سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چگونه رفتار کنم؟

پرسش

تاریخ ثبت : 08 تیر 1398
1,497  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
مدت ده سال است ازدواج کردم، همسرم فرزند چهارم و سه برادر و یک خواهر دارد، مشغله کاری همسرم خیلی زیاد هست و تقریبا همیشه از اینکه هیچ کاری سر وقت انجام نمیشه باهاش مشکل دارم ولی همیشه برای خانوادش وقت داره و هیچوقت نه بهشون نمیگه. این در حالیه که تقریبا همه کارها از خرید تا غیره رو انجام میده ومادرشوهرم اول به اون میگه و اگه احیانا همسرم ماموریت باشه خودش انجام میده کارش رو و اصلا به اونای دیگه نمیگه. اینم بگم همسرم از لحاظ فنی خیلی مهارت داره و هر کی هر مشکلی براش پیش بیاد از اون می پرسه ولی تحصیلاتش رو ادامه نداده و این شده بهونه سرکوفت. با اینکه همه شون از مهارتش اطمینان دارند ولی قبولش ندارند و جلوی من مسخرش می کنند. مادرشوهرم تو همه کارها با اونای دیگه مشورت میکنه، حتی اینکه برای مهمونی چی درست کنه رو آخرین نفر به ما میگن. مثلا شده یک ساعت قبل مهمونی به ما خبر میدن. این کارشون من رو آزار میده. وقتی میبینم همه کارها رو ما انجام میدیم ولی یه ذره از احترامی که به بقیه میذارن به ما نمیذارن اذیت میشم. ولی همسرم براش مهم نیست. گاهی فکر می کنم اگه مثل بقیه خودش رو بگیره و مدام بهانه بیاره بهتر میشه اوضاع

مهمترین سوال :
هسرم با همه مشغله کاری که داره هیچوقت به خانواده اش نه نمیگه. حتی اگه برنامه ریزی کرده باشیم برای یک روز تعطیل و مامانش زنگ بزنه برنامه رو به هم میزنه و نه بهشون نمیگه. یک خواهر و سه برادر دیگه هم داره ولی اونا سرشون به کار و زندگی خودشونه و مامانشون اول به همسرم کارش رو میگه. اگه احتمال یک درصد همسرم نتونه خودش انجام میده و به اونای دیگه نمیگه این در حالیه که با مشغله کاری همسرم هیچ کاری از زندگی خودمون سر وقت انجام نمیشه مثلا شده من بچه ام رو بردم دکتر و مادرشوهرم میخواسته بره جایی، زنگ زده که زنت بچه رو ببره و تو بیا ما رو ببر. با این همه کاری که میکنیم ولی تو باقی چیزها آخرین نفر ما رو با خبر می کنند. مثلا شده قرار مهمونی بوده و یه ساعت قبلش یهو به ما میگن، همه میان شما هم بیاین. همسرم از لحاظ فنی مهارت زیادی داره و همه خانواده اش این رو می دونند، ولی با این حال چون درسش رو ادامه نداده جلوی من مسخره اش می کنند و این من رو خیلی ناراحت می کنه، اونای دیگه تقریبا هیچ کاری انجام نمیدن. ولی با این حال مادر شوهرم، هم به خودشون هم همسران شون احترام زیادی میذاره
با این اوضاع من چگونه باید رفتار کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

نعیمه داودی منش
نعیمه داودی منش
13 مرداد 1398 ساعت 12:31

سلام!

نامه تان‌را خواندم!


با توجه به پیام ارسالی تون موضوعی که باعث ‌ناراحتی تون شده در دو دسته قرار دارد: مسائل مربوط به خانواده ی همسرتون و مسائل مربوط به  همسرتون


درباره ی مسائل مربوط به خانواده همسرتون لازم میدونم به شیوه ی تربیتی خانواده اشاره کنم. در این سبک تربیت ، فرد مسئولیت پذیری زیادی نسبت به خانواده ی اولیه داره و به همون نسبت مسئولیت پذیری کمتری نسبت به خانواده ی اصلی خودش داره که به نظر میرسه درباره ی همسر شما صدق میکنه.

 دونستن این مطلب  از این جهت کمک کننده است که آگاه باشید وقتی صحبت از شیوه ی تربیتی میکنیم  برای حل مسئله تدبیر و هوشمندی و صبوری شما از اولویتهاست.


ازطرفی نباید از نقش شما در این ارتباط چشم پوشی کنیم و در حقیقت تغییر طرف مقابل راحت ترین و غیرممکن ترین راه برای حل این مسئله هست و در عوض با تاکید بر نقش خودتون بخشی از کنترل اوضاع میسر میشه.

حالا سوالم این هست که در این ده سال شما از چه رفتارهایی در مقابل خانواده ی همسرتون استفاده کردید؟ جایی اشاره کردید «همه کارها رو‌ ما انجام‌ میدیم ولی یه ذره احترامی که به اونها میذارن، به ما نمیذارن»

وقتی مورد بی توجهی و کم احترامی قرارمی گیرید، احساس تون چی هست؟(غم،خشم،حسرت و...)

 در مقابل این بی توجهی ها واکنش شما چی هست و نارضایتی تون رو چطور نشون میدید؟ (ابراز ناراحتی به باعث و بانی، ابراز ناراحتی به همسرتون، خوردن، خوابیدن، لجبازی و تلافی در موقعیت دیگر و...) 


میرسیم به بخش دوم  که مسائل مربوط به همسرتون هست

تغییر دیگری کاری طاقت فرساست که بازدهی کمی داره و میتونه موجب فرسودگی تون بشه. از نظر شما راه حل این مسئله این هست که همسرتون خودش رو بگیره و مدام بهانه بیاره تا اوضاع بهتر بشه؟! و چون این مسائل از نظر همسرتون بی اهمیت هست، باعث هدر رفت انرژی شما میشه. شما برای رسیدن به راه حل پیشنهادی تون، تا به الان چه کارهایی کردید؟ چقدر نتیجه بخش بوده؟


راه حل شما رو‌به مشرق هست و عقیده ی همسرتون رو ‌به مغرب، و همین مسئله فاصله بین شما رو هر روز و هر روز بیشتر میکنه


همانطور که در ابتدا اشاره داشتم برای حل این مسئله صبوری و هوشمندی شما از اولویتهاست. تنها راه حل سالم، نزدیک شدن ارتباط شما با همسرتون هست و  برای این کار سررنش و انتقاد و بی احترامی و سایر رفتارهای مخرب، صدمه زننده است.

سپاس از اعتماد شما

نعیمه داودی منش

خانه توانگری طوبی

معرفی درس

بسته ازدواج مثبت ۳۶۰

بسته کامل مجموعه شخصیت سالمتر من (۴ جلسه)


توصیه های پیشنهادی
وقتی مورد بی توجهی و کم احترامی قرارمی گیرید، احساستون چی هست؟(غم،خشم،حسرت و...) در مقابل این بی توجهی ها واکنش شما چی هست و نارضایتی تونو چطور نشون میدید؟(ابراز ناراحتی به باعث و بانی،ابراز ناراحتی به همسرتون،خوردن،خوابیدن، اجبازی و تلافی در موقعیت دیگر و...) برای شناخت ریشه ی رفتارهای خودتون و بهبود آنها میتونید از درس غیرحضوری شخصیت سالمتر بهره ببرید برای حل این مسیله صبوری و هوشمندی شما از اولویتهاست و تنها راه حل سالم نزدیک شدن ارتباط شما با همسرتون هست و برای این کار سررنش و انتقاد و بی احترامی و سایر رفتارهای مخرب،صدمه زننده است درس غیرحضوری نجات رابطه ی عاطفی و ازدواج مثبت نکات ارزنده ای درباره ی رفتارهای موثر و سالم ارایه میده که براتون راهگشاست
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه