سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

آیا حالتهای روانی سیکل قاعدگی ربطی به افسردگی دارد؟

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
571  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
من زنی ۳۵ ساله هستم که از دوران بلوغ و با شروع دوره های ماهیانه چند روز در ماه دچار حالات عصبی و افسردگی میشوم. گاهی آنقدر شدید که اگر تا ساعتها به خاطر بی اهمیت ترین موضوعات گریه نکنم آروم نمیگیرم.

مهمترین سوال :
آیا این شدت غصه و گریه در روزهای اول و دوم هر سیکل ربطی به تغییرات هورمونی داره؟ یا من دچار افسردگی هستم؟
آیا راه حلی وجود داره؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
30 دی 1398 ساعت 23:28

باسلام واحترام

سوال شما دارای اهمیت ویژه ایست چرا که باعث آگاهی وشناخت سیستم بدن و هورمون ها تاثیر آنهابر خلق وخو میشود.

بدن تمام انسان‌ها به طرق مختلفی ریتمیک یا به عبارتی دارای وزن یا آهنگ است. تنفس ما، ضربان قلب ما، قدم‌های ما، امواج مغزی ما، چرخه‌های خواب و بیداری ما و بالاخره بسیاری از سیستم‌های غدد درون‌ریز (هورمونی) ما، ریتمیک هستند. با این حال، زنان ریتم پیچیده‌تری نسبت به مردان دارند، زیرا سطح هورمون‌های آنها هر ماه در سیکل قاعدگی بالا و پایین می‌شود.

هورمون‌های زنانه یا همان استروژن، پروژسترون و تستوسترون، واقعیت روزانه‌ی یک زن را رقم می‌زنند، اینکه: چه چیزی برایش ارزش دارد، چقدر فعال و اهل بیرون رفتن است، چه نیازهایی دارد و به چه فرد یا چیزی و در چه زمانی تمایل دارد.

خانم ها در هنگام شروع ،به علت پایین آمدن سطوح پروژسترون درست قبل از قاعدگی، حساسیت، زودرنجی، استرس و غم بیشتری را تجربه می‌کنند، به این دوره PMS یا سندروم پیش از قاعدگی می‌گویند. این حالت قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد و ممکن است فقط یک روز یا حتی دو هفته‌ی کامل طول بکشد. نشانه‌های این دوره شامل افسردگی و اضطراب شدید ‌است. نشانه‌های فیزیکی هم وجود دارند، نشانه‌هایی از قبیل: سردرد، کمردرد، گرفتگی عضلات شکم و نفخ. 


برای به حداقل رساندن PMS می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید ، مثلا از ورزش و اجتناب از کافئین و مصرف ویتامین B و گیاهان دارویی و پروژسترون گرفته تا درمان کامل با قرص‌های ضدافسردگی میتوانند در بهبود این ملال تاثیر گذاری مثبتی داشته باشند.

 با سپاس از اعتماد شما


الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی درس
آموزش غیر حضوری من خشنود
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه