سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

روحیه کنترل گری و تسلط

پرسش

تاریخ ثبت : 26 شهریور 1397
1,315  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
باسلام. من متوجه شدم در روابطم جذب کسانی میشوم که از من سطح پایین تری دارند و نیاز به حمایت و هدایت من دارند. انگار به نوعی می خواهم روی آنهاتسلط داشته باشم و بسیار برای آنها مشوق و نیروبخشم. اما بعد از مدتی خسته میشوم و حس میکنم که سطحشان پایین است و خیلی باید انرژی بگذارم تا هم سطح من شوند و در نتیجه در اوج علاقه، میل به ترک آنها و انتخاب های برتر پیدا می کنم. خودم هم البته در این روابط رنج میکشم. هم چنین احساس می کنم حتی می خواهم محیط اطراف را هم کنترل کنم چون برای تصمیمات وقت زیادی می گذارم و خودم را تحت فشار قرار میدهم. عموما تصمیمات خوبی هم میگیرم و کلا ادم موفقی هستم. اما این فشار روانی آزاردهنده است. این موضوع در خرید هم دیده میشود. و حتی در انتخاب بین دو خواستگار. که عموما هیچ کدام را نمی پذیرم یا هردو را میخاهم. امیدوارم بار روانی فشار وارده را حس کنید. حتی گاهی حس می کنم شاید ریسک پذیری کمی دارم درحالی که بسیار اهل ماجراجویی و تنوع و هیجانم و نسبت به همسالانم مخاطرات زیاد و تجربه های ارزشمندی دارم. ممکن است راهنمایی کنید که مشکل چیست و چه باید کرد؟

مهمترین سوال :

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
27 شهریور 1397 ساعت 00:11

سمانه گرامی سلام

نامه شما را خواندم، همچنین با توجه به سوابق روابط خانوادگی ( ارتباط پدر و مادر با هم و هر کدام با شما ) که درج کرده بودید، مشخص است که الگوی ارتباطی ای تکرار شونده وجود دارد، 

در رویکرد طرحواره درمانی، ما 5 نیاز اساسی داریم

1-امنیت

2-خودابرازگری

3- خودمختاری

4- تفریح

5- پذیرش محدودیت سالم

 از طرفی هر کدام از ما با خلق و خویی متولد می  شویم و همچنین پدر و مادری داریم که بنا به شخصیت و ارتباطشان راه و روش خاصی برای تربیت فرزندانشان دارند، حال این دو یعنی  خلق و خوی ما  + سبک فرزندپروری والدین ما  دست به دست هم می دهند و برخی از نیاز های ما  برآورده نمی شود. باتوجه به  امتیاز های شما و همچنین تجربه ازدواج نا موفق به نظر می رسد که  مهم ترین نیاز شما که نیاز به امنیت  هست برآورده نشده است. و قسمت تلخ ماجرا اینجاست که همانطور که این نیاز در کودکی برآورده نشده است، در بزرگسالی هم ما روابط عاطفی خود را به گونه ای هدایت می کنیم که باز هم این نیاز برآورده نمی شود، مثلا سراغ روابطی می رویم که با شکست مواجه می شوند یا بی ثبات است. هرچند که در این روابط شما رنج می برید، اما از طرفی مهر تاییدی بر باور ناکارآمد خود می زنید.

باور ها ممکن است از این جنس باشند، " من دوست داشتنی نیستم" " من تنها می مونم" " هیچ کس در حد و اندازه من نیست"" من شکست می خورم" و ........

در نامه خود اشاره کردید که با افرادی که از شما پایین تر هستند وارد رابطه می شوید، و با تسلط برا آنها نیازی از خود رابرآورده می سازید.

 از خود بپرسید که این نیاز چیست؟

  فرض کنید که وارد رابطه ای شوید که شما برتر و مسلط نباشید؟ برای شما چه معنایی دارد؟

با ترک آنها در اوج علاقه  چه چیزی را به خود ثابت می کنید؟


با پاسخ به این سوالات برای شما علت ورود به این روابط مشخص تر می شود، باور های ناکارآمدی وجود دارند که با بررسی دقیق تر مشخص می شوند، این باور ها هستند که بسیار بر روی روابط فعلی شما سایه افکنده اند .

وقتی صورت مسئله واضح شد در آن صورت بهتر می توانید نسبت به حل آن اقدامات موثری را انجام دهید.

این که می فرمایید بین دو انتخاب می مانید، به نظر می رسد که کمال گرایی منفی هم وجود دارد و انتخاب بین گزینه ها به دلیل وجود گزینه بهتر دشوار است، اما واقعیت این است که همیشه بهتری وجود دارد و  یکی از بلوغ های ازدواج همین است که درست است که از همسر من بهتر هم وجود دارد اما من انتخاب می کنم که پای این فرد بایستم و آگاهم که گزینه های بهتری هم همواره ممکن است وجود داشته باشد.

و لازم است در نظر داشته باشید که همیشه هر انتخابی هزینه خودش را دارد، و ما باید پای انتخابها و هزینه های آن بایستیم و نمی توان همه چیز را کامل و با هم داشت.

در این زمینه درس غیر حضوری " شخصیت سالمتر من" را به شما پیشنهاد می کنم.

از اینکه به ما اعتماد کردید سپاسگزارم.

مونا گوشه - خانه توانگری طوبی


ادبیات محترمانه و بدون قضاوت : 30
کارآمدی پاسخ : 10
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

پاسخ پرسشگر

27 شهریور 1397 ساعت 09:15
باسلام. خانم گوشه عزیز ، مممنونم از پاسخ جامع و کامل و سریعتون. من رو به فکر واداشت. در حال گوش دادن به بسته شخصیت سالم تر هستم. حق با شماست. نیاز امنیت من رفع نشده و هنوز هم انگار این ماجرا ادامه داره. چه طور میشه در جهت ارضای این نیاز قدم برداشت که لطمه بیشتری بر من وارد نشه؟
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه