سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چه راهکاری برای ایجاد انگیزه و انجام کارهای مهم زندگی وجود دارد؟

پرسش

تاریخ ثبت : 19 خرداد 1398
1,038  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
کارهای مهم زندگی را با اینکه میدانم مهم است انجام نمی دهم و احساس در جا زدن در یک مرحله ی زندگی دارم. سعی در انجام کارهای جدید میکنم اما بی نتیجه خواهد بود

مهمترین سوال :
چرا با اینکه هیچ مشکل جدی در زندگی ندارم احساس وجود مشکل و حتی افسردگی دارم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
23 مهر 1398 ساعت 15:01

با سلام واحترام

با توجه به توضیح بسیار کوتاه شما، اجازه بررسی دقیق نمیدهد. اما بطور کلی چند دلیل عمده برای به تعویق انداختن کارها وجود دارد:

۱) کمالگرایی، که فرد تا تمامی شرایط مهیا نباشد وتا زمانیکه مطمئن نباشد به بهترین وجه کارها انجام میشود، دست بکار نمیشود.

۲)افسردگی، در افسردگی بی انرژی بودن وکاهش انگیزه کافیست که کارها به تعویق افتد.

۳) مورد دیگر اینست که افرادی که موضوعی را پشت گوش می اندازند مشکلی بزرگ با برنامه ریزی کردن دارند. آن ها بین مسائلی که اولویت دارند و وظایف ثانویه تمایز قائل نمی شوند و قادر به انجام امور محول شده نیستند.

۴)ما یک سری عادت قدیمی داریم و یکسری عادت جدیدی که دوست داریم درخودمان ایجاد کنیم. عادت های قدیمی چون با گذشت زمان در ذهن ناخودآگاه ما ثبت شده برای تغییر دادن آنها هم باید کمی به خودمان سختی بدهیم. متاسفانه مغز  کمی خودخواه و تنبل است.

چون هر کاری که مغز را به زحمت بندازد دوست دارد به تعویق بیاندازد. یعنی همیشه دوست دارد در حالت ذخیره انرژی بماند و بسیار هم به این حالت علاقه دارد. یک مثال که همه ما حداقل چند بار تجربه کردیم :

بعد از ظهر است و دوست داریم به باشگاه برویم یک حسی از درون به ما می گوید :

 (( بیکاری این موقع ظهر می خوای بری ورزش کنی 

 راحت بگیر و استراحت کن و فردا به باشگاه برو ))

دوباره فردای آن روز هم همین حرف را در گوش ما تکرار میکند.

راه مقابله با این عادت مغز فقط یک چیز است ، هرچند کوچک و هرچند ضعیف هم که شده همان لحظه فعالیت مورد نظرتان را انجام دهید. و خودتان می بینید که مغز چگونه کوتاه می آید و دیگر خیلی مقاومتی در برابر شما نمی کند.

۴)یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم این است که به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنیم که کار برای‌ ما بیش از اندازه حجیم است. پیشنهاد اینست که کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید این کار را ادامه دهید و بخش‌ها را کوچک‌تر کنید. به زودی متوجه می‌شوید وظیفه‌ای که به عهده دارید، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و ترجیح می‌دهید که بلافاصله کار را تمام کنید.

۵) درنهایت عادت های منفی و ناسالم باعث درجا زدن وتعویق کارها میشود.

راهکار:

قدم اول را محکم بردارید:

کار را از هر نقطه ای که برای تان راحت تر است، آغاز کنید؛ زیرا همین که قدم اول را بردارید نیمی از راه را پیش رفته اید. پس چند قدم دیگر به جلو بردارید. وقتی درگیر کار شدید دیگر برای تان سخت است که آن را نیمه کاره رها کنید.

محدودیت زمانی تعیین کنید:

برای انجام کارهای مهم خود، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. همچنین شما باید چشم اندازهای بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید. اهداف بزرگ وقتی محقق می شوند که به مجموعه ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

ممکن است دلایل به تعویق انداختن کارها مسائلی فراتر از آنچه که گفته‌ایم باشد، آن را بیابید و در جهت رفع آن تلاش کنید. بسیاری از این عوامل را می‌توان با تدبیر از بین برد که نیازمند برنامه‌ی مشخص و جامعی است، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری.

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
روانشناسی اهمالکاری وغلبه بر تعلل ورزیدن

معرفی درس
از اهمال کاری تا پردستاوردی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه