سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

شمردن خطوط

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
687  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
من عادت دارم همه چیز را میشمردم! قدمهام، خط کشی وسط خیابون، موزاییکها، پله هایی که بالا و پایین میرم و... خیلی وقتها اصلا حواسم نیست و دقیقه های زیادی طول میکشه. یه جاهایی مثل زمان رانندگی، این کار برام خطرناکه.

مهمترین سوال :
میخوام بدونم علت این قضیه چیه و راه حل برطرف کردنش چیه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
24 بهمن 1398 ساعت 17:15

باسلام واحترام

توضیحات شما میتواند نشان از وجود اختلال وسواس درباشد البته نمی توان با وجود چند خط تشخیص اختلال داد .اما در صورتی که انجام دادن این رفتارها و اعمال بیشتر از یک ساعت از زمان شما را می گیرد و باعث مختل شدن روند زندگی شما می شود، احتمالادچار اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) هستید.اختلال وسواس فکری و عملی یک اختلال اضطرابی است که با ترس و افکار غیر قابل کنترل خود را نشان می‌دهد و رفتارهای تکراری و آزاردهنده‌ای را که در تلاش برای از بین بردن افکار وسواسی انجام می‌شود، اجباری می‌کند. افراد مبتلا به OCD عموما معتقدند که افکار و رفتار وسواسی آنها غیرمنطقی هستند، اما نمی‌توانند جلوی آنها را هم بگیرند. وسواس‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند. وسواس فکری و وسواس عملی و یا ترکیبی از آنها. 

باتوجه به مشکل شما ،وسواس شما از نوع عملی است.وسواس عملی عبارت از رفتارها و انجام آداب و مراسم  تکراری  و اعمال ذهنی که به منظور کاهش پریشانی یا اضطراب و یا جلوگیری از رویدادی که بیم آن می‌رود، انجام می شود. مانند شمارش، آهسته ضربه زدن، تشریفات لمس‌کردن، منظم‌کردن/ نظم وترتیب.....

اما به طور مختصر باید بدانید که شمردن اعداد اگر به صورت خودآگاه باشد ایجاد مشکل می‌کند. باید سعی کنید اونو به پس زمینه‌ی ذهنتون منتقل کنید مثل وقتی که در رستوران در حال غذا خوردنید و موسیقی هم در پیش زمینه پخش می‌شود.
اگر عادت دارید تعداد قدم‌هایتان، تعداد موزاییک‌ها یا هرچیز دیگری را بشمارید، برای پرت کردن حواستون پیشنهاد میکنم که به اون چیز مستقیم نگاه نکنید. کم کم عادت شمردن از سرتون میفته. یا اینکه شروع کنید به زمزمه کردن یه آهنگ، تا شمردن به پس زمینه‌ی ذهنتون منتقل شه. یا مثلا با فرد کناریتون شروع کنید حرف زدن.

***امادر الویت مراجعه به درمانگر وتشخیص قطعی وریشه یابی وسپس ارائه راه حل میباشد.

باسپاس از اعتمادتان

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی



معرفی درس
رهایی از کمال طلبی منفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه