثیر نیست اما باید برای حل این مسئله شیوه درست حل تعارض رابیاموزید وبرای داشتن ارتباطی موثر وسالم مهارت ارتباطی را بیاموزید.

این اصل باید در شما نهادینه شود که «هیچ انسانی کامل نمی‌باشد» و «انسان‌ها حق اشتباه دارند». باید یاد بگیرید که ویژگی‌های انسانی را به‌صورت طیف ببینید و افراد از جمله خود را به‌صورت خوب و بد و غلط و درست نبینید.

باید مراقب باشید تا معیارهای غیرواقع‌بینانه برای خود نگذارید و بدانید که رشد، گام به گام و بسیار تدریجی صورت می‌گیرد.

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید

معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه