سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

قطع رابطه عاطفی با همکار

پرسش

تاریخ ثبت : 19 شهریور 1397
2,770  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام آقاي دكتر من ٣ سال پيش با همكارم وارد رابطه عاطفي شدم، به هم علاقه داریم ولی به این دلیل كه اولويت هاي زندگيمون فرق داره الان ٣ ماه كه از هم جدا شديم وقتي تو محل كار ايشون ميبينم خيلي اذيت ميشم امكان تغيير محل كارم برام وجود نداره و کلا به خاطر این شغل از شهرستان به تهران مهاجرت کردم، چي كار بايد بكنم؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
21 شهریور 1397 ساعت 13:51

سلام نیلوفر گرامی

اینکه سه ماه است شما از رابطه عاطفی خود بیرون آمده اید، خب مشخص می کند که هنوز احساسات و هیجانهای شما تازه هستند و تا حدی طبیعی است که با دیدن ایشان ، شما آشفته و ناراحت شوید، اما شدت این ناراحتی مهم است، اگر در حدی است که عملکرد شما را مختل می کند، افکار مزاحم و مقایسه گر را به ذهن شما وارد می کند، یا به دوست داشتنی بودن یا نبودن خود ، ارزشمند بودن یا نبودن خود ربط می دهید، اینجا رد پای تله رهاشدگی دیده می شود، به این معنی که کسی که رها شدگی دارد، نسبت به طرد و ترک  و بی محلی بسیار حساس است، و واکنش های شدیدی نشان می دهد، و احساس های غم و اندوه و تنهایی را به شدت تجربه می کند.


فرمودید که به دلیل اولویت های متفاوتتون در زندگی تصمیم به این جدایی گرفته اید، و این تصور برای من ایجاد می شود که احتمالا تلاش هایتان برای تطبیق با هم و کنار آمدن انجام دادید و در نهایت به تصمیم به جدایی رسیده اید، در این صورت نکته های زیر را در نظر داشته باشید.

1- قطعا عبور از این  مرحله و رسیدن به پذیرش واقعیت  روزهای سخت و ناراحت کننده ای را به همراه دارد،  و با توجه به اینکه هر روز هم دیگر را هم می بینید گذر از این مرحله کمی دشوار تر هم خواهد شد، در نظر داشته باشید که تجربه این عواطف بخشی از حقیقت ماجراست و فراری ازش نیست، و اتفاقا ماندن و نظاره کرده آنچه درون شما اتفاق می افتد کمک می کند که بدون اجتناب و کناره گیری از این جدایی عبور کنید.

2-خود را به خاطر  تجربه احساساتی مانند، غم، ترس، ناراحتی و اضطراب سرزنش نکنید.

3-هر زمان که افکار سرزنشگر به ذهن شما حمله کرد، با یادآوری دلایل جدایی خود و همچنین پذیرفتن احساساتی که دارید تجربه می کنید ، با خود گفتگو کنید تا این صدای سرزنشگر ساکت شود.

4- اگر خاطراتی  به ذهن شما خطور کرد بدانید که طبیعی است و قرار نیست این خاطرات از ذهن شما پاک شوند، شما در طول زمان تجربیات خوبی با هم داشتید قطعا که لذت آن لحظات را برده اید، بعد از گذشت زمان کم کم بار احساسی این خاطرات کم تر می شوند و به یادآوری آنها کمتر شما را اذیت خواهد کرد.

5-بعد از اینکه به قدر کافی با خود خلوت داشتید و سهم خود را در این رابطه و این جدایی مسئولانه پذیرفتید، حلقه های ارتباطی دوستان می تواند به شما کمک کنید تا احساس تنهایی نکنید و احساس ارزشمندی خود را حفظ کنید و به این باور برسید که این فرد تنها  کسی نبوده و نخواهد بود که شما با وی در ارتباط بودید و به ایشان علاقمند بودید، حتی اگر حسی مشابه را دوباره تجربه نکنید، به این معنی نیست که  رابطه خوبی را مجددا تجربه نخواهید کرد.

6- از تفریح و فعالیت های لذت بخش غافل نشوید، و جز برنامه های زندگی خود بعد از اینکه از مراحل اولیه تجربه هیجانی اتفاق عبور کردید قرار بدهید.

7-گوش نیوش زیر فکر می کنم برای شما موثر باشد.

https://t.me/drshiri/12786

8 - در نهایت می توانید از درمانگر برای عبور راحت تر از این مرحله بهره ببرید.


ممنونم از اینکه به ما اعتماد کردید.

روزگار بهتری را برایتان آرزو می کنم.

مونا گوشه



معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
21 شهریور 1397 ساعت 14:07

درود بر شما

قطع رابطه عاطفی حتما با سختی هایی همراه است هرچه مدت ارتباط بیشتر بوده و میزان دلبستگی بیشتر باشد، این جدایی می تواند با آسیب بیشتری همراه باشد. ولی وقتی شما نوشته اید که به دلیل تفاوت در اولویتهای زندگی این رابطه را به پایان رسانده اید یعنی تصمیم شما براساس شناخت بوده است.

اما در خصوص احساساتی که تجربه می کنید توجه بفرمایید:

  • با توجه به مدت زمانی که از پایان رابطه تان می گذرد احساس ناخوشایند شما بخشی از واکنش سوگ نسبت به رابطه ای است که سه سال انرژی روانی خودرا صرف آن کرده بودید و طبیعی است دچار احساس تنش شوید. البته لازمست چک کنید که این احساس شما پس از سه ماه نسبت به روزهای اول قطع ارتباط چه تغییری کرده.
  • بخشی از احساس شما می تواند ناشی از دلتنگی برای لحظاتی خوب رابطه باشد. بخشی دیگر نیز خشمی است که در اثر یک فقدان، احساس می شود. همچنین ممکن است شما ناخودآگاه نست به ایشان نیز خشمگین باشید (چقدر بی عرضه بود نتونست منو تو رابطه نگه داره) و خشمی هم نسبت به خود حس کنید (چرا رابطه ام تمام شد). این احساسات در صورتی که طولانی مدت نبوده و پس از مدتی از اتمام رابطه فروکش نکند و نیز سبب اختلال در عملکرد شما شود نیاز دارید که کمک حرفه ای بگیرید. بهتر است مدتی به خودتان فرصت دهید.
  • هر نوع وسیله، یادگاری، پیام و... که شما را به یاد ایشان بیندازد از محیط اطراف خود دور کنید تا برای شما تداعی کننده خاطرات تان نباشد. ارتباط با دوستان مورد اعتمادیکه می توانند سبب حال خوب شما شوندو انجام فعالیتهای مورد علاقه که سبب تخلیه انرژی منفی شمامی شودبرای شما می تواند کمک حال باشد تا ضمن اندیشیدن به مسیر این رابطه و دلایلی که رابطه تان ختم به جدایی شد, تصمیم بگیرید که از این به بعد چطور باشیدو چگونه نباشید. توجه بفرمایید که شما احساسات منفی خود را مدیریت خواهید نمود نه خاطرات را. خاطرات یک فرد، در کنار ما خواهند بود زیرا به هر حال آن آدم بخشی از زندگی و عمر ما را به خود اختصاص داده است. مهم این است که یادآوری احتمالی آن روزها در آینده، احساس خاصی در شما ایجاد نکند که بر عملکرد کنونی تان تاثیر بگذارد.


درس غیرحضوری "پس از جدایی" خدمت شما پیشنهاد می گردد.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی

معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه