سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

غرق شدن در باتلاق زندگی

پرسش

تاریخ ثبت : 01 اسفند 1397
388  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
من پسری هستم 22 ساله. در خانواده‌ ای مذهبی و سنتی بزرگ شدم. یک سال و نیم پیش فهمیدم خیلی از باورهام اشتباهه و به یک باره فرو ریختم. الان من به شدت فرد حساس و حسودی هستم. تو رابطه با دوستانم از کوچکترین حرفی ناراحت میشم و سریع سرد میشم. نمیتونم مرزهای خودم رو تعیین کنم. از طرفی من یه مدت طولانی تنها بودم و میترسم همین رفقام رو هم از دست بدم. در حقیقت به شدت از تنهایی میترسم. همین طور به شدت حسودم نسبت به کسانی که رابطه‌ی عاطفی دارند. مدام خودم رو سرزنش میکنم. میترسم برم پیشنهاد دوستی به کسی بدم. چون یه بار پیشنهاد دادم و طرد شدم.
همیشه یه صدایی توی وجودم هست که تو فان نیستی، بقیه با تو بهشون خوش نمیگذره. در کل ترس از تنهایی من رو فلج و گیج کرده و حتی باعث شده گاهی تو رابطه ام، آدم مودی و حساسی باشم و زود قهر کنم. مدام فکر میکنم قراره ولم کنند.

مهمترین سوال :
چطور رابطه‌ی دوستانه‌‌ی صمیمانه ایجاد کنم؟ چطور به خاطر ترس از تنهایی توی باج دادن و فداکاری و ایثار نیافتم؟ چطور این صدای سرزنش گر و ترسوی درونم رو ساکت کنم؟ چطور رابطه‌های محکم درست کنم و البته حواسم باشه ازم سوءاستفاده نشه؟ و سوال آخرم اینه که با حسادتم‌ چه کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

زهرا محمدی
زهرا محمدی
09 فروردین 1399 ساعت 02:18

سلام 

نامه شما را خواندم.

امیدوارم زمانیکه این پاسخ را می خوانید برایتان کارآمد باشد.

زمانی مراجعینی هستند که تعداد مسائل زیادی دارند و به همین خاطر خودشان وحشت می کنند و فکر میکنند خیلی طول می کشد بخواهند این همه مسئله را حل کنند. لیستی از مسائلی می دهند مثل: 

 به شدت فرد حساس و حسودی

تو رابطه با دوستانم از کوچکترین حرفی ناراحت میشم و سریع سرد میشم

نمیتونم مرزهای خودم رو تعیین کنم

میترسم  رفقام رو هم از دست بدم

به شدت از تنهایی میترسم

مدام خودم رو سرزنش میکنم.

میترسم برم پیشنهاد دوستی به کسی بدم. چون یه بار پیشنهاد دادم و طرد شدم.

همیشه یه صدایی توی وجودم هست که تو فان نیستی، بقیه با تو بهشون خوش نمیگذره

 زود قهر کنم. مدام فکر میکنم قراره ولم کنند.

این لیست می تواند همینطور ادامه داشته باشد. نکته جالبی که وجود دارد این است که این همه مسئله ظاهرا یک مخرج مشترک دارند و آن هم "افکار" شماست. افکاری که از ذهن تان عبور می کند و شما در همان لحظه مُهر تایید بر آن می زنید و باور می کنید که آن فکر، واقعیت دارد. جای اینکه بگویید این فقط یک فکر است که من تنها هستم باور میکنید که "من تنهام" و حالا طوری رفتار می کنید که باورتان تایید شود. افکار ما برای تایید خود تلاش می کنند و می خواهند ثابت کنند که آن فکر درست است و واقعیت دارد. 

افکار ما شبیه زنجیرهای نامرئی ای هستند که دور پای ما پیچیده شده اند و شعاع حرکتی ما را مشخص می کنند. رفتار ما درست شبیه افکار ماست. آنها به ما اجازه ورود بیشتری نمی دهند تا بخواهیم خلاف آنها رفتار کنیم. اگر بتوانید افکارتان را بیابید و آنها را به چالش بکشید می توانید موقعیت های زیادی را تغییر دهید و احساس متفاوت تری را تجربه کنید. 

به همین خاطر در قدم اول در موقعیت هایی که قرار گرفتید از خودتان بپرسید در مورد آن موقعیت چه فکری می کنید؟ آیا فکر شما واقعیت دارد یعنی هر فرد دیگری هم جای شما بود همان برداشت را می کرد یا این تفسیر شما از این موقعیت است؟ پیامد این شیوه تفسیر کردن برای شما چیست؟ چه شواهد ردکننده و تاییدکننده ای برای فکرتان دارید؟ این فکر برایتان چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟ آیا می توان جز برداشت شما تفسیر دیگری هم از آن موقعیت داشت؟ چه چیزی باعث می شود که شما در موقعیت های مختلف تفسیرهای مشابهی داشته باشید؟ اگر دوستتان هم بود شبیه شما آن را تفسیر می کرد؟ و سوالاتی از این قبیل می تواند به شما کمک کند تا افکارتان را به چالش بکشید با تغییر افکارتان رفتارو احساس تان هم متفاوت تر خواهد شد. به نظرم در این زمینه کتاب بسیار کاربردی و مفید و کم حجم زندانیان باور، ترجمه خانم دکتر زهرا اندوز، انتشارات ذهن آویز می تواند به شما کمک کند. در این کتاب به طور مفصل به شناسایی و اصلاح باورهای مرکزی پرداخته شده است. 

به نظرم بسته غیرحضوری "از بی ارزشی تا من ارزشمند" بسیار می تواند در این زمینه به شما کمک کند تا بتوانید احساس ارزشمندی درونی تان را بیابید تا کمتر ترس هایتان دست به کنترل شما بزنند. 

برای ایجاد رابطه دوستانه، برای ایجاد رابطه عاطفی بادوام و سالم، برای رهاشدن از ترس ها و حسادت ها، می توانید افکاری که به شما می گوید به اندازه کافی خوب نیستی، دوست داشتنی نیستی، فان نیستی را به چالش بکشید با اصلاح افکارتان رفتار و احساسات تان هم تغییر می کنند.


باتشکر

زهرا محمدی- خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
زندانیان باور

معرفی درس
بسته از بی ارزشی تا من ارزشمند
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه