سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مشکل ارتباط با مردان

پرسش

تاریخ ثبت : 13 تیر 1398
1,492  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام و وقت بخیر
من با مردان نمیتوانم صحبت کنم درواقع با پسران به این صورت اگر متوجه بشم که مجرد هستند یک حالت دفاعی از خود نشان میدهم حتی در مواجهه با پسری که خودم هم خوشم اومده باشه به این خاطر هیچوقت کسی برای یک رابطه جدی به سمت من نیومده
یکبار هم که کسی پیشقدم شد درادامه گفت که نامزد دارم و دروغهای بعد از آن
در تمام این ۲یا۳سال اخیر متوجه شدم ایراد از خودبنده است که همون ارتباط برقرار نکردن هست همیشه این ذهنیت دارم که اگه کسی بخواد به سمتت میاد و من نباید کاری حرفی بزنم ولی میدونم این طرزفکر درست نیست
خانواده هم گوشزد سن و وقت ازدواج بیان میکنند ولی نمیتونم باپسران حرف بزنم هم حس خجالت و هم حس ترس از مورد بازی قرار گرفتن و هم غرور خودم
گیج و سردرگمم و من برای این تغییر رفتار باید چیکار کنم؟
میخواستم با توجه به سوالم یک ی از دروس پیشنهاد بفرمایید که بتونم روی خودم کار کنم و تغییر ذهنیت ایجاد کنم

مهمترین سوال :
من چگونه مشکل ارتباطم برطرف کنم بامردان؟
پدرم هیچوقت نبود شاید یک دلیل همین باشه ولی ایراد از خودمم هست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
31 تیر 1398 ساعت 18:57

باسلام و احترام

از اینکه در جهت بهبود ارتباطاتتان وکیفت زندگیتان متوجه مشکلتان شدید وبرای ایجاد تغییر به این بینش رسیده آید که مشکل را بپذیرید ودر صدد رفع آن باشید تصمیم مثبتی است.

اما مشکل شما در رابطه با ارتباط با جنس مخالف میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:

١) زمانیکه شخصی تجربه ارتباط با جنس مخالف را نداشته باشد یا یک تجربه ناموفق وشکست خورده داشته باشد ( مثل ا تباط شما که طرف مقابلتان به شما دروغ گفته بودند و...) ، باور فرد در رابطه با این مسئله ضعیف وخدشه دار میشود ودر نتیجه به هنگام برقراری ارتباط این افکار در ذهنش تداعی میشود، حالت تدافعی به خود میگیرد تا مبادا ضربه دیگری بخورد وبه کلی از برقراری رابطه اجتناب می‌کند.

٢) نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با مشکل شما اینست که رابطه امری دوسویه است وبرای برقراری رابطه هر دو طرف باید کاری کنند واز مهارت های درست برقراری ارتباط استفاده کنند تا ارتباط ایجاد شود در غیر اینصورت زمانیکه یک فرد بیننده وشنونده باشد ویا حالت دفاعی به خود گرفته باشد یک مانع بسیار بزرگ بر سر راه برقرار ی ارتباط قرار داده وطرف مقابل با توجه به سیگنالهایی که از سمت او دریافت میکنداز برقراری ارتباط خودداری می‌کند.

٣) یکی دیگر از دلایل این مسئله میتواند ناشی از وجود تله های شخصیتی باشد.با توجه به اینکه در نامه تان اشاره کردید پدرتان هیچ گاه با شما نبوده اند ممکن است تله رهاشدگی در شما وجود داشته باشد.یکی از حالت های تله رهاشدگی در روابط عاطفی اینست که باعث میشود فرد از برقراری وصمیمیت با یک فرد به عنوان شریک عاطفی اجتناب کند.

اما برای برون رفت وتغییر چنین موقعیتی ابتدا لازم است بررسی فرمایید علت این مشکل شما از چیست؟

در ثانی مهارت برقراری یک ارتباط درست وموثر را فرا بگیرید وآن را بکار ببندید.

همچنین توجه به نکات زیر نیز میتواند در این زمینه به شما کمک کند.

١) رفتارها ونحوه برخورد شخص در اولین دیدار واولین دقایق از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که ذهن ظرف چند دقیقه اول یک برداشت کلی نسبت به طرف مقابل پیدا میکند و این نحوه برخورد را به خاطر میسپارد وبهدیگر موارد او نیز تعمیم میدهد. مثلااگر شخصی خوش صحبت باشد این ویژگی مثبت را به دیگر جنبه های شخصیتی هم تعمیم میدهد و باالعس. بنابراین باید سعی کنید طرف مقابل ویژگی منفی وحالت تدافعی از شما نبیند چرا که ویژگی منفی میتواند از برقراری ارتباط جلوگیری کند.

٢) برای برقراری ارتباط باید با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار شود، مثلا به پایین ودرودیوار نگاه نکرد چرا که این عدم برقراری ارتباط چشمی میتواند باعث سوء برداشت شخص شود واحساس خوبی نسبت به این موضوع نداشته باشد.

٣) صدای مناسب وفن بیان مناسب در ارتباط از آیتم های تاثیر گذار است. گاهی اوقات به حدی تن صدای شخص پایین وکلمات مبهم ادا میشود که طرف مقابل برای شنیدن اذیت میشود.

۴) در رابطه با صحبت های طرف مقابل حالت تدافعی نداشته باشید.سعی کنید شنونده فعالی باشید .شنونده فعال یعنی اینکه درعین حال که ارتباط چشمی با او برقرار کرده ایدبا اشتیاق به صحبت های او نیز گوش دهید وهر از گاهی در رابطه با آن موضوع سوالی مطرح کنید البته منظور این نیست که طرف مقابل را بمباران سوال کنید ،باید بتوانید واکنشهای مناسبی از خود نشان دهید.

۵) برای شروع میتوانید از منطقه امن خود پایتان را کمی فراتر بگذارید و بصورت یک تمرین با یکی از دوستانتان این تمرین را انجام دهید واین نکات را رعایت کنید.

با سپاس از اعتماد شما 

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
مهارت ارتباط موثر

معرفی درس
بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (4 جلسه)
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه