سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آیا فرار از درگیری راه حل مناسبی است؟

پرسش

تاریخ ثبت : 06 خرداد 1398
841  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
برای میهمانی به منزل یکی از بزرگان خاتواده رفتیم. قبل از اومدن به خانه، همسایه شون گفت چرا اینجا پارک کردید و شلوغ بازی در آورد که ما چیزی نگفتیم و حرکت کردیم. البته ما هم جای بدی پارک نکرده بودیم. وقتی اومدیم منزل دیدیم دور تا دور ماشین خط کشیدن (قبلا هم شیشه و آینه ماشین فامیل هامون رو نیز در همین جا شکسته بودند) از دیشب حال ما و خانواده گرفته شد و ذهن ما درگیر این موضوع است. چون می دونیم چه کسی اینکار رو کرده و نمیتونیم پیگیر موضوع باشیم و فکر میکنم صحبت کردن با اون شخص بی فایده باشه و باعث درگیری بشه ، شاید در چند سال گذشته این دیدگاه رو نداشتم ولی الان از درگیری به راحتی فاصله میگیرم حتی اگر حقم بخواد ضایع بشه، ولی ذهنم همچنان درگیر این موارد است، چون مساله نه حل شده نه هضم!

مهمترین سوال :
آیا فرار از درگیری راه حل مناسبی است و تصمیم‌من درسته؟آیا این دیدگاه بخاطر پختگی یا ورود به ده ۳۰ زندگی است؟آیا بگذریم و بی تفاوت باشم راه مناسبی است؟
آیا این شخص اختلال خاصی داره؟لطفا راه کار ودیدگاه خود را در رابطه با این موضوع و موارد مشابه بیان فرمایید؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
13 آذر 1398 ساعت 10:36

همراه عزیز سلام 

متن نامه تان را خواندم. دغدغه های ذهنی شما قابل درک هست. اینکه هم به پروسه های ذهنی خودتان فکر میکنید و هم سعی میکنید از جهات دیگر به موضوع تان نگاه کنید، نشانه بلوغ فکری شماست. به شما که برای کسب آگاهی هم در مورد خودتان و هم دیگران تلاش میکنید تبریک میگویم. 

پرسیده بودید

آیا فرار از درگیری راه حل مناسبی است و تصمیم‌من درسته؟آیا این دیدگاه بخاطر پختگی یا ورود به ده ۳۰ زندگی است؟آیا بگذریم و بی تفاوت باشم راه مناسبی است؟

انسان از ابتدای خلقت تا کنون برای حفظ بقای خودش کوشیده است و راه حل های فرار از جنگ و درگیری و حفظ سلامت و بقا، به مرور زمان در جسم و روان وی تکوین شده اند. 

اینکه شما از جنگ و درگیری خوتان را دور کنید تضمین کننده حفظ سلامتی و بقای شماست و این در سرشتتان نهفته است و در ناخودآگاه جمعی همه ما حضور دارد. هرچند که هستند کسانیکه بقای خود را در به دل خطر زندن و مبارزه میدانند که هرکدام بسته به شرایط میتوانند درست باشند. 

اما باید دید رفتار انتخابی شما نشات گرفته از چه احساس و تفکری از درون شماست. آیا ترس از صدمه دیدن است؟ آیا وحشت از این اینست که مورد پرخاشگری لفظی قرار بگیرید و جوابی نداشته باشید و به اصطلاح کم بیاورید؟ آیا از مورد استهزا دیگران قرار گرفتن میترسید؟ آیا اجتناب از درگیری راهیست برای فرار از درونیات خودتان؟

 با بررسی عمیق تر خودتان میتوانید بفهمید که این رفتار تا چه اندازه پخته و در حوزه خودآگاهی تان میباشد. اگر با نگاه به عمق وجود خودتان متوجه ترسها و اضطراب هایی شدید که در این شرایط شما را به فرار ترغیب میکنند، راه کار تعدیل کننده آن ابتدا پیدا کردن ریشه این ترسهاست که با بررسی شرایط زندگی خودتان، خلق و خوتان و رفتارهای والدین در دوران رشد شما میتوانید به این مهم دست پیدا کنید. باید مشخص شود این رفتار شما از کدام قسمت ذهن شما نشات گرفته و تا چه حد ناخودآگاه و یا در حوزه ی خودآگاهی است. زیرا گاهی اوقات رفتارهای اجتنابی ما پاسخی است به طرحواره های کودکی و یا همان تله های شخصیتی مان.  صد البته که از کتب و مقالات و گوش نیوش های بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارند میتوانید نهایت استفاده را ببرید. هر چه اگاهی شما در زمینه شناخت خودتان و نقاط ضعف و قدرتتان بیشتر شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و نتیجتا به ترسهاتون غلبه میکنید. 

از طرف دیگر ممکن است این فرار از درگیری واقعا نشانه ی بلوغ فکری بیشتر شما باشد. انسان در دهه چهارم زندگی و در صورت عدم حضور مشکلات روحی، قاعدتا بلوغ عقلی بیشتری پیدا کرده و رفتارهای پخته تر و متناسب تری نشان میدهد و اجتناب عاقلانه از درگیری های فیزیکی یا کلامی میتواند یکی از نشانه های این بلوغ باشد به شرطیکه بعد از اجتناب از این موارد دیگر فکرتان درگیر نشده و انرژی ذهنی تان را صرف فکر کردن به آن موضوع نکنید.

پرسیده بودید : 

آیا این شخص اختلال خاصی داره؟لطفا راه کار ودیدگاه خود را در رابطه با این موضوع و موارد مشابه بیان فرمایید؟

تشخیص اینکه شخصی دچار اختلالات روانی هست یا خیر، مسلما نیاز به بررسی های عمیق تری در حوزه روان این فرد دارد.  رفتارهای ناهنجاری که بعضا افراد در سطح اجتماعی انجام میدهند لزوما نمیتواند با برچسب های تشخیصی خاصی همراه باشد. قطعا صدمه زدن به اموال افراد و پرخاشگری و درگیری رفتارهای متناسب و پسندیده ای نیستند اما برای درک علل بروز اینگونه رفتارها باید شرایط روحی روانی افراد و پیشینه ی آنها را بدانید. و چون اینکار بطور معمول ممکن نیست، بهتر است این را به یاد داشته باشید که آنچه به عنوان تعارضات بیرونی در رفتار اشخاص مشاهده میکنید در واقع نمودی است از درون پیچیده تر آنها. اگر پرخاشگری و رفتارهای نامتعادل از افراد میبینید مسلم بدانید که درون این شخص اوضاع به مراتب بدتر است و آنچه میبینید نمود بیرونی آن آشفتگی، تازه با همه سانسورها و موانعی که عقل و منطق و ... پیش روی تظاهرات رفتاری افراد قرار میدهد، است.

به نظر من  آگاهی درست از شرایط روحی روانی انسان میتواند کمک زیادی به درک رفتارهاشون بکند و این درک باعث میشود از بروز این رفتارها تاثیرات منفی نگیرید و مدیریت درست تری روی ریکشن هاتون داشته باشید. 

این نکته را نیز فراموش نکنید که ظلم ستیزی رفتار پسندیده ایست که باید در خودتان تقویت کنید. اجتناب شما نباید به منزله پذیرفتن ظلم باشد اما ظلم ستیزی رو در چارچوب منطق و عطوفت انسانی و بالغانه انجام دهید.

حرف  زدن بالغانه و با آرامش با افراد، گاهی بعد از فروکش کردن خشم آنها و گاهی در حین آن واند رفتار درست تری باشد. و اگر این الگوی اجتماعی بسط پیدا کند قطعا جامعه ای آرام و کم تنش خواهیم داشت. مشاهدات و تحقیقات آماری اثبات کرده اند که این نوع واکنش تاثیر چشمگیری در تغییر رفتار افرار داشته است.

این شعار که همیشه اول از خودمان شروع کنیم در سطح اجتماعی کاربرد بسیار مطلوبی دارد. 

البته پاره ای از اوقات امکان دارد تلاش شما برای بالغانه رفتار کردن نتیجه ای نداشته باشد و شخص مورد اصرار به ادامه رفتارش داشته باشد که در اینصورت باید واقعا از بحث ها و درگیری های بی مورد خودداری کنید و آرامش ذهنتان را حفظ کنید. 

از اعتمادتان به مجموعه ما سپاسگذارم

سارا میرزامحمدی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ ترجمه دکتر حسن حمیدپور انتشارات ارجمند
پیامها نوشته متیو مک کی ترجمه محمدعلی رحیمی انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته معنای زندگی
مجموعه جلسات اول و دوم شخصیت سالم تر من
بسته از سی سالگی به بعد 1 تا 4
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه