سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

رهایی از دعوای عاطفی

پرسش

تاریخ ثبت : 03 اسفند 1397
474  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام خسته نباشید؛
من حدود یک سال و نیمه که عقد هستم. ازدواجم فامیلیه و زمانی که میخواست اتفاق بیافته، تعدادی از فامیل به دلایل شخصی به من میگفتند با این اقا ازدواج نکن؛ (مثلا دایی من خواستگار خواهرشون بود و جواب منفی شنیده بود الان میگفت تو جبران کن) من با ایشون ازدواج کردم که منجر به قطع رابطه با برخی از وابستگان نزدیکم شد، اما قبل ازدواج باهاش عهد کردم تو زندگی خیلی حواسش باشه تا اتفاقی نیافته که بقیه خوشحال بشن؛
در دوران عقد، متوجه شدم خودش فوق العاده دهن بین هست. حرفهای مادر و خواهرش فوق العاده روش تاثیر میذاره و حکمه براش. از طرفی، اخلاق خواهر و مادرش مقایسه گر؛ اهل چشم هم چشمی و حتی گاهی حسادت است. من خیلی سعی کردم با مهربونی، با صمیمیت، همسر خودم رو جذب کنم، ولی متاسفانه خانواده اش براش بت هستند. اگر زندگی من طبق میل خانواده اش پیش نره، کلا با من از طرف مادرش برخورد سختی میشه؛ اونها به من میگن تو غدی، تو لجبازی، اخلاقت درست نیست، در صورتی که من فقط دوست دارم با همسرم، شیوه زندگی خودمون رو داشته باشیم. الان درشرایطی هستم که قهرم. خانواده ام میگن دشمن شاد شدی. خانواده همسرم میگن من مقصرم

مهمترین سوال :
برای رهایی از این وضعیت و این همه چالش و دعوا چه راهی برای من مناسبه؟ ادامه رابطه یا اتمام اون؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
19 اسفند 1398 ساعت 13:19

باسلام واحترام

با توجه به سوالی که مطرح فرمودید بهتر است به نکاتی در دوران نامزدی یا آشنایی توجه فرمایید تا بتوانید پاسخ خود را بیابید.

 در دوران آشنایی و نامزدی باید به نکاتی توجه داشته باشید که شاید کمتر کسی درباره آنها با ما صحبت کرده باشد. این نکات آنقدر مهم هستند که بی توجهی به آنها می تواند زندگی شما را با بحران مواجه کند.

۱) به حس‌های خود در رابطه توجه کنید

 خشمگین شدن، نداشتن ‌تمایل به یکدیگر و بگومگو، علایم هشداردهنده ای هستند. شاید عده‌ای تصور کنند این حالت‌ها در یک رابطه طبیعی است و هر دو طرف به مرور به هم عادت می‌کنند و وضعیت بهبود می‌یابد اما اینگونه نبوده و این مساله می تواند زمینه آسیب پس از ازدواج محسوب گردد.

۲)دوره نامزدی دوره خوشگذرانی نیست

 دوره نامزدی برخلاف تصور، دوره تفریح و خوشگذرانی نیست. بلکه دوره دشوار آشنایی برای کسب اطلاعات در یک زندگی چند ساله است. افرادی که این دوران را صرفا صرف جذابیت سازی می کنند آماده مواجهه با چالش های اساسی نادیده گرفته شده در زندگی مشترک باشند.

۳) صفات قابل‌تحمل و غیرقابل‌تحمل همدیگر را بشناسید

خطوط قرمز غیرقابل‌چانه‌زنی و غیرقابل‌مذاکره، خواسته‌هایی هستند که باید به اطلاع طرف مقابل برسد تا بداند در صورتی که از این خطوط قرمز عبور کند، زندگی به پایان خواهد رسید مثلا اعتیاد و رابطه خارج از زندگی زناشویی از این دست خطوط قرمز است.

۳)اولویت‌ها را مشخص کنید

 در دوره نامزدی بررسی کنید اولویت نامزد شما کیست؟ شما در اولویت هستید یا پدر و مادرش ویا به طور کلی خانواده اشو چقدر تحت‌ کنترل آنهاست. آیا آنقدر بلوغ فکری و عاطفی پیدا کرده که از والدین خود جدا شود؟ این مشکل یکی از شایع‌ترین علت‌های جدایی و طلاق در ایران است. وابستگی افرادبه خانواده‌ها مشکلات عدیده‌ای در زندگی زناشویی به وجود می‌آورد و استقلال زندگی مشترک را از بین می برد.

۴)افکار و احساساتتان را بروز دهید

 وقتی در دوره نامزدی حس می‌کنید افکار و احساساتتان مقابل نامزدتان مجال بروز ندارند و او همیشه به فکر تحمیل احساسات و افکار خود به شماست، خطر را جدی بگیرید. او ارزش‌های خود را درست می‌داند و از شما خواهد خواست مانند او فکر کنید.

۵) تعیین تکلیف کنید

شما ممکن است بحث‌هایی را مطرح کنید که اهمیت زیادی برایتان داشته باشد ولی طرف مقابل با شوخی یا طفره رفتن موضوع را خاتمه ‌دهد. از این مساله نباید به راحتی گذشت. فرض کنید شهر موردنظر برای زندگی یا دوری و نزدیکی به والدین برای شما مهم است ولی نامزدتان درباره آن صحبت نمی‌کند در حالی که ضروری است قبل از ازدواج درباره این موضوعات مذاکره و تعیین تکلیف کنید.

نکته آخر 

زندگی  با فردوابسته اینگونه است که :

- احتمال تغییر فرد وابسته بستگی دارد به اینکه تا چه اندازه ای مایل به تغییر دادن خویش است و تا چه اندازه به عدم کارآمدی خویشبینش دارد.

 زندگی با این افراد خسته کننده و رنج آور است؛ گرچه ممکن است در ابتدا شیرین و جذاب باشد.

- تلاش برای مستقل شدن در زندگی  طرف مقابل شما آنچنان جایی ندارد.

- ایشان فاقد اعتماد بنفس لازم جهت برقراری یک رابطه عاطفی دوسویه است.  

در نهایت به یاد داشته باشید برای داشتن یک رابطه درست نیاز به بالغانه اندیشیدن است نه براساس قضاوت ها ویا رفتارهای کودکانه تصمیم گیری کردن وبه خاطر اینکه شما به قول خودتان جلوی دیگران کم نیاورید به یک رابطه نادرست ا‌دامه دهید.

باسپاس از اعتماد شما الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
عشق ویرانگر

معرفی درس
ازدواج مثبت
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه