سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

کابوس

پرسش

تاریخ ثبت : 29 مرداد 1397
788  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام خدمت شما
من فایل گوش نیوش دکتر شیری مربوط به خواب رو گوش دادم.اینکه یک سری اتفاقات در روزمره رخ میده و بعدها(فاصله زمانی چندماهه) اون خواب رو میبینیم چی؟
من یه استاد داشتم که به همون اندازه که میتونست انرژی بده به همون اندازه بهم استرس وارد میکرد.سه ترم متوالی بااین استاد درس داشتیم وتموم شده درسای مربوط به ایشون. الان یه ترمه که شاید حد یکی دوبار گذری ایشون رو دیده باشم.اما چندوقتی هست که کابوس میبینم.تا یه مدت نمیتونستم بخوابم.بعدم که میخوابیدم کابوس میدیدم.که استادم توی این کابوس ها بود.که یا از من رو برمیگردوند و یا من رو شکنجه میکرد.انقدری که شبها نمیتونم تو تاریکی مطلق بخوابم باید چراغ اتاقم رو روشن میگذاشتم.بعد یه مدت دیگه حتی کابوسم ندیدم فقط به فاصله ی یک ربع تا ده دقیقه از خواب میپریدم و قلبم تند میکوبید انگار که یه چیزی بوده و دیدم ، ولی یادم نیست.
این مشکل بی خوابی و کابوس واسه چی میتونه باشه؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
01 شهریور 1397 ساعت 20:29

با سلام


بی خوابی  و دوره های کابوس دو مساله مجزا در طبقه اختلالات خواب-بیداری هستن. لطفاً بفرمایید از چه زمانی علائم اشاره شده  رو تجربه کردید؟  ( با یادآوری تصاویر در خواب - و  بدون یادآوری تصاویر )


 در حال حاضر هم با این دوره ها در خواب روبرو میشید؟ 

اگر خیر از چه زمانی؟ و اگر  بله چه مدته (کمتر از یک ماه - بین یک ماه و 6 ماه - بیشتر از 6 ماه) ؟ 

و اینکه هم اکنون دوره های پریدن از خواب تون، بدون یادآوری  تصاویره و یا ؟


فراوانی وقوعش به چه میزان بوده و یا هست ( کمتر از یک دوره در هفته- یک یا چند دوره در هفته کمتر از هر شب-  و یا دوره های هر شب) ؟


پس از پریدن از خواب، دقیقا قادر به تشخیص موقعیت خودتون بوده و یا هستید؟ (میدونید که کجایید؟)  و هوشیار هستید؟  


وضعیت روابط تون با اعضای خانواده بخصوص پدر و مادر به چه شکلی هست؟ از اینکه از گذشته تاکنون در کنارشون هستید احساس  آرامش و رضایت داشته و دارین؟ 



با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

02 شهریور 1397 ساعت 01:20
خب من چندسال پیش هم داشتم دوره ی چند ماهه ای که نمیتونستم بخوابم و با کابوس میپریدم ازخواب.از اواسط خردادماه و بعدم امتحانات نمیتونستم بخوابم‌.یعنی باخستگی زیاد بدنم خواب رو قبول نمیکرد. بعد از امتحاناتم بود که میخوابیدم اما کابوس میدیدم.تا یه چندهفته اینطور بودم اما بعدش دیگه کابوس ندیدم یعنی میدیدم ولی مثل یکی که حافظشو از دست داده هیچی یادم نمیومد‌‌.و فقط از پریدن و تپش قلبم متوجه میشدم که کابوس دیدم.به روان پزشک مراجعه کردم فقط یه قرصی داد که شب راحت بتونم بخوابم تا یک هفته قرص رو مصرف میکردم خوب بودم ولی دیگه مصرف نکردم.الان دیگه نزدیک دوهفته هست که کابوس نمیبینم اما نمیتونم بخوابم. وقوعش هر عصر و هرشب بوده و شبها با تشدید بیشتر(یعنی هرشب کابوس بوده) بله اکثرا متوجه هستم که دارم خواب میبینم.پیش اومده ولی بله،سریع تشخیص میدم موقعیت خودم رو. از کنار بودن با پدر و مادرم کاملا رضایت و مخصوصا آرامش رو دارم اما از لحاظ روابط من تاکید به مستقل بودن دارم و اونا خیلی متعصبن و تاکید به حمایت و ساپورت کردن دارن.فقط ازاین نظره که طرزفکر وافکارمون نمیخوره به هم دیگه.جز این روابط خوبی داریم باهم.خیلی راحت و اینکه خیلی هم دیگه رو با تموم مشکلات و بعضا تعصبات درک میکنیم.
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

شایان غدیری
شایان غدیری
02 شهریور 1397 ساعت 20:23

با توجه به مجموع علائمی که به اون اشاره شد احتمالا بتوان این مشکلات رو در دسته اختلالات نابهنجاری خواب ( رویدادهایی که در جریان خواب رخ میده )، تحت عنوان  اختلال کابوس که گاهی نیز حملاتِ اضطرابِ رویا،  نامیده میشه قابل تشخیص دانست. در دوره های کابوس که عموما همراه با تصویرسازی ذهنی و متوالی رویاهای آزار دهنده  و تهدیدآمیز  و برانگیحتگی هایی شامل تپش قلب ، تنفس سریع و عرق کردن هست  عموما در  فاز خواب  REM  رخ میده که باعث میشه شما اون تصاویر و رویاهای دیده شده در خواب رو در عین هوشیاری تقریبا به یاد بیارید . 

ضمناً تکرار دوره های کابوس، اغلب باعث ایجاد  احساس ترس از خوابیدن ( از نوع بی خوابی) میشه که این اشکال نیز محرومیت خواب رو به همراه خواهد داشت . محرومیت خواب نیز به عنوان یک پیش زمینه، و در یک سیکلِ معیوب ، خود بر تکرار کابوس ها تاثیرگذارند. مشکلی که احتمالا با اون روبرو هستید.


در حال حاضر عوامل اصلی این اختلال ، کاملا مشخص نیست با این حال، فاکتورها و عواملی که در ارتباط با وضعیت شما با این مشکل در ارتباط بوده و به عنوان ماشه چکان آن شناخته می شوند شامل این موارده :

-  استرس : گاهی استرس های متداول و مستمر در زندگی روزانه مثل مشکلاتی در محیط کار ، تحصیل و یا خانه که باعث می شوند این حملاتِ اضطراب در خواب، بروز پیدا کنه.


- محرومیت خواب : تغییراتی در برنامه های عادی زندگی تون که موجب بروز زمان های خواب و بیداری بی قاعده و نامرتب میشه و حتی با متقطع شدن و کاهش خواب، میتونه ریسک کابوس رو افزایش بده.


- افسردگی و اضطراب: برخی  وضعیت های روانی از جمله افسردگی و اضطراب ممکنه گاهی مواقع به عنوان پیش زمینه و گاهی نیز به عنوان تشدید کننده ، با حملات در خواب در ارتباط باشند. 


ما وقتی تا حدودی بتونیم برخی عوامل به وجود آورنده و تشدید کننده این مشکل رو بسناسیم بهتر میتونیم راهبردهای رفتاری و درمانی متناسب با مشکل رو در نظر داشته باشیم.

مدنظر قرار دادن  این موارد بهتون کمک می کنه در میان مدت بتونید این مشکلات رو به میزان زیادی کنترل و بهبود بخشید:


-  زندگی در درون خودش حامل فاکتورهای استرس زاست. ما به دو طرق میتونیم باهاشون کنار بیایم:  با حذف و اجتناب از موقع های استرس آمیز و  یا مدیریت این موقعیت ها به نحوی که حتی با حضور اونها نیز بتونیم بر شرایط کنترل داشته باشیم. بنابراین سعی کنید از قرار گرفتن در موقعیت های پر استرس غیر ضروری پرهیز کنید. گاهی نیز حذف ، اجتناب ناپذیره بنابراین در نظرگرفتن سبک زندگی سالم که میتونه زمینه های روانی و جسمانی شما رو برای رویارویی با این موقعیت ها تقویت و آماده کنه بسیار کمک کننده خواهند بود تا بتونید بهتر با موقعیت ها کنار بیاید : داشتن برنامه غذایی منظم و سالم ، ورزش و فعالیت های جسمانی مستمر هفتگی ، فعالیت های تفریحی شاد و متنوع همراه با دوستان و خانواده میتونه در کاهش این علائم بسیار موثر باشند. 


- مواقعی که کاملا احساس خواب آلودگی ندارید به تخت خواب نرید.

-  شنیدن موسیقی آرام بخش ، تنفس عمیق  و ریلکسیشن ( نشستن در فضایی آرام و ، بستن چشم ها ، تمرکز و تصویرسازی ذهنی یک محیط لذت بخش ) رو در برنامه های پیش از خواب تون قرار بدید.

- مراجعه به روانپزشک با صلاحیت جهت ارزیابی دقیق وضعیت روانی و همچنین ادامه درمان دارویی را  تا رسیدن به نتیجه بهتر در دستور کارتون قرار بدید.


با تشکر از اعتماد شما

شایان غدیری


معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه